CSS3 - Nye spændende ting

Tags:    html css

Hej jeg syns lige i skulle vide der er kommet nogen spændende ting i CSS 3 som er rigtig smarte.

Det er blandt andet...

border-radius:15px; <-- som laver fine afrundet hjørner
box-shadow:2px 2px 0px #aaa; <-- laver en fin skygge på en box
text-shadow: 1px 1px 1px #888; <-- ja den laver skygge på teksten

Det hele er lidt nyt så hvis man vil have det til at virker i safari så skal man skrive -webkit foran og i mozilla skal man skrive -moz foran altså...

-moz-border-radius:15px;
-webkit-border-radius:15px;
-moz-box-shadow:2px 2px 0px #aaa;
-webkit-box-shadow:2px 2px 0px #aaa;

text-shadow hedder vist bare text-shadow

Det virker i safari og mozilla og text-shadow virker i opera 9.50b

-----

Så er der nogen andre nye ting...

:root
:not()
:nth-child()
:nth-of-type()
:first-of-type
:target

:empty
:nth-last-child
:nth-last-of-type
:last-child
:last-of-type
:only-child
:only-of-type

Som jeg ikke helt er inden i men jeg tænkte om der er nogen af jer som har rodet med det lidt mere fornurlige CSS3 ting og kommet frem til noget spændende.

I kan prøve og se min hjemmeside i Safari så kan i se noget af det flotte man kan i CSS3 : http://mentos.homepage.dk

7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Men du kunne jo bruge opera eller firefox eller flock eller safari eller netscape eller seamonkey eller en anden browser.

Nu er det jo ikke ham der bestemmer hvilken browser de der besøger hans hjemmeside har;)

Arg... Hvorfor skal der komme en masse nye ting ud når det der er i forvejen ikke en gang fungere? Har lavet noget lækkert CSS i firefox, og da jeg så tjekkede det i IE7 er det fuldstændig fucked op...
Hvor er jeg træt af standarter der ikke er implementeret!!!

Hvad er det som ikke virker i CSS2 ?

Må vi se det du skriver om ikke virker i ie 7 ?

det er placering af div bokse... Det er ikke online, men du kan få koden:
Fold kodeboks ind/udKode 

Prøv sådan her istedet :

Fold kodeboks ind/udKode 

Du kan se at nu er alle tre div'er position:absolute og jeg har lavet en div inden i hver div på den måde kan du lave padding og margin uden at det flytte på de første div.

Giver det mening ?
Det tror jeg nok det gør

Hvis du gerne vil vide/lære noget om css så er http://www.w3schools.com et rigtig godt sted jeg bruger det meget hvis der er en css ting jeg ik lige ved hvordan virker så kan man lige går derinde og blive klog.

Jeg kan såmænd udemærket CSS... problemet er at jeg vil have 2 af mine div bokse til at blive fremme hele tiden... Og det kan åbenbart ikke lade sig gøre i IE7 :(

Du har ret. Denne kode virker i opera

Fold kodeboks ind/udKode 

men virker ikke i ie 7, jeg prøvede og søge om det og det ser ud til at ie ikke har den funktion så jeg ie er en dårlig browser folk bruger meget tid på at få det til at virke i ie.

Men du kunne jo bruge opera eller firefox eller flock eller safari eller netscape eller seamonkey eller en anden browser.

Eller du kunne finde en anden løsning der er altid flere en måde at opnå samme løsning på.

Du kunne jo bruge frameset og frame goe gamel frames det virker sku altid.

t