hvordan skriver i classes?

Tags:    c++

<< < 12 > >>
har tænkt lidt over hvordan i skriver jeres classes.

den måde jeg har gjort det på nu er at jeg har defineret classen, eller hvad man nu kalder det i en .h fil.

så har jeg skrevet det hvor man bestermmer hvad medlems variablerne gør i .cpp filen

eks:

.h fil:
Fold kodeboks ind/udKode 

.cpp fil:
Fold kodeboks ind/udKode 

tror ikke at det er den bedste måde, men har lidt svært ved at forstå hvad den bog jeg læser (c++ grundbog) mener at man skal gøre. Så vil gerne se hvad i gør.

14 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
men forstår ikke meningen i at putte variabler i private, også lave acceseor metoder.

Der er ingen mening, det er rent spild af tid. Det er en meget gammel mani blandt nogle OO-nørder, som har misforstået OO. Du vinder intet.

Til Jess; naturligvis er det en god ide at sætte sig ind i grundprincipperne i OO. Men at lave trivielle "accessor metoder" har intet med god OO programmering at gøre og man vinder reelt intet ved at lave "accessor metoder".

ok, tak.

Jess, tillad mig at gentage:
at lave trivielle "accessor metoder" har intet med god OO programmering at gøre og man vinder reelt intet

Læg godt mærke til ordet trivielle.

Følgende er trivielle access metoder:
Fold kodeboks ind/udKode 

Disse Get/Set metoder er ren spild af tid og source kode.

Der er naturligvis i mange tilfælde gode grunde til at skjule varible bag et sæt funktioner, som i dit eksempel med password. Men bemærk at dine password funktioner ikke er "trivielle access metoder", de håndterer det faktum at ikke alle password er legale og de skjuler hvordan password bliver gemt. I mange tilfælde ville dine password funktioner returnere en bool der fortæller om password war legalt eller ikke, og burde så måske hedde checkAndSetPassword. Den sidste af dine setPassword funktioner burde hedde changePassword. Pointen er at det ikke er trivielle access metoder.

Læg godt mærke til ordet trivielle.

Jeg havde lige overset "trivielle". :-)

Bemærk dog at nedenstående accessor metode IKKE er triviel, da det er essentielt hvor allokeringen foregår.

Fold kodeboks ind/udKode 

Navngivningen af metoderne er ikke så vigtig i mit eksempel i den tidligere post, men det er selve principperne.

Indlæg senest redigeret d. 22.05.2008 10:48 af Bruger #10448
<< < 12 > >>
t