Spiludvikler

Tags:    diverse

<< < 123 > >>
Anmoder om sletning.

Indlæg senest redigeret d. 06.08.2009 16:34 af Bruger #13626
29 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Hej Patrick,

Producer, Historie Skriver, Concept Artist, Level Designer (lidt), Scripter (lidt)... Der er rigtig mange titler som ikke har enorme krav til mattematikken.

Med venlig hilsen
Ieet

Anmoder om sletning.

Indlæg senest redigeret d. 06.08.2009 16:35 af Bruger #13626
Spiludvikling generelt kræver kendskab til matematik. Men hvis du kan finde ud af at programmere generelt så kan du også komme til at lave spil. Hovedregning er absolut ikke et krav til at kunne programmere. Du vil lære, når du kommer videre i uddannelsessystemet, at hovedregning meget hurtigt ikke er noget der er brugt.

Generelt gælder det om at forstå brugen af matematik. Alle udregninger bliver selvfølgelig klaret af computeren.

Hvis det er fordi du kikker efter uddannelse så vil jeg anbefale en HTX til at starte med. Derfra er dine muligheder ubegrænsede. Begynd allerede nu at programmer. Find et sprog du kan lide. Jeg er selv stor Pascal entusiast. Alle sprog har et spiludviklings-community. Find et sprog der er værd at programmmere.

Jeg vil selv anbefale at starte på enten C, C++, C# eller Object Pascal. Det er klassiske sprog der har været på markedet i relativt lang tid. Nogen siger at Python er godt men det ved jeg nu ikke.

Anmoder om sletning.

Indlæg senest redigeret d. 06.08.2009 16:35 af Bruger #13626

Hej Patrick,

Ja, på overbygningen, efter at du har taget et andet bachelor uddannelse.

Men svaret er, hvis du vil programmere computerspil skal du bruge mattematik. Hvis du vil uddannes til at designe computerspil skal du kunne noget mattematik.

Hvis du er talentfuld og kan vise det behøver du ingen uddannelse.

Med venlig hilsen
Ieet

x2

Jo. Der er masser af talent derude og at have en uddannelse er et must. Jeg arbejder selv med spil udvikling (og står endda for ansættelser), og du får ikke arbejde hos os uden minimum datamatiker.
Man kommer meget langt med matematik B (som er minimumskrav på datamatiker) hvis det er 2D spil, og selv i 3D er der mange opgaver, som kan klares uden den store matematiske kunnen:
* Indlæsning af ressourcer
* Netværks programmering
* Scripting engines
* Menu systemer
* Input håndtering
* ...meget andet

Men hvis det er 3D grafik programmeringen og bevægelses mønstre, AI, fysik og den slags, så er matematik et must...og nej. Det er ikke nok at google et par formler. Man skal kunne udlede formlerne selv, for tit skal man bruge ét eller andet som ikke vil være til at finde, eller det skal tilpasses til éns eget forløb.
Du kan godt google roteringen af en 3D vektor om X aksen, men hvordan får man et objekt til at bevæge sig i en opadgående spiral form ? Måske fordi objektet blev fanget i en hvirvelvind ?
Ret simpelt, hvis man har lidt styr på trigonometri.

Men koncentrer dig nu bare om at nå igennem folkeskolen og gymasiet/htx/hhx eller whatever, og hør godt efter i matematik, for det lærer dig at tænke logisk, hvilket er meget vigtigt for at kunne lære at programmere.

...og kig evt. her: http://spil.aau.dk/programmoer/?page=dansk_spilindustri_i_v%E6kst

Indlæg senest redigeret d. 29.04.2008 22:45 af Bruger #2695

Talentfuld er nok det forkerte ord. God er mere rigtigt.. Jeg vil gerne vædde med at i ville tage en udvikler ind, som kunne dokumentere at han er god til matematik. (Dette kunne han evt. have gjort gennem selvstudie - det at være god indebære selvfølgelig også teori, man behøver dog ikke nødvendigvis at have fået den fra en normal uddannelse)
Ellers er det vist ikke værd at arbejde i sådan en virksomhed alligevel.. :)

Det ville vi ikke (længere)!
Vi har haft autodidakte ansat og fortrudt det. Man lærer bare ikke god kodeskik, UML, udviklings metoder, samarbejde og godt design uden en uddannelse. Og hvis du lærer at programmere ud fra små og alt for korte tutorials på nettet, så er du på galt spor. De har slet ikke plads til gennemtænkt arkitektur, og moderne spil er enorme systemer. Hvis ikke arkitekturen er fornuftigt på plads så er det dømt til at ende galt.

Basale matematik kundskaber er kun én egenskab vi kræver. Skal du ansættes skal du kunne meget mere end at gange vektorer med matricer, og jeg tror ikke på, at du kan erhverve dig al den viden uden hjælp fra en uddannelse.

Tag dog en uddannelse. Det er gratis og det er dét de er der for.

Indlæg senest redigeret d. 30.04.2008 10:06 af Bruger #2695
Hey, jeg er den originale opretter af denne tråd. Undskyld besværet, men kan denne tråd venligst blive slettet?

<< < 123 > >>
t