Hej med jer igen,
Nu ser mit program ud som nedenstående, jeg har lagt de enkelte klasser i hver deres kodeboks. Jeg vil stadig gerne have kommentarer, hvis der er nogen der gider!
Derudover så kan jeg ikke finde ud af at få den til at udskrive adresse, telefonnummer, dyrenavn og hvad der eller bliver tastet ind - er der nogen der kan hjælpe?
Hele programmet kan hentes her:
http://rapidshare.com/files/119096761/Dyrehotel.zip.html
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
namespace Dyrehotel
{
class Program //Opretter klassen program
{
static void Main(string[] args)
{
char svar = '1';
string aktivitet; // attributter
do //do - while loop starter
{
Console.WriteLine("Vælg dyr: Tast 1 for fisk eller 2 for hund");//skriver teksten
Dyr voresDyr;
string b = (Console.ReadLine());//opretter en string b som den
//laver ud fra en console.readline, hvilket vil sige den bruger det input der kommer
//der fra.
switch (b)//bruger en switch, som går ud fra string b.
{
case "1": //Hvis string b = "1" laver den sin tekst med du har valgt fisk
Console.WriteLine("Du har valgt en fisk" + "\\n");
voresDyr = new Fisk();//constructor
Console.WriteLine("Indtast Aktivitet for fisken:");
aktivitet = Console.ReadLine();
break; //break gør den falder ud af "switchen"
case "2": //hvis string b = "2" skriver den du har valgt hund... osv osv..
Console.WriteLine("Du har valgt en hund" + "\\n");
voresDyr = new Hund(); //constructor
Console.WriteLine("Indtast Aktivitet for hunden:");
aktivitet = Console.ReadLine();
break; //break gør at den falder ud af switchen
default: //default siger vel sig selv... det er hvis string b ikke = 1 eller 2...
Console.WriteLine("\\n*** ERROR 1 ***\\nDu har ikke valgt et dyr vi har!\\nPrøv igen.\\n\\n");
continue;//Continue gør at den hopper tilbage... (dette kan bruges da det er i starten...
//Ellers ville den hoppe for langt tilbage... (der er mange andre metoder)
}
Hund hunden = new Hund(); // opretter en instans/objekt af klassen hund
Fisk fisken = new Fisk(); //opretter en instans/objekt af klassen fisk
Reservation VoresReservation = new Reservation(); //opretter en instans/objekt af klassen/typen Reservation
VoresReservation.Aktivitet = aktivitet; //assigner m_Aktivitet en værdi via. Aktivitet propertien
Kunde voresKunde = new Kunde(); //opretter en instans/objekt af klassen Kunde
VoresReservation.Kunden = voresKunde; //assigner en værdi til kunde
voresKunde.Navn = "navn"; //assigner en værdi til Navn
voresKunde.Adresse = "add"; //assigner en værdi til Adresse
voresKunde.Telefon = "tlf"; //assigner en værdi til Telefon
Dyr voresNavn = new Dyr(); //opretter en instans/objekt af klassen Dyr
VoresReservation.Dyr = voresDyr; // assigner m_Dyr en værdi via. en property
voresNavn.DyreNavn = "navn"; //assigner en værdi til DyreNavn
voresNavn.Foder = "fodernavn"; //assigner en værdi til Foder
Console.WriteLine(VoresReservation.UdskrivReservation()); //Udskriver reservationen fra klassen reservation
Console.WriteLine("Reservationsnummer: " + VoresReservation.ReservationsNummer);//udskriver reservationsnummer
Console.WriteLine(VoresReservation.Aktivitet); //Udskriver aktivitet
Console.WriteLine("************************************");
Console.WriteLine(VoresReservation.UdskrivReservation()); //Udskriver reservationen fra klassen reservation
Console.WriteLine("Reservationsnummer: " + VoresReservation.ReservationsNummer);// udskriver reservationsnummer
Console.WriteLine(VoresReservation.Aktivitet); //Udskriver aktivitet
Console.ReadLine();
Console.WriteLine("Flere reservationer?: Tast 1 for ja eller 2 for nej" + "\\n");
svar = char.Parse(Console.ReadLine());
} while (svar == '1'); //do while loop slutter
}
}
}
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
namespace Dyrehotel
{
public class Reservation //Opretter klassen reservation
{
//Statisk tæller til reservationsnumre.
private static int m_ReservationsCounter = 1;
//private atributter for klassen
private int m_ReservationsNummer;
private string m_Aktivitet;
private Dyr m_Dyr;
private Kunde m_Kunde;
public Reservation() //Constructor til metoden reservation
{
ReservationsNummer = m_ReservationsCounter;
m_ReservationsCounter++;
}
//Adgang type navn
public Kunde Kunden //offentlig metode
{
get
{
return m_Kunde;
}
set
{
m_Kunde = value;
}
}
public int ReservationsNummer //offentlig metode
{
get
{
return m_ReservationsNummer;
}
set
{
m_ReservationsNummer = value;
}
}
public string Aktivitet //offentlig metode
{
get
{
return m_Aktivitet;
}
set
{
m_Aktivitet = value;
}
}
public Dyr Dyr //offentlig metode
{
get
{
return m_Dyr;
}
set
{
m_Dyr = value;
}
}
public string UdskrivReservation() //Metode til at vise oplysninger i reservationen
{
string tmp;
tmp = "Kunde navn: " + Kunden.Navn + "\\n";
tmp = tmp + "Dyrerace: " + Dyr.Race + "\\n";
return tmp;
}
}
}
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
namespace Dyrehotel
{
public class Kunde //Opretter klassen Kunde
{
//private atrubutter for klassen
private string m_Navn;
private string m_Adresse;
private string m_Telefon;
//klassens metode
public Kunde() //offentlig metode
{
}
public string Navn //offentlig metode
{
get
{
return m_Navn;
}
set
{
Console.WriteLine("Indtast kundenavn:");
m_Navn = Console.ReadLine();
}
}
public string Adresse //offentlig metode
{
get
{
return m_Adresse;
}
set
{
Console.WriteLine("Indtast adresse:");
m_Adresse = Console.ReadLine();
}
}
public string Telefon //offentlig metode
{
get
{
return m_Telefon;
}
set
{
Console.WriteLine("Indtast telefonnr.:");
m_Telefon = Console.ReadLine();
}
}
}
}
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
namespace Dyrehotel
{
public class Dyr //Opretter klassen Dyr
{
//attributter for klassen
protected string m_Race;
protected int m_DyrId;
protected string m_Navn;
protected string m_Foder;
public string Race //offentlig metode
{
get
{
return m_Race;
}
set
{
m_Race = value;
}
}
public string DyreNavn //offentlig metode
{
get // returnerer attributten variabels indhold
{
return m_Navn;
}
set // gemmer variabelnavns indhold i attributten "variabel"
{
Console.WriteLine("Indtast dyrenavn:");
m_Navn = Console.ReadLine();
}
}
public string Foder
{
get
{
return m_Foder;
}
set
{
Console.WriteLine("Indtast dyrefoder:");
m_Foder = Console.ReadLine();
}
}
}
}
[/code]
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
namespace Dyrehotel
{
class Hund : Dyr //Opretter klassen hund
{
public Hund() //offentlig metode
{
Race = "Hund";
}
}
}
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
namespace Dyrehotel
{
public class Fisk : Dyr //opretter klassen fisk
{
public Fisk() //offentlig metode
{
Race = "Fisk";
}
}
}
Indlæg senest redigeret d. 31.05.2008 18:12 af Bruger #13652