klistere fast til skærmen

Tags:    delphi

<< < 12 > >>
hvordan kan jeg få min form til at "klistere" fast til skærm kanterne, når jeg rykker min form ud til an af siderne på skærmen.

ligesom winamp gør



12 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
hvordan kan jeg få min form til at "klistere" fast til skærm kanterne, når jeg rykker min form ud til an af siderne på skærmen.

ligesom winamp gør


Tja det kan nok gøres på flere måder.....
Men prøv dette:

Først skal du måle hvor stor skærmen er.

også skal du finde ud af hvor din form står på skærmen.

også vis den er tæt på en kant af skærmen. F.eks. 10 Pixels fra kanten skal den så sætte sig op ad den.

Har ikke lige prøvet at lave det enu... Men du kan jo lige prøve om du kan finde ud af noget :)

------------------------------------------------------
Intet er umuligt før man har prøvet, og vis ikke det virker første gang så plejer det at virke anden gang.

Darkfighter



Mener du at udenset om du trykker maximer og gendan er den fuldstændig ens?
Så kan du væl gøre det med at sætte borderstyle på alclient.

Jeg bruger selv ikke winamp men jeg tror det er det du mener?



Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk


Man kommer aldrig vider, vis alle er enige...



Det er nemt nok...
Denne kode klistrer formen fast til kanten hvis den er mindre end 20 pixels fra kanten, men den benytter sig af at man selv har lavet vinduet med WinAPI'et og ikke brugt Delphi's VCL.
Har ikke defineret Left, Top, Width og Height da jeg forventer dette er en selvfølge hvordan man finder det.
Jeg har ikke afprøvet koden, men den burde virke...

Fold kodeboks ind/udKode 

_______________________________________
-----------------------{ nife}------------------------_______________________________________



Hei, prøv dette:
Fold kodeboks ind/udKode 


Mvh
DiZpel



Den 28-03-04 18:20 skrev Shafh følgende:
-----------------------------------------------------------------------------
Mener du at udenset om du trykker maximer og gendan er den fuldstændig ens?
Så kan du væl gøre det med at sætte borderstyle på alclient.

Jeg bruger selv ikke winamp men jeg tror det er det du mener?



Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk


Man kommer aldrig vider, vis alle er enige...
-----------------------------------------------------------------------------
NEJ det er ikke det jeg mener.

jeg vil have min form skal klistere fast til skærm kanterne hvis min form bliver rykket ud til skærm kanterne

men jeg tror at dark har forstået hvad jeg mener :)
men så virker det jo kun med den opløsning.

hvad er de andre måder jeg kan gøre det på??




ved ikke noget om det ser WinAPI og VCL.

hvad er det for noget, så jeg kan ikke bruge den kode.

har lige prøvet det, der har hvis lige en then for meget men det virker stadig ik'




Delphi's VCL er Delphis grafiske brugeroverflade som gør dig i stand til at sætte fx buttons, listboxes, edits osv. ind uden at skulle skrive noget som helst kode selv.
Det bruger jeg ikke, da programmet bliver for stort med alle de pas-filer der skal inkluderes, synes jeg...

WinAPI er bare Windows' egen funktioner, de er inluderet i Windows.pas, som standard inkluderet i nye projekter, så dem skal du ikke tænke på.

Altså: Du skal nok ikke begynde at bruge at bruge WinAPI'et til selv at lave formene osv. hvis du er begynder i Delphi, men dette fremgår ikke af din profil, så derfor kunne jeg ligeså godt bidrage med koden...

Grunden til at det ikke virker er at du ikke har synkroniseret den med en callback funktion til WM_MOVE, der bliver sendt til din applikation når den bevæger sig.
Det er det jeg ikke ved hvordan man gør med Delphi's VCL, da den laver det meste for én.
_______________________________________
-----------------------{ nife}------------------------_______________________________________

[Redigeret d. 30/03-04 09:45:17 af Nicolai Lyster Fersner]



Delphi's VCL er Delphis grafiske brugeroverflade som gør dig i stand til at sætte fx buttons, listboxes, edits osv. ind uden at skulle skrive noget som helst kode selv.
Det bruger jeg ikke, da programmet bliver for stort med alle de pas-filer der skal inkluderes, synes jeg...

WinAPI er bare Windows' egen funktioner, de er inluderet i Windows.pas, som standard inkluderet i nye projekter, så dem skal du ikke tænke på.

Altså: Du skal nok ikke begynde at bruge at bruge WinAPI'et til selv at lave formene osv. hvis du er begynder i Delphi, men dette fremgår ikke af din profil, så derfor kunne jeg ligeså godt bidrage med koden...

Grunden til at det ikke virker er at du ikke har synkroniseret den med en callback funktion til WM_MOVE, der bliver sendt til din applikation når den bevæger sig.
Det er det jeg ikke ved hvordan man gør med Delphi's VCL, da den laver det meste for én.
_______________________________________
-----------------------{ nife}------------------------_______________________________________



Hmmm Det lyder spændene kan du fortælle lidt om hvordan man gør det?

Så ville jeg blive glad :)

------------------------------------------------------
Intet er umuligt før man har prøvet, og vis ikke det virker første gang så plejer det at virke anden gang.

Darkfighter

[Redigeret d. 30/03-04 09:54:25 af Dark]



Jeg ahr lige fundet på en kode der også kan gøre det ved hjælp af et Panel hovr man s¨å akn flytte hele Formen.

Indsæt i Var:
Fold kodeboks ind/udKode 


Så laver du et panel.

I panelets OnMuseDown Skriver du:
Fold kodeboks ind/udKode 


I Panelets OnMouseMove Skriver du:
Fold kodeboks ind/udKode 


I Panelets OnMouseUp Skriver du:
Fold kodeboks ind/udKode 


Håber det hjalp lidt mere :)

------------------------------------------------------
Intet er umuligt før man har prøvet, og vis ikke det virker første gang så plejer det at virke anden gang.

Darkfighter



Dark:
Det ser ikke så fint ut når man drar vinduet utenfor skjermen :)

Mvh
DiZpel



<< < 12 > >>
t