XHTML / HTML5

Tags:    html css

Nu kan det godt være, at det er at åbne et frygteligt skænderi, og I har sikkert diskuteret det 1000 gange - jeg har været væk herfra i lang tid:
Hvad vil I foretrække: HTML5 eller XHTML? Og hvorfor?
Jeg bruger selv XHTML, men jeg husker på mange måder HTML som nemmere, eller i hvert fald mindre omstændeligt at skrive.

Indlæg senest redigeret d. 19.04.2008 22:59 af Bruger #13639
Som du har gættet, har det været oppe før. Navnligt i denne tråd:
http://www.udvikleren.dk/Thread.aspx?f=9&t=23437 og en smule i denne:
http://www.udvikleren.dk/Thread.aspx?f=9&t=23638

Med det sagt, synes jeg XHTML 2.0 virker meget, meget lovende, hvor (X)HTML 5.0 virker ret... flad og ikke særligt banebrydende.

Interessant. Det er lidt af en transition!

Hej Morten,

Holder mig til XHTML. Mener ikke at HTML5.0 tilbyder meget nyt.

Med venlig hilsen
Ieet

Jeg holder mig godtnok stadig til HTML, og har ikke set nogle ualmindelige gode begrundelser til at skifte over.
Det er jo også ligeså meget et spørgsmål om hvad browserne kan forstå, og også hvilken browser folk bruger.

Da ikke alle browsere idag forstår xhtml, og hvis man servicere et xhtml ark med fejl i til en browser med xml/text mime-type - får man fejl på siden.

Så hvis du vil arbjede med xhtml skal dine sider validere, og serviceres som xml/html..

w3 har vist indset de har lavet en fejl ved at skubbe html ud..

Som verdenen ser ud i dag, servicere folk xhtml som text/html som i bedste tilfælde (med transitional dtd) falder tilbage på html 4.01.

Jeg tror html5 bliver fremtiden til normale browsere. Jeg får i hvert fald svært ved at garentere at vores kunder laver gyldig xhtml i de skumle CMS editorer der findes. Gør de ikke vil der komme en YSOD.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Yellow_screen_of_death.png

Blot min mening.. (og jeg skriver selv x-html trans, men skifter nok snart)

/JJ

Nogen der kan sige i korte træk hvad forskellen på HTML og XHTML egentlig er?

Mange mente for et stykke tid siden at markuppen blev et rod af inline JS, styles mm, frames, ikke validerende markup osv. Og derfor ikke var præsenterbar på alle ønskede enheder. Samtidigt ønskede w3c at opløfte html 4 til en xml applikation. (i stedet for noget dovent tilfældig html, en korrekt nestet xml struktur)

Så man oprettede et strengere regelsæt man kunne sende med en anden mime-type (som IE6 ex ikke fatter (application/xml)) - der betyder at udviklere blev nød til at adskille JS/CSS (osv) fra markup delen (altså ligge dem i eksterne filer, og lade de klienter der måtte kunne forstå dem, læse dem )

Mange undgår så disse regeler og folk opfordrer til at skippe dem selv her i artikler på udvikleren.

Ex:

<script type="text/javascript">
<!-- /* Html kommentar, læses ikke af validator */

if(i > y)

-->
</script>

Eller <a href="skod?test1=1&test2=2" />

Udelukket fordi de ikke forstår simple regler som dtd'ens entities mm.. <- til dem kan jeg kun sige, at de bør gå over til html 4.01. Det svarer lidt til at opbygge et xml ark så ledes:

<?xml>
<node>
<[CDATA[<resten af xml />]]>
</node>

Man er jo sikker på det virker, det er bare ikke xml.

Når vores browserer kommer op på et fornuftigt niveau (når IE6 endelig er udryddet på de sidste kontorer, vil jeg mene) kan man godt skrive xhtml, og sende med application/xml mime type, men man SKAL overholde xml standarden, ellers vil man få en grim fejlmeddelselse. Altså skal serveren præsentere 100% gyldig xhtml for overhovedet at vise noget i browseren, sender du nævnte mime-type til IE6 vil browseren forsøge at downloade siden som var det en ukendt filtype.

Jeg kender meget få store koncernvirksomheder der vil garentere at alle deres sider validerer på nettet.

Altså er xhtml svært at præsentere i en browser, man undgår det i dag, idet man sender xhtml med forkert mimetype til browseren (for at undgå YSOD, og at ældre browsere kan følge med), altså man sender det bare som html, og den falder derfor tilbage på html 4.01 HVIS man skriver transitional og har <DTD> aller baller øverst altså <!DOCTYPE som de første 9 tegn(ingen space eller new lines til IE6 som her på udvikleren.dk)

Og det er selvfølgeligt fejlfyldt html, den falder tilbage på.

Altså min personlige mening, er at HTML 5 er kommet tilbage til de folk der kun skal præsentere indhold på nettet, og at alle fremtidige browsere vil understøtte - folk har fatttet fordelene ved at adskille markup, js og css som målet var.

Jeg siger ikke xhtml forsvinder, fordelene ved xhtml er at det er extensible, men så længe man vil præsentere noget i en browser har man kun de aftale redskaber at bygge siden op med. Samtidigt at et xhtml ark kan behandles med en hvilken som helst xml parser, på et hvilket som helst apperat over http/ftp/webservice.. Men det siger heller ikke så lidt, det er genialt til at udveksle data - Men her foretrækker jeg bare rå xml, ikke en unødvendig blanding..

xhtml 1, er allerede ved at dø, mens 2.0 er sprunget ud, og bliver taget stort imod af alle, dog halter de gamle browsere bare endnu mere.

Ieet har ret i at der ikke kommer noget nyt foreløbigt. Men jeg mener ikke man har planer om at implementere WF2 i xhtml 2.0 (jeg er ikke sikker): Det er allerede på tegne bordet til html5, men igen ikke noget nyskabende alt vil kunne opnåes gennem et hjemmelavet JS/Xhtml2 miljø.

Vh.

t