Nedarvning - Begrænsninger

Tags:    java

<< < 123 > >>
Hej med jer,

Den eneste begrænsning jeg kan komme frem til, er at der ikke findes multipel nedarvning i JAVA, dvs man skal inddele alt i subklasser, da man ikke kan hente fra superklassen.

Hvad er der ellers?? Er der nogen som har nogle forslag??

Hjælp påskønnes!!

Hov! og hvad med en constructor i relation til nedarvning?

Jeg tror ikke du nedarver constructoren. For det gør man ikke i C#, så jeg tror heller ikke man gør det i JAVA. Det samme med destructor.

Martin: Det gør man.

Henning: Findes der multipel nedarvning i andre sprog? I så fald. Hvad gør man, hvis man nedarver samme funktion to gange?

Henning: Findes der multipel nedarvning i andre sprog? I så fald. Hvad gør man, hvis man nedarver samme funktion to gange?

Jeg ved at der er multipel nedarvning i c++, men jeg har ingen idee om hvordan det fungere...

Nedarvning virker på samme måde i Java og C#. Man nedarver metoderne men IKKE constructoren.

Indlæg senest redigeret d. 06.06.2008 20:05 af Bruger #13106
I C++ har man naturligvis multible nedarvning, og man kan også godt arve den samme funktion fra flere class'er:

Fold kodeboks ind/udKode 

At arve den samme funktion fra flere steder er oftest en dårlig idé og kan være tegn på dårligt design og/eller navngivning.

Man kan sige at java også har multible nedarvning, så længe class'er er af typen "interface", der er ikke interface class'er i C++.

Jeg har aldrig mødt noget godt argument for at lave sprog hvor multible nedarvning ikke er muligt, det er for mig at se en fatal mangel ved sproget.

Hvis man nedarver en funktion to gange, så er det overloading - ikke sandt?
Så må man bare override - ikke sandt?

Men hvilke begrænsninger findes der ved nedarvning?

Nej, overloading er noget andet. Det går ud på at class'en der arver laver sin egen udgave af funktionen.

Jeg ved ikke hvad du mener med "override"?

Hej Bertel,

Hvordan kan man bruge en metode fra en interface klasse to gange? Når metoden krop er tom.... ? Er lidt forvirret.

tak! :-)

Hej Bertel,

Hvordan kan man bruge en metode fra en interface klasse to gange? Når metoden krop er tom.... ? Er lidt forvirret.

tak! :-)

<< < 123 > >>
t