Et Spørgsmål om Hjælp

Tags:    snak

Hej allesammen,

Jeg har luret og læst på Udviklerens forums i et godt stykke tid ny, men jeg har endnu ikke kunnet finde svar på nogle spørgsmål jeg personligt ligger inde med - nok fordi de er så specifikke.
Men i hvert fald: Jeg går i øjeblikket i 8. i folkeskolen, og har for det første problemer med at finde en passende praktikplads til Uge 40 her i år. Er der nogen der har en idé om, hvor der muligvis kunne være noget for én som mig, der gerne vil være noget i stil med Programmør, Datalog, mv.? Hvor fik I eventuelt jeres egen praktikplads?
For det andet ville jeg godt spørge nogle af veteranerne her omkring om forskellen mellem netop de kategorier - hvad er forskellene i grove træk mellem fx at arbejde som IT Programmør, Spil Programmør, Datalog, Teknisk Designer, osv.?
For det tredje har jeg hørt om et par folk her omkring, der har gået på universiteter i udlandet - den eneste jeg lige kan komme på er nok Søren Kilt Lambæk, også fra disse forums, der har gået på Universitet i Teeside. Og til dem der har prøvet det: Hvad synes I om det? Er det det værd? At "give slip" på alt det man har herhjemme - venner, familie, osv. Og hvornår tog I det - jeg mener, efter Gymnasiet, eller? Og så selvfølgelig hvor god man skal være sprogligt indenfor Engelsk for at få noget ud af undervisningen, for ikke at tale om det sociale.
Jeg undskylder at jeg bare kommer med sådanne direkte spørgsmål, men som sagt, så er jeg lidt desperat efter at komme nærmere mine mål. Karaktererne er ikke noget problem (snittet over 10 total, 12 i både Matematik, Fysik/Kemi og Engelsk, mv.), men jeg frygter netop at blive én af dem der har evnerne, men ikke magter at finde det rette sted for dem. Kan nogen hjælpe mig?

På Forhånd Tusind Tak,

M v h
Lasse Kokholm

PS. Jeg aner virkelig ikke hvordan systemet med at angive point fungerer... Beklager hvis det er et problem, at jeg har sat det til 3! :P Håber ikke det skræmmer jer væk...

Indlæg senest redigeret d. 15.06.2008 19:51 af Bruger #13762
7 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kan jo nemlig være heldig, at der er nogen i nærheden, der læser det. Jeg bor desværre for dig ved Århus.

Hej Lasse,

Praktikpladser hvor du får mulighed for at programmere uden uddannelse, eller vedligeholde programmer er meget svære at finde. Oftest kræver det lang tid inden at en programmør har opbygget programkendskab, og jeg mener at du kun har en uge.

Jeg mener, at Microsoft Danmark har en praktik mulighed, men andre har også dit problem:
http://itbranchen.dk/art/42253?a=cid&cid=4&i=4&o=7&pos=8&q=spilfirmaer&sm=search

Vis hvad du kan, og jeg skal nok spørge vores HR afdeling om der kunne være mulighed for dig her. Håber ikke at din udvikler profil er opdateret med "teknologier" som du kan. Der er nogle web programmerings steder som programmerer PHP, men ellers ikke ret meget andet. Java kan du have en chance for at gå vidre med.

Jeg fil selv praktikplads som reperatør i Computer City, og en anden praktik som Elektrikker. Ikke programmør stillinger.

Forskellen på en programmør og en datalog er, stillingsbetegnelsen. En Datalog er en uddannelse, og sjældent en arbejdsstilling. Arbejdsstillingen beskriver hvad man laver.

En Programmør er en "gennerel" tittel, som ikke dækker over hvad der laves. Den benyttes sjældent i stillingsbetegnelsen, eftersom "programmøren" oftest udvikler noget specielt og laver andet end blot at taste ind hvad andre har sagt. Der er rigtig mange navne for folk som laver computerprogrammer, og finder ud af hvordan disse best opbygges og vedligeholdes, og vil derfor ikke komme ind på dem alle.

De 3 måneder jeg studerede i USA lærte jeg meget om USAs systemer, virke og sociale liv. Men studiemessigt var det tidsspilde. Hvad pokker skal jeg nogensinde bruge det obligatoriske kursus i Amerikans Litteratur til? Tog det under Datalogi studiet.

Så Henrik, læg lige nogle projekter og ting du har lavet i din fritid op, og vis dem til firmaer du søger. Ellers kommer du HØJEST i praktik som en der sidder ved siden af en udvikler og ser hvad de laver.

Med venlig hilsen
Ieet

Hvor I landet leder du efter praktikplads?

Jeg synes valget de næste 3-4 år er nemt for dig: du skal have en studentereksamen. Almindelig gymnasium, HTX, HHX - principielt ligemeget, men det åbner netop for de muligheder du søger.

*bonk* Glemte jeg helt at nævne...

Bor i Slagelse, men har familie i KBH, så der er også mulighed for en plads derinde.

Tak for svaret Ieet -

Så det vil sige, at hvis jeg har den viden indenfor programmering, kan jeg muligvis kommme ind i praktik hos Microsoft Danmark? Og efter din mening, hvilke teknologier ville være de bedste at have kendskab til?

Og i modsat fald - altså, hvis det ikke er det - betyder det så så meget at finde en praktikplads indenfor IT, hvis jeg alligevel ikke får meget ud af det?

Indlæg senest redigeret d. 16.06.2008 23:04 af Bruger #13762

Hej Lasse,

Ja, men Microsoft er der rigtig mange som søger hos, derfor vil rigtig mange få en "standard" afvisning. Og jeg ville anbefale C# og .NET som hovedteknologi at have kendskab til.

Men nej, jeg ville anbefale dig at lede efter en praktikplads indenfor noget andet. Hvis du ikke kommer ind hos en virksomhed som er klar til det, vil du blot komme til at sidde og kigge på at andre laver ting. Microsoft, ja der ville du få noget ud af praktikforløbet - men ellers ikke rigtigt.

Og om det betyder noget bageefter er et klart NEJ. Din folkeskole praktik er for at du kan komme ud og prøve noget som du ikke er sikker på. Så, da du lyder ret sikker på at du kan lide at udvikle software, ville jeg anbefale dig at prøve noget nyt.

Med venlig hilsen
Ieet

Synes da lige jeg vil gøre opmærksom på at hvis du læser Datalogi skal du kunne engelsk også hvis du læser i Danmark, da storset alle bøggerne er på engelsk og meget af undervisningen også er det. Det er ikke kun let forståelige programmerings bøger man læser i i datalogi, men kan også være matematisk tunge bøger.
Det gælder i hvertfald på KU antager det gælder på de andre universiteter også.

t