Måske lige lidt overdrevet at starte med for en nybegynder. (Selvom de helt klart kan anbefales!)
Hvad vil du udvikle?
Skal det være webbaseret (Flash spil eller Java som fx. Runescape)
eller "desktop" baseret (altså et program som World of Warcraft, Diablo osv.)
Hvis du vil udvikle webspil er der to veje:
Den nemme.
Den stærke.
Den hurtige
Den nemme er Flash, anskaf dig Adobe Flash (CS3) og du er allerede i gang, kig derefter efter nogen tutorials på nettet. Der er masser!
Den stærke er Java.
Java kan faktisk også bruges til "Desktop" spil, men det er ikke det mest udbredte til netop det. Til gengæld når det gælder Web er det et vidunderligt sprog, som faktisk er rimeligt let at starte ud med. Kig evt. på
JavaBogDen hurtige er nok en lidt misvisende betegnelse, da spillet ikke går hurtigt, men selve udviklingen gør. Jeg taler om JavaScript som er et forholdsvis enkelt sprog, der gør dig istand til at lave MEGET simple spil (fx. textbaseret)
Hvis du vil i gang med noget "Desktop" spil skal du nok vælge mellem:
Den seriøse og multiplatforme: C++
Den seriøse Windows: C#
Den ikke helt så seriøse Windows: Delphi
C++:
C++ ville klart være mit valg, men eftersom det nok er dit første sprog er det nok lidt svært at komme igang med.
Dog er de rigtig store spil "næsten" altid skrevet i C++. C++ er udviklingen af C som nok også er godt at have et lille kendskab til.
Jeg foreslår at du vender tilbage til C++ efter du har lært et andet sprog som det første.
Hvis du ikke kan vente så kig her på siden under C++ og find "Bertel Brander: Begynderens Guide til C++" eller sådan noget!
C#:
Jeg er modstander af Windows, men det er klart et godt sprog der virker rigtig godt med nogen DirectX (Som windows spil for det meste bliver lavet i)
Om C# har jeg nok allerede sagt det samme om C++, vent lidt!
Delphi:
Delphi er et enkelt sprog i forhold til de to andre, jeg vil nok foreslå at du starter med Delphi, og så bevæger dig over mod et af de to andre!
Det er en masse gode tutorials her på sitet under Delphi
Alt i alt er spilprogrammering noget rigtig avanceret noget! Du skal ikke regne med at have lavet et 3D spil inden for de næste 3-4 år! og slet ikke hvis du arbejder alene!
Men Programmering er sjovt, så kast dig ud i det, og held og lykke herfra!