Måske lidt hjælp

Tags:    programmering

Hey ^^

lige lidt om mig selv:
jeg er en ung knojs på 17 år, som har spillet alt for meget computer spil xD

men så blev det hele kedeligt og jeg er begyndt og lege med hjemmesider og php... i ved sådan noget basis noget, men så sagde en af mine venner hvorfor jeg ikke bare begyndte og lege med at lave nogle små spil også tænkte jeg mig om der ikke var en som kunne fortælle mig hvad man skal starte med for at lave nogle små spil.

En lille tanke jeg havde håber nogen kan hjælpe mig.

På forhånd tak
-Casper Bekmand

10 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Casper,

At lave spil er bestemt ikke nogen let opgave, i hvert fald ikke hvis du vil lave dem "rigtigt". Der findes dog nogle forskellige genveje, der kan hjælpe dig med at lave nogle mere simple spil. Det er lang tid siden jeg har rodet med den slags, men jeg mindes noget der hedder Medi8tor og Game Factory. Du kan evt. Google det og se om du kan finde noget interessant :)

Hvis du vil gøre det rigtigt, så kan det være du kan få noget ud af de her to artikler:

http://www.udvikleren.dk/Delphi/Article.aspx/166/
http://www.udvikleren.dk/Delphi/Article.aspx/167/

Mvh.

Kasper (TSW)

Måske lige lidt overdrevet at starte med for en nybegynder. (Selvom de helt klart kan anbefales!)

Hvad vil du udvikle?
Skal det være webbaseret (Flash spil eller Java som fx. Runescape)
eller "desktop" baseret (altså et program som World of Warcraft, Diablo osv.)

Hvis du vil udvikle webspil er der to veje:
Den nemme.
Den stærke.
Den hurtige

Den nemme er Flash, anskaf dig Adobe Flash (CS3) og du er allerede i gang, kig derefter efter nogen tutorials på nettet. Der er masser!

Den stærke er Java.
Java kan faktisk også bruges til "Desktop" spil, men det er ikke det mest udbredte til netop det. Til gengæld når det gælder Web er det et vidunderligt sprog, som faktisk er rimeligt let at starte ud med. Kig evt. på JavaBog

Den hurtige er nok en lidt misvisende betegnelse, da spillet ikke går hurtigt, men selve udviklingen gør. Jeg taler om JavaScript som er et forholdsvis enkelt sprog, der gør dig istand til at lave MEGET simple spil (fx. textbaseret)

Hvis du vil i gang med noget "Desktop" spil skal du nok vælge mellem:
Den seriøse og multiplatforme: C++
Den seriøse Windows: C#
Den ikke helt så seriøse Windows: Delphi

C++:
C++ ville klart være mit valg, men eftersom det nok er dit første sprog er det nok lidt svært at komme igang med.
Dog er de rigtig store spil "næsten" altid skrevet i C++. C++ er udviklingen af C som nok også er godt at have et lille kendskab til.
Jeg foreslår at du vender tilbage til C++ efter du har lært et andet sprog som det første.
Hvis du ikke kan vente så kig her på siden under C++ og find "Bertel Brander: Begynderens Guide til C++" eller sådan noget!

C#:
Jeg er modstander af Windows, men det er klart et godt sprog der virker rigtig godt med nogen DirectX (Som windows spil for det meste bliver lavet i)
Om C# har jeg nok allerede sagt det samme om C++, vent lidt!

Delphi:
Delphi er et enkelt sprog i forhold til de to andre, jeg vil nok foreslå at du starter med Delphi, og så bevæger dig over mod et af de to andre!
Det er en masse gode tutorials her på sitet under Delphi

Alt i alt er spilprogrammering noget rigtig avanceret noget! Du skal ikke regne med at have lavet et 3D spil inden for de næste 3-4 år! og slet ikke hvis du arbejder alene!

Men Programmering er sjovt, så kast dig ud i det, og held og lykke herfra! :)

Desuden er der også python som sammen med Qt sagtens kan bruges. Bl.a. er jeg i gang med spillet steroidHunt og det er gået ret hurtigt med at få noget nogenlunde brugbart op at stå. Se http://code.google.com/p/steroidhunt/ :)

Hej Casper,

Som de andre siger skal du gøre dig meget klart hvilken form for spil du vil lave. Jeg kan anbefale GameMaker hvis du er i tvivl. Hvis du vil igang med det store 3D produktioner, vil jeg anbefale dig at starte med at lære grundlæggende programmering i C++ inden.

Se ellers Jakobs post.

I Flash må du selv kode størstedelen af din spil applikationer, men der er let tilgængeligt 2D interface til dette og til grafikken.

Java er der mange enkle 2D interfaces indbygget (Swing) og kan benyttes i form a JSP, hvis du vil have et tekst/browser spil. Hvis du går fuld 3D med java kan dette ikke anbefales da Java er langsommere at afvikle spillet i end C++, men der er OpenGL til Java:
http://en.wikipedia.org/wiki/Java_OpenGL

Benytter du C++ eller C# til at udvikle dit spil, vil jeg klart anbefale C++. Her har du valgte imellem enten at benytte en af flere open source biblioteker til at hjælpe m ed grafik renderingen. Eksempelvis Ogre3D på http://www.Ogre3D.org
Ellers skal du ud i at programmere grafikken i DirectX, OpenGL eller XNA (vælg en af de 2 sidste er min anbefaling).

Med venlig hilsen
Ieet

Indlæg senest redigeret d. 11.04.2008 15:07 af Bruger #12836
Tjoh.... nu ved jeg ikke så meget om alt det i siger, har jo hørt om det, men mere eller mindre så var mit spørgsmål.

Hvad er godt at starte med, er det godt og give sig igang med et 10 års project, eller skal man lege med java lidt, også måske arbejde sig op til noget C++

Er der nogen som har erfaring, eller noget som i synes jeg skal starte med?

Personligt startede jeg direkte med C++... Og det er gået fint.. :) Men det kan godt være svært, hvis det er dit første..!

tjohh.... jeg har faktisk leget med lidt Java og PHP, også noget Python da jeg havde en Linuxmaskine... men ellers har jeg ikke leget med nogle sprog.

Okay, Tjek min lange post.
Der er to forskellige programmerings sprogs arter (sådan groft):
Web og Desktop.
PHP er web.
Java er begge ting.. Man kan tilføje såkaldte "Java Applets" til websider, og man kan lave programmer i Java.
Python er vidst et websprog... er ikke helt sikker

Ahh, jeg har kigget lidt på Udvikleren med nogle guides til C++, men jeg ved ikke om i kender de der spil på "www.gratis-ting.dk" ved ikke om det er Java eller Flash. Men hver tilfald lidt alla det, så nok noget i stil med Runescape som du kom ind på Jakob.

Men kender i nogle guides eller skal jeg lige kigge på udvikleren lidt.

gratis-ting.dk indeholder hovedsageligt flash spil. Jeg er ked af at sige det men der er du så nød til at skaffe dig Adobe Flash (CS3) som koster (rigtig mange) penge.

RuneScape er lavet i Java som er det sprog du vil bruge hvis du vil lave avancerede Webspil, som fx Runescape. Det vil tage noget tid at lærer, men det er et godt startsprog. Jeg vil foreslå dig at kigge på http://www.javabog.dk

t