undo og redo

Tags:    delphi

Jeg skal bruge en fortryd funtkion, og en fortryd fortryd (redo) funtkion. Er der nogle der kender disse?



32 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Nu ved jeg jo ikke hvordan du har sat det hele op! Post din kode og jeg vil rette det til for dig!



Hele min kode:

Fold kodeboks ind/udKode 




Fold kodeboks ind/udKode 


Prøv dette kode! Når du skriver i en TMemo og trykker Ctrl+Z på tasteturet, for at fortyde, så skulle du gerne se at funktionen virker!



Nu virker det, men er det muligt at ligge den her funktion i en mainmenu (den med filer, gem som osv.)?

[Redigeret d. 27/03-04 21:02:31 af saxe]



Ja!

Her er et eksempel, hvor jeg har lavet en ny menu "Undo" i MainMenu'en...

procedure TMainForm.Undo1Click(Sender: TObject);
begin
with MainForm.ActiveMDIChild as TMDIChild do
begin
if High(Undo) > -1 then
begin
Memo1.Text := Undo[High(Undo)].S;
Memo1.SelStart := Undo[High(Undo)].I;
SetLength(Undo,High(Undo));
end;
end;
end;



Skal jeg så til at definere alle variablerne igen?



Hvad mener du?



Jeg kan ikke helt få det til at virke. Jeg får den her fejl:

Undeclared identifier: 'TMDIChild'

[Redigeret d. 27/03-04 23:52:23 af saxe]



Du skal kun skrive det kode uden defineringer af records (Det har du jo allerede gjort). Prøv selv at teste det! :D
Da koden næsten er identisk med koden fra din anden unit, vil du kunne lave en procedure i TMDIChild klassen der foreksempel hedder DoUndo og put koden der aflæser fra Undo array'en i den procedure! Du vil så til enhver tid kunne kalde den procedure "DoUndo", uden at skulle skrive det samme kode igen og igen! Det vil dermed betyde mindre kode mere overskulighed, hurtiger applikation!

Jeg har på fornemmelsen at du ikke aner meget om det grundlæggende i programmering! (Am I Wrong????) Jeg vil derfor anbefale dig at gennemlæse de begynder tutorials der er i Delphi's ganske udmærkede hjælpefil! Da jeg startede med Delphi i sin tid læste jeg dem, og det hjalp i hvert fald mig at gennemskue det mest grundlæggende i programmering. Det vil hjælpe dig rigtigt meget i fremtiden, og du vil meget hurtigere kunne løse problemer og designe dine eget software! :)

Ting der vil være godt at vide for dig pt. er håndtering og forståelsen af: Records, Objecter og Klasser - Objekt Orienteret Programmering generalt!

Fat mod og tålmodighed!

Held og Lykke! :)



Sorry det skal være TMDI isetedet for TMDIChild... Min fejl!

[Redigeret d. 27/03-04 23:55:11 af Søren Klit Lambæk]



t