blomster i forgrunden med z-index?

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Hej igen,
nu er jeg nogenlunde tilfreds nok med min side til snart at brygge på undersiderne.

Jeg har dog et spørgsmål, om z-index, som jeg kun flygtigt kender til.

Kan det lade sig gøre, at lave et png-24 billede til min side af fx nogle blomster, der kommer op fra neden, og så placere dette billede i en form for z-index, så blomsterne altid vil ligge i forgrunden altså ligesom "ovenpå" min footer-agtig.

Forstår I hvad jeg mener?

Hvis ja, ville jeg blive meget glad for lidt kode hjælp eller anden måde jeg kan forstå hvordan jeg gør det.
Som sagt: jeg kender ikke noget til z-index andet end, at det vist nok et miligt at placere ligesom lag i sin kode....

Min side:
www.lineofdesign.dk

Mvh.
BimBom

Iøvrigt må I efterhånden genrne kommentere min hjemmesides forside, hvis I har nogle kommentarer...

Indlæg senest redigeret d. 17.05.2008 21:30 af Bruger #12606
15 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej,

Jeg regner med at du kender til classes eller ids når det gælder om at lave css regler.

Her er et kode eksempel:

Fold kodeboks ind/udKode 

Håber det var forklaring nok :)

Hej BimBom,

AARRRGGGGHHHHH! PIGET!!!!

Nåh, eehh ... når man lige er kommet sig over pige præget på siden og lærer at tage den bagfra er det faktisk en pæn side.

Overvej at lade markeringen i den orange område være en orange agtig farve.

Ja, normalt har jeg mere kritik, men her ser det ud til at du har overvejet om du vil sælge på professionalisme eller "følelsesladet grafisk sans". Så, nice job!

Med venlig hilsen
Ieet

Jeg må sige at jeg er inponeret over din hjemmeside! En rigtig flot opbygning, og du fik klaret det med z-index godt!
Vil dog lige give 4 råd:
Tjek altid om dine sider Validere
Lav den orange og den grønne boks lige lange, da det giver en lille urealmæssighed.
Få noget mere dynamisk :P Som (du selv foreslår) Flash, eller Noget JavaScript
Lær noget PHP, Det med at lave en html side til hver af dine links virker meget upraktisk...

Kære Emil, Tusind tak for din hjælp.
Jeg har prøvet at bruge din kode, og jeg har også prøvet at ændre lidt på tallet i bottom, men der sker ikke noget.
Billedet bliver ved med at stå fastfrosset under min footer.
Skulle jeg have lavet billedet ind i css i stedet for ind i html'en? Eller gør jeg noget forkert et andet sted?

Bimbom

Her er et kode eksempel:

Fold kodeboks ind/udKode 

Håber det var forklaring nok :)

Det virker, det virker, det virker!
Fandt lige et sted på nettet om det.
Det er også vigtigt at angive position:relative og så værdierne dér!

Sådan. Juhu!

ahh, ja glemte position :D

Jeg plejer dog at bruge postion:absolute fordi jeg så kan sætte positionene i forhold til skærmens kanter og ikke det sted i html'en hvor elementet står som du gøre med position:relative

Brug ALDRIG positionering som left, right, bottom og top!
I vores moderne tider er der SÅ mange forskellige opløsninger at halvdelen af hele verden vil se din side forkert..!
Opbyg din side ordenligt ved hjælp af fx padding og margin. Prøv også at undgå z-index da du som nu har sat over dine footer links så man ikke kan trykke på dem.. :S

Brug ALDRIG positionering som left, right, bottom og top!
I vores moderne tider er der SÅ mange forskellige opløsninger at halvdelen af hele verden vil se din side forkert..!
Opbyg din side ordenligt ved hjælp af fx padding og margin. Prøv også at undgå z-index da du som nu har sat over dine footer links så man ikke kan trykke på dem.. :S

Gud ja, det med linksene- det havde jeg slet ikke taget højde for, men hvad gør jeg så, når det skal se ud som om blomsterne er ovenover mine footer-links?

Og hvordan er det lige præcist, at jeg skal gøre, hvis det skulle virke på alle skærm-opløsninger?

Hm...
Halv-juhu....
Nu synes jeg, altså, at blomsterne står "pænt" når man hiver i vinduet og således gør skærmen mindre.

Men der er stadig det problem med mine links nederst... Det er sandt, at jeg ikke kan komme til at klikkepå dem, men hvorfor?
Nu har jeg nemlig skildt de to blomster ad i hver deres div- godt nok stadig med z-index, men ellers ville fidusen jo gå fløjten.
jeg har lagt et 1pixelshøgt gennemsigtigt gif ind i div'e,, som holder på disse to "blomster-divs", således, at blomsterne trods alt kun kan komme så tæt på hinanden, at man stadig kan se teksterne i footer og links nederst på siden.

Hvorfor kan jeg ikke klikke på de fire nederste links?????

Hmm....
Problemet er løst...

Nu virker siden vist. Bortset fra, at jeg selvfølgelig mangler indhold på mine undersider.

Jeg regner med, at lave et flash-dok, der skal ligge og hive noget dynamisk xml, og som man kan "scrolle sidelæns". Det skal ligge i øverste content-field og vise ca 4 billeder af gangen..

<< < 12 > >>
t