Programmerings- og scrptingssprog og Frameworks!

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Hej alle udviklere!

Jeg har i lang tid stødt på ordet Framework, men jeg kan ikke finde en speciel god forklaring af ordet. Ingengang på Wiki...
Angående Programmerings- og scrptingssprog lyder mit sprørgsmål:
Hvordan laver man et? Skal man lave en "compiler" til fx C++ el. Assembler...?

Håber i forstod spørgsmplet
~Jakob

Ja, wxWidgets er et framework til at lave GUI (og andre windows) applikationer.

Der er ingen kommandoer i C++

Jamen wxWidgets er jo kun et sæt funktioner...? Så er det jo et "bibliotek"...

Nej, wxidgets er ikke kun et sæt funktioner.

... Hvad er det da ellers??

Det logiske (og intetsigende) svar er at det er et framework...

wxWidgets er et sæt class'er som du kan bruge som de er, eller nedarve fra og ændre deres opførsel, og dermed bygge dine egne applikationer.

wxWidgets har, gennem classer som wxApp, wxFrame og wxPanel, et skelet til opbygning af applikationer.

Så altså:
wxWidgets er et sæt funktioner og classer man kan bruge til at bygge en applikation op med?

Isåfald forstår jeg ikke hvorfor Win32 API'et ikke er et framework... Det kan jo stortset det samme som du beskriver i ovenstående post... :)

Nej det er ikke "stort set det samme", det er to meget forskellige ting.

Du kan prøve at kikke på et par eksempler:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard/snip/wxcalc.html
http://damb.dk/snip/dialogtut01.html

Det er begge GUI applikationer til Windows, de opretter begge en dialog box med nogle kontroller, men strukturen i applikationerne er meget forskellige.

Ja kan tydeligt se forskel i strukturen, og phew hvor ser wxWidgets dog avanceret ud i forhold til Win32... I dette eksempel synes jeg da ikke at det er specielt tidsbesparende med et framework.. :)

I et så lille eksempel vil wxWidgets udgaven fylde lidt mere, ved programmer der er større vil wxWidgets udgaven blive meget mindre end den tilsvarende Win32 API udgave.

Jeg vil hævde at der er meget mere logik i wxWidgets udgaven, det er meget lettere at se hvad der foregår, og der er ikke en masse forvirrende detaljer som ikke synes at have nogen betydning.

wxWidgets programmet laver også noget, det gør det Win32 API program jeg linkede til ikke.

Indlæg senest redigeret d. 02.05.2008 20:59 af Bruger #4996
<< < 12 > >>
t