Nybegynder inden for html!

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Hej alle..
Jeg er ny inden for kodning, men kunne vildt godt tænke mig at lære at kode, så man selv kan lave nogle fede sider med automatisk opdatering, lækre layouts, databaser og meget mere. Dog ved jeg godt, at man ikke lære dette på nogle måneder, men at det i stedet tager flere år, så derfor vil jeg allerede gå igang nu.

For et par uger siden fik jeg taget html-tutorialen på www.html.dk. Af en eller anden grund, så synes jeg ærlig talt ikke, at jeg har lært så forfårdelig meget andet end nogle tags, som jeg ikke engang kan huske i hovedet ;) Det føles lidt som om, at html.dk tror, at man som nybegyder bare kan regne forskellige tags ud, altså at man bare uden videre skulle kunne vide, hvad de forskellige tags hedder, men sådan er det ikke, i hvert fald ikke for mig.

Nå, men nok pladren og nu til sagen. Jeg skrev så og spurgte i en anden tråd, hvad man skulle gøre for at kunne lære noget mere, og svaret jeg fik var, at jeg bare skulle kaste mig ud i et projekt, så det vil jeg så gøre. Derudover fik jeg også at vide, at jeg bare skulle spørge ligeså snart, jeg løb ind i problemer.

Nu er jeg så i gang og har ikke skrevet mere en 5 linier i notepad++ før, at jeg så løb ind i mit første problem. Derfor vil denne tråd nok blive proppet op med svar, fordi jeg selv hele tiden vil komme med nye problemer og håbe på at få nogle gode svar.

Jeg håber at alle gider at hjælpe, så godt de nu kan, og eventuelt give mig nogle råd om hvordan, I selv lærte det og rigtigt kom igang.

Okay nu starter problemerne så. Lige til at begynde med, så er jeg en stor Harry Potter fan og har derfor valgt, at mit første pojekt skal handle om den magiske verden. Så er I lige informeret kort :D

Indtil videre har jeg fået skrevet følgende i min editor:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="da">

<head>
<title>Profet-tidende - Ting du ikke vidste om den magiske verden</title>
<meta name="description" content="Profet-tidende er fyldt med en masse nyheder om alt, hvad der har med Harry Potter og hans magiske verden at gøre. Søger du de nyeste nyheder om skuespillerne, filmene, bøgerne, forfatteren og meget mere, ja, så er det alt sammen noget, du kan finde på denne side, hvor vi vil gøre vores ypperste for at opdatere hver eneste dag." />
<meta name="keywords" content="Harry Potter, Hermione Granger, Ron Weasley, Harry, Potter, Hermione, Granger, Ron, Ronald Weasley, Ronald, Weasley, J.K.Rowling, Neville Longbottom, Draco Malfoy, Neville, Longbottom, Draco, Malfoy, Crabbe, Goyle, Gryffindor, Hufflepuff, Ravenclaw, Slytherin, Voldemort, Du-ved-hvem, Mørkets kræfter, Dødsgardister, Lucius Malfoy, Lucius, Sirius Black, Sirius, Black, Remus, Hagrid, Albus Dumbledore, Albus, Dumbledore, Online Harry Potter nyheder, Harry Potter nyheder, HP nyheder, Hogwarts" />
<meta name="title" content="Profet-tidende - Nyheder om alt fra Harry Potters magiske verden" />
<meta name"language" content="dan" />
</head>

<body>
<p>text text</p>
</body>

</html>

Jeg tror nok, at det er rimelig logisk at meta tagsene er information om siden når man søger på nettet ikke sandt ;D ?

Men nu kunne jeg så godt tænke mig at få gjort sådan så, at alt hvad der er på min side skal centreres i en slags boks sådan så, at der i en del af både højre og venstre side bare er en baggrundsfarve. Et eksempel er hentet fra en anden Harry Potter side: www.azkaban.dk

Jeg håber, at min ret så dårlige formulering alligevel trænger igennem hos jer. Derudover håber jeg, at I kan hjælpe mig.

På forhånd tak

//Farver

Det tager faktisk ikke så lang tid at lære. Jo, hvis man skal gøre alt 100% korrekt gør det. En af mine venner startede på det for nogle måneder siden, og han har faktisk fået ret godt fat i det.

Jeg mener dog at man lige så godt kan lære at lave det delvist rigtigt fra starten af.

Du siger du vil have din side i en box og du vil ændre noget baggrundsfarve. Alt sådan noget layout-teknisk (former, farver, baggrunde osv.) bør man lave med det der hedder CSS. Selve opbygningen af siden (hvor der skal være links, hvad de skal pege på, hvor der skal være en box osv.) laver man i HTML.

Jeg vil anbefale dig at du starter med at læse om HTML på www.w3schools.com, og når du har nogenlunde styr på det, så læs om CSS på den samme hjemmeside, så burde du være rigtigt godt kørende.

En boks du snakker om kan enten laves i div (med css) eller i tables (m. eller uden ekstern css)

Jeg anbefaler selv div og css da det er mere dynamisk og letter at arbejde med.

Når du vil lave en div skriver du bare <div>indhold</div>

Hvis du så vil have noget specielt på den div skal du give den et id så css kan genkende diven.

Det gør du sådan her:
<div id="boks">indhold</div>

Css ser sådan ud:
#boks {
width: 500px;
height: 200px;
margin-left: auto; // Centrer
margin-right: auto; // Centrer
}

Ellers så bare følg Deckos råd

Tusind tak begge to..

Men Decko nu siger du, at hele opstillingen/opbygningen af siden bliver lavet i html (hvor der skal være links, hvad de skal pege på, hvor der skal være en box osv.)

Kan du med html udpege 110% sikkert lige hvorhenne på siden du vil have et link? Og det der med boks, det burde jeg så kunne lave i html ikke? Eller hvad?

Har du forresten selv lært html, da du startede, fra www.w3schools.com?

Og er det ikke forvirende når det er et kompliceret sprog på engelsk? eller hvad?

Det var en masse spørgsmål på en gang. Jeg håber du gider at svare på dem alle :D

/Farver

Du kan ikke bestemme 100% hvor noget skal være med HTML, det er også noget der skal bestemmes med CSS. HTML'en bestemmer egentligt bare løst hvor ting skal stå i forhold til hinanden.

Ja, jeg læste kun w3schools.com da jeg lærte html/css.

Generelt den måde de fleste sider er bygget op er med tabeller. Og tit også tabeller i tabeller. Det smart er at i og med at du kan bestemme præcis hvilke størrelse en tabel skal have så kan du den vej igennem bestemme hvor på siden den skal stå.

Så når det kommer til hvor ting skal stå så er tabeller din ven.

At foreslå tabeller er nok et af de dårligste råd man kan give.
Tabeller hører fortiden til, det er div man skal bruge, f.eks. lave div-bokse og lægge det i.

Som Per siger, man må aldrig bygge en hjemmeside op med tabeller, table-tagget er til at lave tabeller med, IKKE hele hjemmesider.

Bare lige et tip, det er formegentlig en meget dum ide at kalde din hjemmeside for Profet-tidende, da det bliver brugt i bogen.

Vil også lige tilføje at <meta> tags er forældele. Nogle søgemaskiner ranker dig endda lavere hvis du har meta tags.
Jeg lærte også alting ved hjælp af w3schools... Jeg lavede personligt en side om "parkour" fordi jeg dengang var helt væk i det.. :)

BTW: Kan du så ikke lige sætte din kode i kode-bokse? Det gøres ved at klikke på ikonet ved siden af smileyen her i quick post. du skal så bare skrive al din kode mellem [ code] og [/ code] (uden mellemrum)

<< < 12 > >>
t