Ikke 2 ens brugere i mit system

Tags:    php

Hej.

Jeg sidder og er ved at lave en brugerregistrering. Den virker indtil videre www.caketown.dk/hp/index.php?side=registrer

det der mangler lige nu er noget kode der siger at når en bruger skal oprettes, så må det valgte brugernavn ikke være optaget

Fold kodeboks ind/udKode 

Nogen forslag?

9 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Med mysql_num_rows kan du tjekke hvor mange rækker der bliver returnet når du eksekverer et query. Antal rækker skal så være 0 hvis brugernavnet ikke er taget.

Se evt. php.net/mysql_num_rows

Hej Anders,

Du kan give tabelindgangen hvor brugernavn ligger i en Unique betingelse.
http://www.google.dk/search?hl=da&q=MYSQL+unique+field&meta=

Uanset om du benytter en MySQL eller Access Database.

Indsæt af et felt som derefter bryder denne regel vil resultere i en SQL fejl, som du kan "fange" i din PHP kode og give besked om at brugernavnet allerede er optaget.

Med venlig hilsen
Ieet

Fold kodeboks ind/udKode 

eh? Kom igen?

Fold kodeboks ind/udKode 

Skal vi ikke heller nøjes med at indsætte hvis der ikke er nogle rækker. :)
Fold kodeboks ind/udKode 

...og til resten af koden: Det er alt rigeligt at åbne forbindelse til databasen én gang. Det gælder også for at vælge databaser. Forbindelsen eksisterer igennem afvikling af hele siden.

Indlæg senest redigeret d. 28.04.2008 18:06 af Bruger #10216
Ieets skulle set ud nogenlunde som det her(utestet).
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg har brugt:

$query = mysql_query("SELECT id FROM user WHERE username = '".$name."'");
if(mysql_num_rows($query) > 0)

og det virker som det skal.

Tak for svarene. :)

*dåner*

Det er en hel database select ekstra. Håber at du benytter den kode som Nørden postede på steder der benyttes ofte.

Med venlig hilsen
Ieet

Ps. Takker, gad ikke selv finde min kode frem.

kan jo håbe at han ihvert gjorde name unik så den ikke kører hele tabellen igennem eller at han sætter en LIMIT på :). Men faktisk er det forholdvis sjældent at folk bare blindt inserter og bare ser på evt. fejl, de fleste gør som han gør, i kode postet på denne side.

eh? Kom igen?

Fold kodeboks ind/udKode 

Skal vi ikke heller nøjes med at indsætte hvis der ikke er nogle rækker. :)

Hehe. Ja, det gik vist lidt for stærkt ;) Det er selvfølgelig en fejl fra min side af, undskyld :)

t