HTML og CSS, hvad skal jeg nu?

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Hej glade webprogramøre her på udvikleren!

jeg har tidligere arbejdet med HTML og CSS og har lavet en række hjemmeside med de sprog.
Jeg kunne dog godt tænke mig at tage skridtet videre, og få en side online med noget mere spændende indhold(forum osv)

jeg overvejer derfor at lære et nyt sprog, men aner ikke hvad. Jeg har snust lidt til ASP, PHP og .NET, men kan ærlig talt ikke skille fordelene fra hinanden.

Hvilket sporg ville være en fordel at kaste sig over? jeg har primært brug for at tilføje at forum til min hjemmeside, og lære nogle ting der kan bringe mig nærmere på en profesionel hjemmeside...

Mange tak for svar :B Håber i bære over med mit "begynderpost"

Indlæg senest redigeret d. 16.05.2008 16:28 af Bruger #13766
Jeg vil råde dig til PHP da det er PLATFORMSUAFHÆNGIGT, og har en masse super nice funktioner!
Det er også et meget let sprog

(Og BTW: hvis du ikke kan se forskel på PHP og .NET / ASP må du da være blind :P De har helt forskellig syntax.. )

Det der med platformsuafhængighed kan man efterhånden kun bruge når det gælder .NET.. Godt nok er det nogle lidt andre standarder når man kører på en linux server, men suns systemer er ved at være ret godt med..

Personligt bruger jeg ASP, da jeg syntes det er lettere at have med at gøre, men det er nok en smagssag..

Har ikke snust nok til at se forskelle i selve koden :roll: hvad mener i, når i skriver "syntax" og med platfrom mener i styresystem eller?

Tak for svarene :B

platform er et spørgsmål om det er windows eller linux..

Med php er koden den samme uanset om du afvikler koden på en windows eller en linux server, hvorimod der er lidt forskel på ASP kode, alt efter om det er på en windows eller linux server (fordi linux skal køre med en asp tolker fra sun, som ikke har 100% de samme egenskaber) og til sidst .net som kun fungerer på windows (så vidt jeg ved i hvert fald) ;)

Syntax er hvordan sproget er opbygget.
Jeg vil klart foreslå PHP frem for ASP. PHP er enormt nemt at gå til, og der er tusindvis af guider til at få dig i gang med at lave din hjemmeside.

Der er også flere guides til php end til asp da det er open source og er mere udbredt

PHP er nemmere at gå til, da det tillader at man kan skrive en masse lort (mildt sagt) og derved hurtigt få noget fra hånden uden at man skal spekulere for meget.
Dette har så desværre også ført til at folk anser PHP som et andenrangssprog og har derfor aldrig fået rigtig indpas i højrisikosprojekter.
Der er masser af eksempler at finde på både god og dårlig kode. PHP egen online dokumentation er også ganske god. Dertil er Zend begyndt på et ganske udemærket modspil til ASP.NET.

Med det gamle ASP gælder stort set samme princip mht. hvad man kan få fra hånden. Her er indlæringskurven lidt mere stejl.

ASP.NET som har fået ry for at være det nye ASP er blevet anerkendt af alle offentlige instanser da det er Microsoft der står bag. Indlæringskurven er noget stejl, efter hvad jeg har erfaret da der er mange ting og princippet i 3-delt kode er vanskelig at håndtere.
ASP.NET er ASP i nye klæder. Det har ikke noget at gøre med nyt ASP. .NET som er et framework er hvad der gør ASP populær.
Her er der også ved at være en masse eksempler online da flere og flere er begyndt at indse i idéen i at få udbredt det. Ellers er der MSDN som er online dokumentation for ASP.

Hvis du vil videre fra HTML og CSS så gå igang med JavaScript og derefter PHP.

Hvis du vil videre fra HTML og CSS så gå igang med JavaScript og derefter PHP.

Jeg ville sige HTML > CSS > PHP > (XHTML) + JavaScript > Flash > ??

Ahh, det kommer så sandelig an på hvad du skal lave!

Det er altid godt og have Flash kendskab, men absolut ikke nødvendigt til at lave hjemmesider med!

<< < 12 > >>
t