Linker i Linux

Tags:    c++

Hej!

Jeg bruger normalt Windows til at programmere, så da jeg skulle til at lave noget i Linux, stødte jeg på et lille problem.
Jeg har lavet et program, der bruger SQLite3. Normalt i windows under Dev-C++ ville jeg skrive "/lib/libsqlite3.a"
inde i indstillingerne, for at det kunne komme til at virke, men hvordan gør jeg noget lignende under Linux i terminalen/konsollen?

Håber i kan forstå, hvad jeg mener!

Tusind tak på forhånd!

Indlæg senest redigeret d. 20.05.2008 21:08 af Bruger #13320
2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej!

Jeg bruger normalt Windows til at programmere, så da jeg skulle til at lave noget i Linux, stødte jeg på et lille problem.
Jeg har lavet et program, der bruger SQLite3. Normalt i windows under Dev-C++ ville jeg skrive "/lib/libsqlite3.a"
inde i indstillingerne, for at det kunne komme til at virke, men hvordan gør jeg noget lignende under Linux i terminalen/konsollen?

Håber i kan forstå, hvad jeg mener!

Tusind tak på forhånd!

På kommandolinjen giver du flag i stil med flg:
-lsqlite3 (dvs di skal IKKE skrive lib og .a da det er implicit)

Hvis libbet er i /lib behøver du næppe gøre mere da det biblitek vil blive "kigget" i af linkeren som standard, men ellers skal du nok også bruge en "-L/sti-til-hvor-libfilen-er"

-Lütken

-lsqlite3

Tilføjes til kommandolinjen. Det plejer at være noget i den stil. Har dog aldrig brugt sqlite3, så ved ikke om det er så let der :p

Indlæg senest redigeret d. 20.05.2008 21:37 af Bruger #2330
t