æøå problem

Tags:    php

<< < 12 > >>

Jeg sidder pt. og arbejder på et lille system, og hver gang jeg vil have den til at hente fra min DB så tager den æøå i bokse ligesom hvis den ikke var UTF kodet, (det er filerne i dette) alt tekst jeg ikke henter fra dben vil den gerne vise med æøå.

Nogle der ved hvad det kan skyldes?

13 svar postet i denne tråd vises herunder
7 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kan vælge sprog (tegnsæt) på din tabel, du kan ændre det i PhpMyAdmin tror jeg nok. Der skal du så bare have ændret over til UTF.

EDIT: Du skal vælge din tabel, og derefter klikke på Operationer og så nederst på den side skal du ændre Kollation (Collation) til den som du har brug for.

Held og lykke med det ;)

Indlæg senest redigeret d. 21.06.2008 13:44 af Bruger #8782
Du har et meta-tag som dette?
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">

Hvis du udskriver det i html og bruger php, kan du vel ligeså godt bruge:
Fold kodeboks ind/udKode 
hver gang du sætter ind i DB, og bare trække teksten ud, så er æ,ø,å og diverse andre html tags <,> lavet om så de er kodet i html...
Hvis du bruger asp, kan du bare bruge Replace funtionen, og ændre æ, ø og å til & aelig;, & oslash; og & aring;

Indlæg senest redigeret d. 21.06.2008 14:33 af Bruger #6791
Hej.

Brug det charset som Shafh skriver, den virker i de fleste tilfælde. Hvis du udskriver tingene fra en DB også uden !

header('Content-type: text/html; charset=UTF-8') ;

Ellers er der en fin metode til at sikre at data fra db'en er formateret til utf-8.

Kør følgende to sql:

mysql_query("SET NAMES 'utf8'");
mysql_query("SET CHARACTER SET utf8");

De skal stå som det første efter mysql_select_db().

Ellers er der en fin metode til at sikre at data fra db'en er formateret til utf-8.

Kør følgende to sql:

mysql_query("SET NAMES 'utf8'");
mysql_query("SET CHARACTER SET utf8");

De skal stå som det første efter mysql_select_db().

Undskyld, men hvor sættes dette ind? Du siger at de skal stå som det første efter mysql_select_db(), men hvor finder jeg dette?

Nej mit Meta-tag ser sådan ud: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">

jens:::

Det står allerede til Utf-8_Bin

jens:::

Det står allerede til Utf-8_Bin

Puha, okay, har du eventuelt prøvet en anden UTF Kollation på listen?

<< < 12 > >>
t