Nemme delphi spørgsmål

Tags:    delphi

Ja, jeg tror i hvert fald de er nemme. Her kommer de:

1. Hvordan skifter jeg ikon på mit program. både menubar og min mainmenu (den med filer, rediger, hjælp)?

2. Hvordan gør jeg sådan at når man klikker på krydset på min mainmenu, så lukker den vinduet, i stedet for at minimere?

EDIT: Hvad program skal jeg bruge til at lave ikon filer?

[Redigeret d. 27/03-04 10:43:13 af saxe]



6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ja, jeg tror i hvert fald de er nemme. Her kommer de:
1. Hvordan skifter jeg ikon på mit program. både menubar og min mainmenu (den med filer, rediger, hjælp)?


Gp ind i Project -> Options -> Application. Der ændrer du programikonet.
Det andet spørgsmål forstår jeg ikke lige!



Windows er verdens beste trojan!



Ja det ene, var utrolig nemt!!! De ikoner rundt omkring, er kun et. Og du kan kun havde et ikon art. De kan altså ikke være forskællige.
Du kan gøre det med at trykke på Project oppe i menuen. Og derefter, Options (helt nedderst). Her kommer der en masse frem.
Under fanenbladet: Application, kan du en masse. Men først det spørgsmål du spør om. Tryk på knappen Load icon.
Nu kommer der en box frem hvor du kan vælge et valg (opendialog som det hedder som kompoment i delphi) Vælg her dit icon (Har fil typen: .ico) Tryk og så på ok. Nu kommer der dit nye icon frem på slærmen i options.
Nu er du klar.
tryk ok i options boksen, og så er det lavet. Når du først kigger i hjørnet, når du ikke har begyndt prøve versionen (eller hvad det hedder), er der intet nyt icon. Men det kommer først når du prøver, laver exe filen.

Nu vil iconnet komme frem i taskebaren på den pjælke med dit program, øverst på din form og på din .exe fil til dit program (der hvor du klikker for at starte programmet)


Så er alt der. I Options menuen kan du også vælge en tækst der skal stå på taskebaren.
Det skrives i editboxen med teksten: Title.


Det var det. Håber du forstår hvad jeg skriver. Og ellsers må du spørre igen. Det andet spørgsmål kan jeg ikke klare. Det er ikke helt let.




Nej!!!!!!!!!
Decko kom først. det er ikke fær. Han skrev også hurtigt og ikke detaljeret!!!




Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk


Man kommer aldrig vider, vis alle er enige...

[Redigeret d. 27/03-04 10:35:57 af Shafh]



Hvad med mit andet spørgsmål? Det volder mig store problemer!


Jeg går ud fra du bruger MDI, altså Childforms eftersom det er det eneste sted jeg kan komme i tanke om, at vinduerne ikke lukker sig selv, men minimerer

følgende kodeeksempel burde gøre tricket. Det er i det onClose event'en for den pågældende form
Fold kodeboks ind/udKode 


Form2 er det vindue du prøver at lukke

Casper



EDIT: Hvad program skal jeg bruge til at lave ikon filer?

Du kan bruge Borland Image Editor (følger med delphi).
Hvis du har PhotoShop kan du også bruge det. Du skal bare have et ekstra program som kan lave photoshop-filer (psd filer) om til ico-filer. Du kan bruge Gif Movie Gear til det (http://www.gamani.com/download/MovieGear4.exe)





Windows er verdens beste trojan!

[Redigeret d. 27/03-04 11:10:48 af Jonas (Decko)]



Hvad med mit andet spørgsmål? Det volder mig store problemer!



Jeps, det virkede. Så må i dele point



t