Mangler lidt (meget) hjælp..

Tags:    html css

Jeg ved ikke om dette er det helt rigtige sted at placere dette problem... Men ihvertfald her kommer det:

Hvordan kan man inddele siden i små bokse. Altså sådan hvor menuen er i en boks i venstre side med f.eks en grøn ramme omkring. Så er al indholdet i en stor boks i midten af siden også med sin egen ramme. Og hvor der også er en boks i højre side, med noget information eller sådan noget.

Hvis i ikke helt forstod det jeg skrev ovenfor har jeg et par eksempler her:

www.testpladsen.dk
www.afkjunior.dk

Håber i forstår hvad jeg mener og at i kan hjælpe mig med det.

Er ikke så meget inde i web-programering (eller hvad man kalder det), men der er så vidt jeg ved 2 måder at designe sin side på.

Den første (gammeldags) måde er, at bruge tabeler.

Fold kodeboks ind/udHTML kode 

dette giver et layout med en menu i venstre side, og så kan du putte indhold i højre side. Vis du vil have di tekst til at være i nogle fotte kasser skal du bruge noget kasse grafik.

toturial om tabeller: http://www.html.dk/tutorials/html/lektion10.asp

I de gamle dag - få få år siden - blev tabeller ofte brugt til at styre layout på websites, men hvis du vil styre placering af tekst og billeder, er der nu en meget mere tjekket måde at gøre det på (hint: CSS, men mere om det senere).

-- citat fra tutorialen.

Den anden "rigtige" måde er at bruge CSS. Vil ikke forklare hvordan det fungere her. Men her er en tutorial: http://www.html.dk/tutorials/css/

Tak skal du have.. Vil lige prøve at læse lidt på det..

ne nej nej,
Du må IKKE bruge tabeller!
Brug div'er!

Skriv igen, hvis du stadig er i tvivl, så vil jeg gerne hjælpe dig.

div'er er vel det samme som css.

altså div'er er de tags man bruger til at kategorisere sine ting så man kan sætte dem op i css ikk?

.:Edit:.
Jeg har jo også skrevet at CSS er den "rigtige" måde, og der står også i citatet at man skal bruge CSS.

Men man KAN jo altså også gøre det med tabeller, så jeg forkarede hvordan man gjorde det... :D

Indlæg senest redigeret d. 26.06.2008 18:06 af Bruger #13669
Jeg tror jeg har styr på det...

Tak skal i ha'

(Og har brugt CSS/Div'er :))

Selv tak.

En af fordelene ved CSS er, at du ved at ændre et dokument kan skifte designet på hele siden :D

Du må undskylde Andreas.
Det var min gamle folkeskole-lærer-uddannelse der kom op i mig... Man skal ALDRIG vise, hvordan man ikke skal gøre...

:)

Godt, at du fandt ud af det, Jeppe.

t