Gæm text

Tags:    visual-basic

Hej jeg er helt ny her, og er ved at lave et program hvor jeg skal gemme en textfil, men hvordan får jeg den til at gemme filen i samme mappe som programmet lægger i??

Indlæg senest redigeret d. 07.04.2008 09:31 af Bruger #13570
8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Johannes,

Ja, jeg mener den del af programkoden som gemmer filen.

Og skriv lige hvor på computeren hvor filen rent faktisk gemmes (addresse stien) samt stedet hvor programmet eksekveres fra.
- jeg er med på hvor det er du vil have den til at gemme, men denne placering er default på de fleste VB gemme metoder. Derfor spørger jeg både om koden OG om de 2 stier.

Med venlig hilsen
Ieet

[Senere edit]
Ps. Bare ignorer denne post, der er sikkert andre som vil skrive en eksempelkode du kan benytte til at gemme filen eller google den for dig. Held og lykke med det.
Pps. Det anbefales dog stadig at du gemmer programmet med navnet IeetIsGod.exe og finder stien til denne fil ved søgning på computeren, imens programmet afvikles. Det anbefales at filen der gemmes kaldes IeetDidMyMom.txt og at der også søges efter denne. Derefter anbefales en smmenligning af de 2 stier, og et check på stien der er skrevet ind som path til at gemme IeetDidMyMom.txt, eftersom denne som default er "", vil stien til IeetDidMyMom.txt og IeetIsGod.exe matche overens. Oftest er VB compileren sat op til at det compilede program placeres i en mappe, men afviklingen af programmet foregår i en midlertidig mappe. Og oftest afvikler brugere af et VB udviklingsmiljø denne funktionalitet og derved afvikling i en midlertidig mappe - og dermed ligger genererede filer ikke i mappen som IeetIsGod.exe compiles til og stierne skal søges og findes imens programmet afvikles. Hvis det er denne fejl der oiptræder for en person er denne en Noob som ikke har opsat sit udviklingsmiljø.

Pps. Det er derfor jeg plejer at lave mellemrum og afsnit ! :D

Indlæg senest redigeret d. 08.04.2008 13:43 af Bruger #12836
Hej,

Gæm staves altså Gem :D

Når men any way, du skal bruge:

Fold kodeboks ind/udKode 

Så du skal bare sige at den skal gemme filen i:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hej Johannes,

Jeg har her 2 spørgsmål;
Kan du ikke lige poste koden her, som du benytter til at gemme.
Og med programmets mappe, mener du så den kildekoden ligger i?

Med mindre andet er specificeret benytter VB's "standard" IO biblioteket hvori programmet som eksekveres ligger i. Det vil sige den compilede eksekverbare fil.

Med venlig hilsen
Ieet

Ved godt det staves gem :-)
Kunne bare kun rette i texten, ikke overskriften

Men ellers tak

Kan desvære ikke se din kode:-(

Indlæg senest redigeret d. 07.04.2008 23:00 af Bruger #13570
Til Ieet

Jeg er ved at lave et meddelelsesprogram, til et lan-nætværk. Grunden til at jeg vil gemme en fil, er at clienten ikke skal skrive servernavnet vær gang der skal oprettes forbindelse. Jeg har lavet en inputbox, hvor man kan skrive navnet, og det er meningen at navnet skal gemmes i en txt fil, og derefter læses, når brugeren prøver at oprette forbindelse til serveren.

Vil gerne have txt filen i samme mappe som exe filen.

Ved ikke hvordan ini filer fungerer, men det kan være det ville være en bedre ide at bruge sådan en...

Hej Johannes,

Kan du ikke lige poste koden her, som du benytter til at gemme. Og skriv lige hvor på computeren hvor filen rent faktisk gemmes (addresse stien) samt stedet hvor programmet eksekveres fra.

Med venlig hilsen
Ieet

Hvad mener du med koden jeg benytter til at gemme. Hvis du mener selve programmet er den rimeligt lang. Selve Ideen er at filen ikke skal lægge et bestemt sted, men hvor som helst på computeren, og txt filen skal så gemmes i samme mappe.

Open "???" for Output as #xxx
Write server for #xxx
Close #xxx

Er ikke sikker på at det er rigtigt, men det var lige hvad jeg kunne huske.

Er ret sikker på at der er en komando man kan skrive i stedet for ??? og derved få den til at lave filen i samme mappe som selve programfilen ligger i

Nu ville det jo være meget nemmere at gemme sådan noget i Registry. Saves time and that's actually what it's there for :)

t