hvilken uddandelse?

Tags:    diverse

Hej, jeg er 14 år og siden jeg var 9-10 år gammel har jeg elsket at programmere!
jeg ved at jeg vil beskeftige mig med programering efter skolen men jeg ved ikke helt på hvilken måde.
altså om jeg skal være spil, eller software programmør, og jeg vil gerne vide hvilen uddandelse(r) man skal bruge for at få et arbejde som enten spil, eller software programmør.
jeg vil også gerne vide hvordan jeg komemr i gang med at programmere i 3D! jeg har lavet en del 2D spil i flash, men jeg vil gerne videre.
jeg har skrevet en del i visual basic, men har aldrig været i gang med C/C++/C# .

og vil i foreslå at jeg lærer en af de overnævnte sprog langsomt (ved fx at lave simple apps. osv.) før jeg går i gang med 3D programmering?

Jeg håber i kan hjælpe mig!

på forhånd: Tak xD

6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du vil programmerer i C++ (Hvilket jeg kun kan anbefale) skal du først lige downloade en "compiler". Derfor synes jeg at du skal downloade dette IDE med MinGW compiler:
Code Blocks
(Klik: Create a new project -> Console application)

Så skal du jo også lærer hvad du skal gøre, tjek Bertels begynder guide ud: (9 sider!):
http://www.udvikleren.dk/C/Article.aspx/286/

Når du engang er færdig med det vil jeg foreslå lidt Windows programmering:
http://www.winprog.org/tutorial/

Når du så også er færdig med det skal du igang med noget 3D. Enten DirectX (Kun Windows) eller OpenGL (Cross-platform)

Hej Silas,

Uddannelsen kommer meget an på hvilket niveau du vil udvikle software på, og hvordan dine evner og lyst til skolegang er. Du kan vælge imellem Datalogi studiet på de fleste universiteter hvis du er glad for teori, IT/software ingeniør studiet hvis du er stærk i studiet og gerne vil lidt mere praktisk. Datamatiker hvis du vil igang hurtigt, den er stærk og kan let vidrebygges til en af de andre hvis du ikke har fået nok.

Læs lige Jakobs svar igen. Jeg gentager det lige her, med et par mindre forandringer.

Anskaf dig Microsoft Visual Studio .NET 2008. Det er invisteringen værd. Code::Blocks virker, men MSVS.NET har lidt mere lir.

Benyt nogle flere guides end Bertels til C++. Dem kan du sagtens selv google.

Inden du begynder på windows programmering, så skriv en udvikler mail til mig om at du gerne vil have en "udviklingsopgave". Jeg mangler altid arbejdskraft og tilbyder feedback på det du koder.

Efter Windows programmering er påbegyndt, så send mig en udvikler mail igen for endnu en lille opgave (inkluderer den første).

Med venlig hilsen
Ieet

Tusind tak for svarene! meget brugbare!

Jakob: jeg har allerede læst en del af Bertels begynder guide, og den er meget god selvom meget af det er overflødigt hvis man har programmeret før!

Ieet: Jeg tror også jeg holder mig til visual studio, da jeg bruger det både til visual basic, og til asp.net ... meget nemt at arbejde med.
Og jeg vil hellere end gerne have nogen opgaver og noget feedback når jeg først har fået lært det ordenligt! står altid med lysten til at programmere men manglen på noget at bruge det til xD
problemet er bare at jeg går på en kostskole hvor jeg ikke har tilladelse til at downloade, så jeg må nøjes med teorien mens jeg er her, og skrive kode når jeg er der hjemme (jeg må begybnde at fedte lidt for vores IT expert!)

Meget gode svar! deler point 50/50

Tusind tak!

Hej,

Jeg er pt. også 14 år, og bruger også meget tid på at programmere...

Hvis du ønsker at være programør i din fremtid, skal du tage et kig forbi www.itu.dk

Hvis du ikke må downloade noget på din skole, skal du tag og anskaffe dig en ekstern hardisk. På den kan du have alle dine compilere og programmer liggende. Du tilsluter den simpelt via et usb stik.

Jeg har selv, flash, visuel basic, o.v.s. på min hardisk, med den kan jeg lave videre på mine programmer over alt xD

Jeg har prøvet både visuel basic og visual studio, jeg må nok indrømme at jeg bedst kan li' den gamle visuel basic 6.0, men hver har jo sin smag :D

Hej Jeppe,

Visual Basic 6.0 begrænser dig væstentligt mere når det gælder valg af programmeringssprog ;) Og en del features "mangler".

Med venlig hilsen
Ieet

Hej Ieet,

Den eneste grund til at til at jeg vælger vb 6.0 er at man ikke skal bruge framework 2.0 :D

Indlæg senest redigeret d. 25.04.2008 17:48 af Bruger #11573
t