Lidt hjælp til en nybegynder

Tags:    java

Hej allesammen :)

Jeg er startede lidt på Java (Objektorienteret programmering i Java 4.udgave). Jeg er kommet til en opgave der beder mig om, at skrive et program, som omregner et beløb fra dollar til euro (f.eks kurs 95)

Jeg har ikke kunne gennemskue hvordan det kan lade sig gøre. Hvordan gør man? :)

På forhånd tak :)

EDIT nyt spørgsmål :P

Hvad er det ved denne kode der ikke virker?
Fold kodeboks ind/udKode 

Programmet kan fint finde det laveste tal af 1 og 2. Men hvis 3 er det laveste, tager den bare det laveste af de 2 andre. Hvad er der galt?

På forhånd tak (igen) :P

Indlæg senest redigeret d. 11.05.2008 17:15 af Bruger #13665
8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Med hensyn til din kode, så er der en logisk fejl. Du vil aldrig komme forbi de to første if sætninger, derfor vil du altid kun undersøge på de to første tal.

Fold kodeboks ind/udKode 

Du skal både undersøge om tal1 er mindre end tal2 og tal3 før du kan være sikker på at tal1 er det mindste.

Ja, men du skal nok smide nogle () omkring da matematik (så vidt jeg husker) først ganger og så divider (eller er det omvendt? :P)

Det er simpelt. Jeg går ud fra du også har matematik i skolen.

Hvis dollaren har en kurs på 578,24 så koster 100 dollar 578,24 kr. Så først finder du ud af hvad 1 dollar koster og så ganger du bare med det beløb du skal have.

Har aldrig været så god til det med kurser :P Det vil sige at jeg bare gør sådan: 578.24 / 100 * 95?

EDIT Se indlæg 1

Indlæg senest redigeret d. 11.05.2008 18:55 af Bruger #13665
Eh, hvor skal der () henne?

Indlæg senest redigeret d. 11.05.2008 21:43 af Bruger #13665
Mange tak for svaret Hans Jørgen :) Du får de 30 point. Men jeg har et spørgsmål mere hvis du gider at svare på det :) Jeg har lidt begynder problemer med bogen. Jeg synes nogen gange den kommer med nogle opgaver som jeg ikke aner hvordan skal løses.

Opgaven lyder sådan: Lav et veksel program fra dollar til euro. Det skal påregne en kommission (//Som jeg ikke aner hvad er) på 2 %, dog mindst 0.5 euro.

Mit spørgsmål lyder: Hvordan laver man det? :)

Man må meget gerne lave en kode, og fortælle hvad der sker i den :)

På forhånd tak

Nu er formålet jo typisk at lave nogle opgaver, som folk kan relatere til virkeligheden. Problemet er jo bare, hvis man bruger mere tid på at finde ud af, hvordan beregningerne skal udføres fremfor programmeringen.

En EUR koster ca. 1,55 USD. Når du har beregnet beløbet i EUR tager du 2% i gebyr dog mindst en halv EUR.

USD 100 = EUR 64,52 (100/1,55)
Kommission EUR 1,29 (64,52 * 0.02) Dog mimimum EUR 0,5
Resultat EUR 63,23

Programmeringen er din opgave ;)

Yes tak igen Hans Jørgen :) Programmet kør bare :) Men jeg skal du nok støde på flere problemer :S Men så må jeg jo bare lave en ny tråd :) Tak igen :)

t