Hvordan finder jeg ud af hvormeget cash min harddisk, Ram og processer har...

Tags:    delphi

<< < 12 > >>
Hvordan finder jeg ud af hvormeget cashe min harddisk, Ram og processer har?

Altså i koder. Og tæksten der kommer til at stå, skal være let og overskuelig.

På forhånd tak

Dette er mit 2 spørgsmål om det, fordi i ikke var tilfrisse med at det var får 2 up. Så nu håber i, i er glade. Og vis i intet ved (altså dem der svarede i den sidste forum, bliver jeg lidt iriterrede. Man skriver da ikke i en forum, vis man ikke har et svar!!!

---------------------------Theis F. Hinz (Shafh)-----
----------------------------Theisf@stofanet.dk------


I Fight For The FUTUR, ElLEr SåDaN NoGEt...............

[Redigeret d. 24/03-04 20:32:03 af Theis]



11 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kig på den her komponent, der følger kode med:

http://www.torry.net/cpu.htm


(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)



Du kan downloade en unit der kan give dig info om din CPU her, blandt andet CPU'ens Cache:

http://borrisholt.com/eksperten/CPUinfo2.zip



Hvad mener du med cash?



Jeg skriver det muligvis lidt forkert, men så er det da heller ikke værer!!!

Cashe (eller staves det noget anderledes) er en funktion som ligger i meget udstyr i din pc. Man høre sjællendt om det når du eks. taler om ram. Men cashe kan gøre en stor foreskæl på hvad din pc's hurtighed er. Cashe kan eks. ligge i din harddisk, ram, processor Osv. Alt der arbejder med din hardisk og får brug for at komme ind i harddisken og ærndre. Cashe måles i eks.
Min harddisk har 1 gb og 3 cashe. Gamle pcer har sjællent cashe da det er noget nyt man er begyndt på... Det er normal at en pc har 1-3 i cashe på nogle af dens hardware. Og andre intet. Det fungere som et lille memory.

Eks. Får rammet somme tider nød til at hente ting den får brug for, fra harddisken. Men vis den har cashe. Kan den gå ind og hente det der. Det tar meget et stykke tid før den når at hente det fra en harddisk og den gør det ca. en gang vær min.
Men vis den har 3 i cashe vil den først gå ind i cashe 1 og undersøge om det er der, vis filen ikke er der vil den gå videre til cashe 2 og lede. Og bagefter cashe 3. Men vis ingen af dem har det, vil den så gå ind i harddisken og hente det, og bagefter gemme det på cashet, så det næste gang kan hentes.



Nu er jeg ikke ekspert, men det er ca. sådan cashe er. Jeg siger sikkert noget forkert, så rat mig bare.

Der har stået en masse om cashe i en af de nyeste K (alt om komputer) nr.



Håber du kan bruge den viden...


---------------------------Theis F. Hinz (Shafh)-----
----------------------------Theisf@stofanet.dk------


I Fight For The FUTUR, ElLEr SåDaN NoGEt...............

[Redigeret d. 24/03-04 21:53:04 af Theis]



Cash = Penge(amerikansk)
Cache = ultra-kortidshukommelseslager

Sådan, så er det af vejen...

og når du henviser til Cache, så har den tre men der skal lige et "level" foran for at beskrive hvor i systemet den er...

:)

Casper

[Redigeret d. 24/03-04 20:32:43 af Casper Steinmann]



det var det jeg sagde. Jeg vedste ikke hvordan det staves. Men så er det da heller ikke sværre at gætte!!!

Selvfølgelig er det ikke at finde ud af hvor mange penge min harddisk, ram og processor har.

:-) og :-b






---------------------------Theis F. Hinz (Shafh)-----
----------------------------Theisf@stofanet.dk------


I Fight For The FUTUR, ElLEr SåDaN NoGEt...............



Theis det kan godt være at det er let for dig at vide hvad det er du selv mener, men derfor behøver det ikke at være let for andre! Du kunne vel lige havde ulejeliget dig selv ved at tage et ekstra blik i det blad, hvor du læste om Cache, for lige at tjekke hvordan det staves inden du postede (for anden gang)! Du får jo os andre til at lyde som vridsne gamle mænd, når vi spørger om meningen! :)

Nå, men for at få direkte informationer omkring CPU (og andet Hardware) kræver det at man kan håndtere assembler-kode! Og det er bestemt ikke let, med mindre man præcist ved hvad man laver! Jeg spekulerede over, hvad det er du vil bruge det til - det kan være der var en anden vej til mål! :D



Hej...
Hmmm. Jooo. Det skulle jeg. Men nu har jeg rettet mit spørgsmål. Så det har jo ikke taget skade på nogen (andet end dig) i at undersøge det. Så i mit spørgsmål står det rigtigt.

Det jeg vil bruge det til er en af mine egne Windows toolbar (værktøjs) box som kan ligge i venstra side af ens skerm og vise og hjælpe en med ting og sagder.

Den box viser eks. info om din bruger, plads i alle drev, mhz, ram, knap der slætter papirs kurven, link til de mest brugte programmer på pc'en, lukke og genstarte knap af pcen, åben og luk af cd-rom drevets knap, en label der viser hvor lang tid pcen har været tænt, link til kontrol panellet OSV.

Men der skal altså også være en knap label der viser cashe. Jeg har nemlig aldrig fundet et program der viser det. Så jeg er nyskerig over hvad min pc har!!!

Kan du hjælpe med det. Det burde stå et eller andet sted i regedit.



Kan du klare den?

---------------------------Theis F. Hinz (Shafh)-----
----------------------------Theisf@stofanet.dk------


I Fight For The FUTUR, ElLEr SåDaN NoGEt...............



Citat: "
Så det har jo ikke taget skade på nogen (andet end dig) i at undersøge det.
"

Hvis du bliver ved med at være så pisse rap-mundet gider jeg ikke at hjælpe dig Theis!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg tror bestemt ikke, at du kan finde disse oplysninger om størrelsen på cachen af dit hardware i registreringsbasen! Du bliver nødt til at dykke ned i noget assembler for at finde det!



OK.
Jeg undskylder meget vis jeg har fornærmet dig. Og sådan noget. Det tyder på at du ikke kan koden til det, og at det er meget svært at skrive...

Men tak ilige væl



---------------------------Theis F. Hinz (Shafh)-----
----------------------------Theisf@stofanet.dk------


I Fight For The FUTUR, ElLEr SåDaN NoGEt...............



<< < 12 > >>
t