Fremtid som datamatiker ?

Tags:    snak

Jeg ville bare lige vide, hvor stor chance man har for at finde et job, hvis man blev datamatiker... For programmerne - i hvert fald windows - begynder jo at blive mere og mere brugervenligt, såh... Og dem der skal ha fixet deres maskine, har jo altid en kammerat der kan gøre det for dem - hvis det da ikke er fordi de selv er tekniske nok. Så på værkstederne kan der vel næppe være meget brug for teknikerne - HVIS det kun er selve programmeringen

Derudover hørte jeg for år tilbage om en datamaiker, der var 4-sproget. Er det virkeligt nok at kunne 4 programmereringssprog..? Som webintegratorer skal man jo kunne mange flere... (Ok det er vel 10 år siden jeg hørte om ham :D)

Og...faktisk så kan man jo også sidde der hjemme og studere de sprog en datamatiker skal kunne for at kreere software...
Så det siger næsten sig selv, hvad en datamatiker programmerer i...
Men så stopper sammenligningen jo også, når man kommer ind i en fil og læser det volapyk der står der! :D
Inden jeg begyndte at studere websprog, troede jeg det var sådan noget "volapyk" datamatikere programmerede i...
Eller er det bare DOS-volapyk ? :lol:

10 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Hej JK,

Datamatikere er ganske glimrende programmører. PUNKTUM.

4 sprog... Java, C++, ASP, SML ...
Tjaa, 4 sprog er vidst ganske rigeligt. Og lagt sammen med en uddannelse fokuseret på general programmerings syntaks, programmerikgs skik, programdessign har du grundlaget for de fleste sprog.
DAMNIT, Assembler havde været nice at tilføje.

Ja, du kan vælge PHP istedet for ASP. Same difference. Man kunne nok også klare sig med kun enten Java eller C++ og så lære det andet sprog meget hurtigt.
SML, ja til funktionsorinterede sprog design.

Resten af sprogene minder så meget om de 4 sprog, at med mindre du giver dig til de gamle som COBOL, PL/1, AGOL, FORTRAN eller lignende, så er du godt dækket ind.

Det er sjældent sproget som volder vanskeligheder, heller ikke for datamatikere. Det er mere programmeringsstilen. Og så opøvning i at benytte et sprogs "API" funktionalitet.

Med venlig hilsen
Ieet

Er datamatiker uddannelsen lavet om for nyligt? Jeg blev færdig i 2004, og vi brugte Java hele vejen. Der var ingen webprogrammering, men vi beskæftigede os til gengæld med assembly programmering, og kom faktisk også op til en eksamen hvor en af opgaverne var at skrive assembly kode. C++ kunne man muligvis få i forbindelse med et af valgfagene - personligt valgte jeg noget omkring XML, hvor vi lærte om skemaer osv. :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Emnet er blevet diskuteret adskillige gange herinde allerede. Tag fx et kig i denne tråd: http://www.udvikleren.dk/Diverse/Thread.aspx/5/23400/ :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Hej Kasper,

Det kommer vidst an på hvilket sted du læser datamatiker.

Og det kommer meget an på hvilke valgfag du vælger. C#/.NET er populært (C++ og C lærer man jo også en del der).

Java er desuden et udemærket sprog til at få job og som platform til andre sprog senere.

Med venlig hilsen
Ieet

Hvis datamatiker uddannelsen stadig ligner den jeg tog, så ville jeg aldrig ansætte en i et værksted på baggrund af den.

umiddelbart var uddannelsen også kun 2 sprog delphi og et valgfag(ASP.NET)<--flertallet bestemte.

Efter min mening er det ikke vigtigt hvor mange sprog du kan, men hvor hurtigt og let du kan sætte dig ind i et nyt.

Hvilket sprog man kan lære afhæninger af hvor du vælger at uddanne dig. Jeg ved at i Esbjerg bruger de JAVA som mainline.

I Vejle er det .NET teknologien, og har hørt det samme er gældende i Odense.

I Sønderborg er det vidst nok C++, men det er jeg ikke sikker på.

Desuden så er nogle af valgfagene også specifik til at du kan få cerfikater hos henholdsvis Cisco og MS.

Hej Alle,

Nåja, og som datamatikker - som med de fleste andre ting i computer verdenen - kan du ikke blive ansat på at have en tittel. Lav en masse projekter, finpuds dem, og læg dem til visning. Så kan du lettere senere vise til en arbejdsgiver at du kan noget.

Med venlig hilsen
Ieet

Så var det jo lige før, man ku gå ind og omskrive sin egen computer, når man først man havde lært en spandfuld sprog...:P
Men så skal man vel bruge en compiler også...

bliver nok temmelig svært at omskrive din computer alias cpu, tror ikke at de gængse cpu'er bliver lavet på skrivebare chips.

Hej JK,

I teorien kan du lave en stor del af et operativsystem. Det anbefales dog, hvis du er super og vil give dig i kast med det, at de benytter en version af Minix kernen til grundlag.

Med venlig hilsen
Ieet

t