hvad skal jeg så nu?

Tags:    c++

Nu har jeg lært det helt basale i c++, og jeg vil gerne videre.

har kigget på nogle tutorials til nogle api'er, men jeg syntes det er lidt for avanceret.

Det jeg godt kunne tænke mig var en bog/artikel/ting/et eller andet/noget/osv... om de mere avancerede ting i c++, og nogle teknikker man kan bruge når man koder.



35 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Windows API kommer man hurtigt ind i, OpenGL er jo egentlig ikke for "alm" programmer, men for grafiske programmer som spil osv.




Jeg vil anbefale at du begynder at lave nogle små applikationer og får noget erfaring med sproget. Så kan du kigge på hvordan man laver grafiske brugergrænseflader. Her kan du foreksempel kigge på det gratis framework fra Trolltech, der hedder Qt.

http://trolltech.com/products/qt/


Det er et 100% objekt-orienteret framework og er virkelig lækkert at arbejde med.

Herudover får du nok også brug for at se lidt på hvordan man tilgår en database. Dvs. hvordan du henter og gemmer data i en database. Dette kunne fx være med Microsoft ADO (MDAC).

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=6c050fe3-c795-4b7d-b037-185d0506396c&displaylang=en


Hth


tænkte lidt på: er et api og framework det samme?



Windows API kommer man hurtigt ind i, OpenGL er jo egentlig ikke for "alm" programmer, men for grafiske programmer som spil osv.


har arbejdet lidt vidre med windows API, og er begyndt at forstå lidt af det.

Jeg har fuglt denne tutorial: http://www.winprog.org/tutorial/
og det gik meget godt indtil jeg nåede til "Using Resources" som jeg ikke fatter en brik af.



tænkte lidt på: er et api og framework det samme?


Nej, se en længere diskussion:
http://www.udvikleren.dk/Thread.aspx/16/24594/

Jeg tror at du skal uddybe hvad du mener med at du ikke fatter en brik af ressourcer.



tænkte lidt på: er et api og framework det samme?


Nej, se en længere diskussion:
http://www.udvikleren.dk/Thread.aspx/16/24594/

Jeg tror at du skal uddybe hvad du mener med at du ikke fatter en brik af ressourcer.


jeg forstår stort set ingen ting... det første problem er at jeg ikke kan finde ud af at bruge .rc filer i codeblocks.

.:Edit:.
lige et bonus spøgrsmål. Du siger i den der tråd at windows api er lavet til c. Er det noget jeg skal tænke på?



Indlæg senest redigeret d. 23.05.2008 23:13 af Bruger #13669
Du laver bare en .rc fil og tilføjer den til projektet, lige som du tilføjer .cpp filer til projektet, så burde resten give sig selv.



for det første er det ikke det eneste problem... for det andet så laver codeblocks jo to foldere i ens project som ikke er der i virkeligheden... en til header filer og en til cpp filer.

Og da .rc ikke er nogle af delene så tror jeg ikke at man kan se den i codeblocks, men jeg har ikke leget så meget med det endu.

nu fik jeg tilføjet en .rc fil, men er der ikke nogle der har en toturail eller noget der beskriver hvordan man bruger dem/hvad de er.



Indlæg senest redigeret d. 23.05.2008 23:49 af Bruger #13669
Hvis du vælger File->New og vælger resource file, vil den oprette en resource fil og lægge den i en 3. mappe der kommer til at hedde Resources



Hvis du vælger File->New og vælger resource file, vil den oprette en resource fil og lægge den i en 3. mappe der kommer til at hedde Resources


man kan kun vælge .cpp .h og tom fil, men jeg lavede bare en tom fil og kaldte dem .rc. Den kommer også frem under den rigtige mappe, så det fungere nu.

jeg aner bare stadig ikke hvordan man skal bruge dem. Prøver selv at søge efter en tutorial, men vis nogle kender en god en må i rigtig gerne poste den. :D



Man kan bruge resource filer til at definere dialog-boxe, dvs beskrive hvordan dialogboxen skal se ud, hvilke kontroller der skal være på den osv.
Man kan også bruge resource filer til at definere strenge.
Og til at inkludere billeder, film, lyd, ikoner osv. i applikationen, så de er en del af selve .exe filen og ikke skal distribueres separat.

Jeg bruger som regel ikke resource filer filer, med mindre det er nødvendigt.



t