Hvordan kom du igang med PHP?

Tags:    php

Hej jeg kunne godt tænke mig at lære noget PHP så jeg kan lave nogle mere avancerede hjemmesider. Mit sprøgsmål til jeg alle går bare på:

Hvordan startede i med PHP i sin tid?
Hvis i skulle starte i dag hvor vil i så begynde?

7 svar postet i denne tråd vises herunder
7 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg startede med lidt programmering.
Altså noget med at få brugt nogle funktioner, arrays til formål bare for sjov.
Så gik jeg ind på noget POST og GET variabler og til sidst MySQL.

Da alt det var klaret, var jeg så heldig at have et projekt der krævede en smule database, og der fik jeg så brug for det...

Jeg havde en ven der kendte godt til sproget, som hjalp mig meget.
Men ellers har jeg læst en bog, og prøvet mig lidt frem, fået hjælp her inde, set nogle tutorials og ellers bare suget godt med viden til mig :)

Jeg læste de her 3 artikler og spurgte derefter om en masse kloge og mindre kloge ting her på siden :P

http://www.udvikleren.dk/PHP/Article.aspx/79/
http://www.udvikleren.dk/PHP/Article.aspx/82/
http://www.udvikleren.dk/PHP/Article.aspx/54/

Da jeg begyndte på PHP havde jeg erfaring med udvikling i forvejen, så det var rimelig simpelt at gå til. Jeg startede med at finde ud af hvordan man installerede Apache, PHP og MySQL, og derefter gik jeg igang med at lave en simpel tagwall som jeg blev ved med at udbygge med flere og flere features. Hver gang jeg havde problemer med noget, kiggede jeg i dokumentationen på php.net eller søgte på google.com. Efter en weekend med intensiv PHP-kodning, var jeg allerede godt rustet til at bruge PHP. Men det krævede selvfølgelig en del øvelse før jeg blev rigtig god. Når jeg skal lære noget nyt, er det vigtigt for mig at der er noget godt og overskueligt dokumentation.

Jeg startede med at købe et par hæfter på libris.dk - Start på PHP (kan kraftigt anbefales begynderen) og Avanceret PHP og MySQL (kan kraftigt frarådes alle)

Så stenede jeg frem og tilbage med det, læste hæfterne igennem et par gange, og så begyndte jeg at kigge på artikler, stille spørgsmål her på forummet, og slog mig løs.

Det vigtige for at komme igang er at du sætter dig nogle urealistiske mål. Fx "Jeg vil lave et stort communitysite" -- sålænge du indser på forhånd, at det er for stor en mundfuld, og at du er nødt til at tage tingene en ting ad gangen.

Så starter man med at spørge sig selv: "hvad skal der være på det site? Et forum? Okay, hvad skal der være i et forum? Der skal være en oversigt over underfora - og der skal være mulighed for at oprette, slette og redigere disse underfora." -- allerede her har du en udfordring, der lærer dig alt hvad du behøver vide om php og mysql. Derefter skal du kunne oprette indlæg i hvert underfora, og du skal kunne redigere dem, slette dem osv..

Leg med det, stil dig højere mål end dine evner rækker til ligenu - du skal hele tiden have noget at bevæge dig henimod. Noget at stræbe efter. Hvis du sætter dig et realistisk mål, og når det, så står du dér, og aner ikke rigtigt hvad så.. Du må aldrig stå stille!

Jeg begyndte på PHP da jeg var 13-14 år. Nu 4-5 år efter, er jeg fastansat PHP-koder i en lille/mellemstor virksomhed.

jeg fik en kod på ca. 1x A4 af en ven, som jeg så skulle læse og finde ud af hvad betød.
(det var et login system)

så skulle jeg fjerne de fejl som var og tilføje noget sikkerhed :P
sådan begyndte jeg.

$comment = "muh";
// :P

Til at begynde med "programmerrede" jeg mIRC tilføjelser, og der fandt jeg ud af at skrive en html fil, så jeg kunne vise noget statistik af en kanal. Men det var uhyre langsomt at skulle skrive filen hele tiden, med en sådan langsomt sprog.

Så derfor fik jeg øjnene op for PHP, som var nem at installere og bruge.

Jeg fik lavet nogle små sider, og fik endelig lavet et større projekt, som var et komplet community system alla tweak.dk. Det blev dog aldrig til noget.

Fik lavet et par CMS systemer, men de var aldrig særligt robuste.

Faktisk er det der har givet mig de bedste evner i PHP, ikke PHP. Da jeg tog multimediadesign uddannelsen lærte jeg ASP.NET og de begreber det indebærer, samt database konstruktion. Det er fantastisk hvor forfærdelig ineffektiv man kan bruge databaser i PHP, eller ethvert sprog for den gangs skyld. Men igennem det lærte jeg at bruge effektive og komplekse queries, som der har været en gevaldig hjælp. Smider aldrig den lærebog væk ihvertfald :)

Nu studerer jeg så Medialogi, og der blev jeg introduceret for C. Det eneste formål med at lære C, var at forstå hvordan programmering fungere på et meget lavt niveau - altså hvordan bits og bytes i hukommelsen lagrer information osv. Jeg fik en ny forståelse for programmering generelt.

Derefter lærte jeg så C++ og Objekt Orienterede Design og Programmering, og gud hvor er det dejligt.

Min nye side er lavet i PHP, fordi jeg føler jeg har langt mere kontrol end i ASP.NET. Selvom jeg ikke skal bekymre mig om hvordan jeg styrer hukommelsen, så kan jeg ganske let overfører de OOD&P principper som jeg har lært.

Og det er godt nok dejligt at kunne arbejde med klasser frem for funktions kald mv. Der er mange plusser ved det, og jeg returnere aldrig til at skrive funktioner igen :)

I min mening er teori fantastisk, fordi du kan programmere hvad som helst, men uden teori ved du ikke hvad der er godt og hvad der er skidt. For resultatet skal nok virke fint nok. Man bruger mindre spilde kræfter, laver robust og genanvendeligt kode, og har mange flere alternativer som man kan overveje. Så jeg kan kun anbefale teori, selvfølgelig ledsaget af praksis :)

En anden bonus er at jeg har en generel forståelse for programmering, og det betyder at jeg vil kunne arbejde i forskellige sprog bedre. C++, C#, Java, PHP, Python osv., burde jeg kunne bruge, når jeg lært hvilke biblioteker de indeholder og hvordan deres syntaks er. Og OOD&P teorien jeg har lært er også generel, og indeholder ingen kode - principperne kan fungere i sprog der understøtter klasser.

Indlæg senest redigeret d. 30.07.2008 03:48 af Bruger #2775
t