Spiludvikler

Tags:    diverse

<< < 123 > >>
Anmoder om sletning.



Indlæg senest redigeret d. 06.08.2009 16:34 af Bruger #13626
29 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Patrick,

Jeg går selv i 8. klasse, dog kun 14 år.
Jeg laver selv lidt spil i min fritid...
Nå men der findes mange forskellige mugligheder inden for spiludvikling.
Vil du:
- Programere selve spillet?
- Lave design til spillet?
- Være spil manager?
- Teste spil?
- o.s.v...

Jeg vil helt klart anbefale dig at tage et kig på Københavs IT universitet, (ITU.dk), hvor langt de fleste IT udannelser kan tages, men det kræver du lige har været en tur forbi gymnasiet først xD



Det jeg er mindst god til, er nok også de "grundlæggende" ting i matematiken, gangetabellerne, regnestykker, og ISÆR(!) hovedregning.


Nu vil jeg ikke påstå vi laver særlige mange opgaver i hovedet. Der er selvfølgelig nogle begreber, der vil gøre det nemmere, men lommeregneren bliver flitigt brugt. Jeg kender ikke mange der kan udregne en 3. grads polynonium i hovedet, hurtigere end en lommeregner. Det er en fordel at lære hvordan man gør uden en lommeregner, men i det lange løb så er lommeregneren ens bedste ven i matematik.



Altså lige da jeg blev fanget af "nu-vil-jeg-lave-store-3Dspil" dillen blev jeg anbefalet at kigge på andre spilproducenters hjemmesider, og kigge på Jobkrav.
Kig evt. på http://www.blizzard.com



Vedmindre du vil arejde med noget ingeniør-ligende inden for spiludviklingen, så tror jeg altså sagtens du kan komme til at arbejde i branchen. Der findes massere af tekniske uddannelser med programmering i hovedesædet, og på grund af at de studerende nærmest bliver headhuntet inden de er færdig med deres uddannelse, tror jeg ikke det bliver svært at blive et eller andet i den stil. Men måske åbner de ikke døren til alle de uddannelser som du måske ønsede dig. Tror som maksimum at der kræves matematik på b-niveau på STX for at få adgang il de akademiske uddannelser. Men matematik er fanme vigtigt når man programmerer




Hej Patrick,

Det er forholdsvis enkelt.
Hvis du vil programmere computerspil skal du blive god til mattematik. Men mattematikken forandrer sig meget i indhold fra 8. klasse. Kan du ikke Mattamatik på A niveau er der dog en løsning som også skal brugs hvis du vil andet end at programmere spillene...

... et super portfolio. Hvis du har designet spil, lavet spil mm. Og du kan vise det, så er det ligemeget om du kan regne og huske formlerne (google). Faktisk kommer folk der kan mattematikken også kun ind med et portfolio.

Så igang med at lave en masse projekter, som viser at du har både ideer og talenter. Ellers ingen held.

Med venlig hilsen
Ieet





Indlæg senest redigeret d. 17.04.2008 13:05 af Bruger #12836
Hvis du er talentfuld og kan vise det behøver du ingen uddannelse.


Jo. Der er masser af talent derude og at have en uddannelse er et must. Jeg arbejder selv med spil udvikling (og står endda for ansættelser), og du får ikke arbejde hos os uden minimum datamatiker.
Man kommer meget langt med matematik B (som er minimumskrav på datamatiker) hvis det er 2D spil, og selv i 3D er der mange opgaver, som kan klares uden den store matematiske kunnen:
* Indlæsning af ressourcer
* Netværks programmering
* Scripting engines
* Menu systemer
* Input håndtering
* ...meget andet

Men hvis det er 3D grafik programmeringen og bevægelses mønstre, AI, fysik og den slags, så er matematik et must...og nej. Det er ikke nok at google et par formler. Man skal kunne udlede formlerne selv, for tit skal man bruge ét eller andet som ikke vil være til at finde, eller det skal tilpasses til éns eget forløb.
Du kan godt google roteringen af en 3D vektor om X aksen, men hvordan får man et objekt til at bevæge sig i en opadgående spiral form ? Måske fordi objektet blev fanget i en hvirvelvind ?
Ret simpelt, hvis man har lidt styr på trigonometri.

Men koncentrer dig nu bare om at nå igennem folkeskolen og gymasiet/htx/hhx eller whatever, og hør godt efter i matematik, for det lærer dig at tænke logisk, hvilket er meget vigtigt for at kunne lære at programmere.

...og kig evt. her: http://spil.aau.dk/programmoer/?page=dansk_spilindustri_i_v%E6kst

Talentfuld er nok det forkerte ord. God er mere rigtigt.. Jeg vil gerne vædde med at i ville tage en udvikler ind, som kunne dokumentere at han er god til matematik. (Dette kunne han evt. have gjort gennem selvstudie - det at være god indebære selvfølgelig også teori, man behøver dog ikke nødvendigvis at have fået den fra en normal uddannelse)
Ellers er det vist ikke værd at arbejde i sådan en virksomhed alligevel.. :)



Prøv at søge på www.ug.dk og se om der er en uddannelse der inde der hedder spiludvikler. Hvis den er der inde vil den fortælle lige præcis hvad der kræves for at kunne starte på den uddannelse.



Anmoder om sletning.



Indlæg senest redigeret d. 06.08.2009 16:35 af Bruger #13626
Jeg ved ikke om du nærlæste nogle af de foreslag men prøv lige at kigge på denne: http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-natvidsoftwareudv

EDIT: Og læs det under karrier muligheder



Indlæg senest redigeret d. 16.04.2008 21:33 af Bruger #6559
Anmoder om sletning.



Indlæg senest redigeret d. 06.08.2009 16:36 af Bruger #13626
<< < 123 > >>
t