Til at begynde med "programmerrede" jeg mIRC tilføjelser, og der fandt jeg ud af at skrive en html fil, så jeg kunne vise noget statistik af en kanal. Men det var uhyre langsomt at skulle skrive filen hele tiden, med en sådan langsomt sprog.
Så derfor fik jeg øjnene op for PHP, som var nem at installere og bruge.
Jeg fik lavet nogle små sider, og fik endelig lavet et større projekt, som var et komplet community system alla tweak.dk. Det blev dog aldrig til noget.
Fik lavet et par CMS systemer, men de var aldrig særligt robuste.
Faktisk er det der har givet mig de bedste evner i PHP, ikke PHP. Da jeg tog multimediadesign uddannelsen lærte jeg ASP.NET og de begreber det indebærer, samt database konstruktion. Det er fantastisk hvor forfærdelig ineffektiv man kan bruge databaser i PHP, eller ethvert sprog for den gangs skyld. Men igennem det lærte jeg at bruge effektive og komplekse queries, som der har været en gevaldig hjælp. Smider aldrig den lærebog væk ihvertfald
Nu studerer jeg så Medialogi, og der blev jeg introduceret for C. Det eneste formål med at lære C, var at forstå hvordan programmering fungere på et meget lavt niveau - altså hvordan bits og bytes i hukommelsen lagrer information osv. Jeg fik en ny forståelse for programmering generelt.
Derefter lærte jeg så C++ og Objekt Orienterede Design og Programmering, og gud hvor er det dejligt.
Min nye side er lavet i PHP, fordi jeg føler jeg har langt mere kontrol end i ASP.NET. Selvom jeg ikke skal bekymre mig om hvordan jeg styrer hukommelsen, så kan jeg ganske let overfører de OOD&P principper som jeg har lært.
Og det er godt nok dejligt at kunne arbejde med klasser frem for funktions kald mv. Der er mange plusser ved det, og jeg returnere aldrig til at skrive funktioner igen
I min mening er teori fantastisk, fordi du kan programmere hvad som helst, men uden teori ved du ikke hvad der er godt og hvad der er skidt. For resultatet skal nok virke fint nok. Man bruger mindre spilde kræfter, laver robust og genanvendeligt kode, og har mange flere alternativer som man kan overveje. Så jeg kan kun anbefale teori, selvfølgelig ledsaget af praksis
En anden bonus er at jeg har en generel forståelse for programmering, og det betyder at jeg vil kunne arbejde i forskellige sprog bedre. C++, C#, Java, PHP, Python osv., burde jeg kunne bruge, når jeg lært hvilke biblioteker de indeholder og hvordan deres syntaks er. Og OOD&P teorien jeg har lært er også generel, og indeholder ingen kode - principperne kan fungere i sprog der understøtter klasser.
Indlæg senest redigeret d. 30.07.2008 03:48 af Bruger #2775