AS 2, Flash 8, højre, venstre

Tags:    diverse

Jeg bruger flash 8.
Hvis jeg laver et movie clip, der hedder "player", og jeg godt vil have det til at virke sådan, at når jeg klikker på pilen, der viser til højre, så bevæger "Player" sig til højre og det samme med venstre, op og ned.
Hvilke AS skal jeg give den, hvis jeg vil have det til at fungere sådan?

8 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Okay, så er der lidt mere kode involveret. Koden skal indsættes på en frame i din timeline:

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg ved ikke hvor bekendt du er med event listeners (spiller stor rolle i AS3), men i hvert fald laver ovenstående koden en listener, der "lytter" efter tastetryk. Når der sker et tastetryk, udføres funktionen og er det venstre piletast, rykkes "player" 5 pixels til venstre og omvendt, hvis det er højre piletast.

Selvfølgelig kan det tilpasses efter behov. Sådan som jeg har lavet det, vil "player" blive ved med at bevæge sig, så længe du holder pilen nede. Hvis du kun vil ha' at den skal rykke sig én gang, hvorefter man så skal trykke igen, kan du udskifte onKeyDown med onKeyUp

Indlæg senest redigeret d. 22.06.2008 20:58 af Bruger #10572
Mener du pilen ti højre som i den på tastaturet, eller har du lavet et MovieClip/en knap, der ligner en pil?

Hvis du har en en knap, der ligner en pil, så kan du markere den og skrive følgende ActionScript-kode på den:

Fold kodeboks ind/udKode 

I ovenstående antager jeg at din "player" har instance-navnet "player". Det koden gør, er at rykke player 10 pixels til venstre, hvilket selvfølgelig kan ændres efter behov.

Indlæg senest redigeret d. 22.06.2008 15:33 af Bruger #10572
Jeg taler om pilen på mit key board.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor men, det virker ikke.
Der sker slet ingen ting når jeg klikker venstre eller højre.
Kan det måske have noget at gøre med at jeg ikke bruger AS3 men, AS2?

Nej nej, jeg har netop lavet det i AS2 til dig, selvom jeg normalt vil anbefale, og selv bruger, AS3.

Vær opmærksom på følgende:

• Dit player MovieClip skal ha' instancenavnet "player"

• Koden skal placeres samme sted som "player". Hvis nu eksempelvis "player" er på frame 1, skal koden naturligvis også være det

• Det er vigtigt at koden er i timeline'en og ikke på, eller i, selve MovieClippet

Det kan godt være svært at forklare, så jeg har lavet en lille test til dig. Du kan finde den her:

http://www.kartindata.dk/player.fla

Indlæg senest redigeret d. 22.06.2008 21:34 af Bruger #10572
Hvad skal jeg så gøre for at få det til at virke op og ned?

Samme princip, som før:
Fold kodeboks ind/udKode 

Tilfreds med mit svar, så vi kan lukke tråden?

t