Hvorfor er ASP.NET så godt?

Tags:    .net

<< < 12 > >>
Hej Udviklere

Jeg har et spørgsmål ang. ASP.NET. Jeg forstår ikke fordelene ved ASP.NET frem for eksempelvis ASP, PHP el. lign.

Jeg ved, at det er desktop-programmering på internettet (Eks. C#) og at det samarbejder med .NET, men hvad er det helt konkret man får ud af det?

Jeg ved ikke om det kan gøres så simpelt op, men håber at der er nogen der kan forklare mig det.

Uden at vide særligt meget om .NET tror jeg at det smarte er at C# og ASP.NET bygger på den samme platform. Så kan man det ene, kan man også det andet, og har man lavet noget kode til sit desktop-program kan man genbruge denne kode til en hjemmeside.

Men du må ikke hænge mig op på det, det er bare en formodning.

Indlæg senest redigeret d. 11.05.2008 17:39 af Bruger #3275
Hej Lasse,

De fleste teknologier har jo typisk deres fordele i forhold til andre, og typisk har de også deres svagheder :). ASP.NET's svagheder er nok typisk at det er relativt komplekst i forhold til fx PHP, samt at der er knap så mange webhoteller der tilbyder det, da det alt andet lige er billigere at smække en Linux server op med PHP og MySQL.

En af fordelene er, som Jonas også siger, at man kan bruge samme sprog til både desktop og web applikationer. Derudover vil jeg måske vove den påstand at ASP.NET er mere struktureret, med sin opdeling af markup og kode (CodeBehind), C#'s lækre klassebibliotek, samt det faktum at der er ægte OO understøttelse fra starten af, i modsætning til PHP's halvhjertede implementering, som vist stadig ikke er perfekt efter både PHP 4 og PHP 5.

Når alt kommer til alt er det dog stadig bare et spørgsmål om fordele og ulemper, og jeg bruger fortsat både ASP.NET og PHP, til forskellige ting. Inderst inde er jeg dog typisk gladest for ASP.NET :)

Mvh.

Kasper (TSW)

.NET har den fordel, at den i sig selv er et framework. PHP derimod, er bare et sprog, skrællet for venlighed overfor koderen.

I en dyst mellem .NET og rå PHP vil PHP altid stå tilbage som taberen. PHP bliver først effektivt, når der er et framework inde over. Enten et, man selv har bygget, eller et tredjeparts framework. Jeg har været inde over begge dele, og for tiden bruger jeg et PHP framework der hedder CodeIgniter (hvis folk kender noget til Ruby on Rails vil de forstå hvad jeg mener, når jeg siger at CodeIgniter er for PHP hvad Rails er for Ruby).

Så jeg vil vove den påstand, at rå PHP vs. .NET ikke kan være et tvivlsspørgsmål: der er .NET ganske enkelt overlegen. Hvis man så kører PHP+Intelligent Framework, kommer vi over i noget der ligner smag og behag. Der vil stadig være fordele og ulemper ved begge valg, men det er individuelt hvilke ulemper man vil leve med til gengæld for hvilke fordele.

Hvis man er IT-politisk bør man også tage med i sin overvejelse, at PHP er fri software, hvor .NET er ejet af Microsoft, der forbeholder sig de fleste rettigheder (that is, dele af .NET er åbent for at man kan *kigge* i koden). Derudover er PHP mere kryds-platform end .NET, eftersom .NET ikke har nogen Linux-udgave, for eksempel. Der findes dog en implementation af .NET til Linux, der hedder Mono, men denne er ikke heeelt af så stor kvalitet som Microsofts .NET, og der mangler stadig understøttelse for Winforms.

Under alle omstændigheder: stik snablen ud, og prøv dig frem. Det du har det bedst i maven og fingrene med at bruge, er ganske enkelt det du skal bruge. Intet af det vi kan sige til dig, er nært så godt som de erfaringer du selv skaber dig. Husk, at et programmeringssporg/framework ikke er andet end et værktøj. Du kan skabe fremragende ting med dårlige værktøjer, ligesåvel som du kan skabe elendige ting med dyre kvalitetsværktøjer. Det hele ankommer først og fremmest på dine evner og dine præferencer.

God vind :)

Okay, det lyder jo meget fornuftigt. Det er godt med nogle sammenligninger :)

Tak skal I ha'

har selv prøvet både asp.net og php. Jeg er ikke særlig god til nogen af delene, og har ikke lavet nogle særlig avancrede ting. Men jeg syntes at php har kunnet alle de enkle ting jeg har haft brug for, også har det været meget lettere end asp.net.

men det er mugligt at man kan nogle mere avancerede ting med asp.net

hehe overdrivelse fremmer forståelsen Per :)

Jeg er selv gladest for ASP.net selvom jeg gennem mange år har svoret til PHP. Dog vil jeg stadig mene at PHP ikke taber hver gang. Jeg vil netop sige at php sproget på mange måder er god mod programmøren, i og med at den accepterer alt hvad du skriver og det er op til dig selv at validere dine data inden du bruger dem da sproget jo er typesvagt. Så jeg vil sige at php ikke altid er taberen. PHP er godt hvis du skal smække noget hurtigt sammen der ikke har så forfærdeligt mange krav, da du kan slippe afsted med at skrive meget mindre dog meget ustruktureret kode.

Hvis du før har kodet PHP eller ASP, kan det dog være ret besværligt at migrere til .NET frameworket, da strukturen og kravene til din kodeskik er meget anderledes end i de "gamle" websprog. Hvis du så får styr på et sprog som C# er det min erfaring at du aldrig vil tilbage. PHP og ASP er simpelthen bare for roddet :)

Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:54 af Bruger #13985
For det første siger Per at der ingen Framework findes, det passer ikke.

Og hvor i hele hule Jelved har jeg så sagt det henne?

jeg vil quote mig selv:
PHP bliver først effektivt, når der er et framework inde over. Enten et, man selv har bygget, eller et tredjeparts framework. Jeg har været inde over begge dele, og for tiden bruger jeg et PHP framework der hedder CodeIgniter (hvis folk kender noget til Ruby on Rails vil de forstå hvad jeg mener, når jeg siger at CodeIgniter er for PHP hvad Rails er for Ruby).

Hvordan får du det til at være, at jeg påstår at der ikke findes frameworks? Det er jeg meget interesseret i at vide.

Jeg er som sagt selv CodeIgniter-bruger i fritiden, og så koder vi op af Drupal (både som CMS og som framework) på mit arbejde. Derudover koder jeg selv mit eget framework i fritiden, mest for at bevise overfor mig selv, at jeg kan. Et lille hyggeligt projekt :)

Indlæg senest redigeret d. 10.07.2008 16:42 af Bruger #8223

Indlæg senest redigeret d. 29.09.2008 11:54 af Bruger #13985
Ronnie, husk nu at ASP og ASP.NET et to ret så forskellige ting - når du skriver ASP går jeg ud fra at du refererer til det MS i dag kalder "ASP Classic", og ikke ASP.NET.

Mvh.

Kasper (TSW)

<< < 12 > >>
t