Tags
Forum
Artikler
Brugere
Stil spørgsmål
1
Login
Husk mig
Ny harddisk
Tags:
diverse
<<
<
1
2
>
>>
Bruger #5097
@ 23.04.08 16:47
818
Min 80 gb harddisk er alt for lille til mit forbrug, så overvejer lidt at særre en større i. Men er lidt i tvivl om jeg selv tør gøre det. Men det er vel bare noget med at trække stikket ud af den gamle harddisk og sætte den nye i, istedet?
Det jeg enlig ville spørge om er om hvad man skal kikke efter. Er der ikke noget med at der er forskellige størrelser af harddiske. I en stationær er det så lige meget hvilken man vælger? Eller skal jeg bare finde den samme størrelse som den jeg allerede har i? Skal man åbne kabinettet og kikke på selve computeren for at finde ud af hvad den har?
Og til sidst, er det så ikke btw. muligt at have 2 fysiske harddiske i sin computer, som så har vær sin partition? Hvordan det?
Kan være jeg skal have den hen hos min computer tekniker.
12
svar postet i denne tråd vises herunder
4
indlæg har modtaget i alt
4
Sorter efter dato
1
Bruger #4522
@ 23.04.08 17:04
274
Hejsa,
Hvis du sætter du sætter to harddiske i din computer er hver harddisk sit eget drev.
Du skal være opmærksom på om du skal have en PATA (parallel) eller SATA (seriel) harddisk.
Hvis det er en PATA harddisk skal du også være opmærksom på at den skal være "dibbet" korrekt. Dibben er en lille plastiktingest der sidder forrest på harddisken og indikerer om den er en master eller slave harddisk. Hvis du erstatter din gamle harddisk vil den nye skulle dibbes som den gamle (højst sandsynligvis som master), og hvis du sætter en ny i kan den dibbes som slave.
1
Bruger #12914
@ 23.04.08 17:19
90
Det skal her siges at et PATA stik (som regel) er bredt, med gråt kabel.
1
Bruger #4414
@ 23.04.08 19:33
113
Du skal være opmærksom på om det er sata eller (p)ata (eller begge) du skal bruge. en (p)ata bruger nogle brede stik med der til hørende flade kabler, eller lakrids kabler om du vil. de er ofte grå. Sata bruger nogle relativt små stik og smalle kabler der ofte er orange.
derefter skal du have fat i en 3.5" hardisk der opfylder dine krav.
Så er det sådan set bare at åbne compteren og sætte den i. Så længe du ikke roder ved andet end hvad jeg lige har beskrevet, skal du være meget uheldig for at ødelægge noget. I tilfælde af at det ikke virker, så husk hvordan tingene sad til at starte med så du kan spørge os til råd.
der er dog én lille ting du skal være opmærksom på hvis du vil have mere end én (p)ata hardisk i din computer.
Der sidder nogle bitte små plastik ting (jumpere) et sted ved siden af hvor du sætter kablerne i. De kan flyttes rundt i forskellige possitioner på typisk 7 eller 8 små metal ben. på harddiskene står der typisk en vejledning i hvad de forskellige positioner betyder og da skal du være opmærksom på at den ene skal sat til "slave" og den anden til "master" såfrem at de to hardiske sidder på samme kabel.
Og så en sidste ting mht. (p)ata diske.
Der er på kablerne en en farvet stribe i den ene side. Farven kan variere, men den er typisk rød eller sort. Denne side af kable skal vende mod stømstikket.
Nu har jeg også skrevet meget mere end nødvendigt, men hvis du følger disse instruktioner så burde det virke go under alle omstændigheder ødelægger du ikke noget.
1
Bruger #8516
@ 24.04.08 22:10
108
lige omvendt ang. sata og pata stik... pata er den brede og sata den smalle
0
Bruger #6559
@ 23.04.08 18:16
843
Det skal her siges at et PATA stik (som regel) er bredt, med gråt kabel.
PATA er altid de brede stik.
0
Bruger #6559
@ 23.04.08 20:30
843
Lige et billede:
http://images.tomshardware.com/2005/11/23/pc_interfaces_101/pata_connector_udma_host.jpg
0
Bruger #5097
@ 23.04.08 21:11
818
Okay. Ej... Det er gjort mig endnu mere forviret i selve købet af harddisken. Tror jeg tager min gamle harddisk ud og invisterer mig et eksternt harddisk boks til den. (Så har jeg 2 eksterne, men fuck det).
Men jeg er altså blevet helt vild forviret over det der med Peta og sata. Hvad skal jeg vælge af dem? Er der ingen tvivl om at det skal være en 3.5 Hardisk jeg skal have? Hvis det er at jeg kun vil bruge 1 harddisk, så er det bare at udskifte den, og så selvfølgelig sørge for at den står på master
0
Bruger #6559
@ 23.04.08 21:54
843
Ser kablet til din harddisk ud i stil med det på billedet, så er der ingen tvivl om det er PATA. Ellers kan du tage et billede med et kamera og så lægge billedet op så vi kan se det, så vil der ingen tvivl være
0
Bruger #5097
@ 24.04.08 06:39
818
Okay. Det tror jeg så at jeg vil gøe. Men vedrørende billedet, så kan jeg ikke se det. Linken fungerer ikke
0
Bruger #6559
@ 24.04.08 11:35
843
Ja, det kan jeg godt se. Øh prøv med følgende link
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://albumo.com/photos/medium/2007/08/08/07/194474.jpg&imgrefurl=http://albumo.com/photo/194474/Hard-disk-cable.html&h=300&w=400&sz=16&hl=da&start=1&tbnid=IWGx6XPvhnNkFM:&tbnh=93&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3DPATA%2Bcable%26gbv%3D2%26hl%3Dda
Det er det nederste stik på billedet. Det øverste er et SATA.
<<
<
1
2
>
>>
Karma barometer (30 dage)
Modtaget
Givet
X
Favorit hos
Forum tråde