PhP kalder MySQL for at validere data-user

Tags:    php

Hvordan får jeg PhP til at validere databasen?!?

Jeg er en ung mand, der sidder med et (næsten) useriøst projekt, hvor i jeg prøver at få en PhP side til at undersøge i en database om brugeren er oprettet, og hvis det er tilfældet opdatere profilen, ellers oprette en profil til brugeren, noget i stil med ::
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg kan godt få variablerne $sqlInsert && $sqlUpdate til at virke, men ikke knække koden for den oven nævnte funktion.

Håber meget i kan hjælpe, Ta'Tue.

4 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvordan får jeg PhP til at validere databasen?!?

Jeg er en ung mand, der sidder med et (næsten) useriøst projekt, hvor i jeg prøver at få en PhP side til at undersøge i en database om brugeren er oprettet, og hvis det er tilfældet opdatere profilen, ellers oprette en profil til brugeren, noget i stil med ::
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg kan godt få variablerne $sqlInsert && $sqlUpdate til at virke, men ikke knække koden for den oven nævnte funktion.

Håber meget i kan hjælpe, Ta'Tue.

------------------------------------------

Fold kodeboks ind/udKode 

...hvis jeg har forstået korrekt

Indlæg senest redigeret d. 27.04.2008 20:46 af Bruger #4683
Du kan bruge mysql_num_rows til at se om rækken eksister ved din mysql_query

Det er rigtigt. Men SQL tillader også at indsætte data, med forbehold at opdatere i stedet. Det sker hvis databasen finder at et bestemt sæt unikke nøgler/værdier allerede eksisterer i tabellen. Så vil den pågældende række blive opdateret i stedet for at der indsættes en ny.

Altså her må det unikke id værre userid eller id, som genereres med "auto increment values".

Så kan man skrive flg. SQL:
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 27.04.2008 21:52 af Bruger #10216
Ja det ser ud til at være hvad jeg leder efter, men nu er det sådan at mine que's ser en lille smule anderledes ud ::
Fold kodeboks ind/udKode 

Og ::
Fold kodeboks ind/udKode 

Da disse virker upårklageligt vil jeg helst ikke til at pille ved disse, men dette betyder også at jeg ikke kan indsætte ON DUPLICATE KEYS direkte, som i ::
Fold kodeboks ind/udKode 

Ta'Tue.

Point givet til JT, da denne kode virker... Tak!

Indlæg senest redigeret d. 28.04.2008 09:12 af Bruger #12345
t