Voldelige computerspil opdrager børn til aggression

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Voldelige spil bruger pædagogiske teknikker, som lærer børn at være voldelige, viser amerikansk forsker med en stor undersøgelse.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2074

Undskyld Jeppe men du siger "nogle børn". Der har været 2500 børn med i forsøget. Det er mange, så det lyder underligt hvis det ikke er realistisk.

Btw. Er i sikre på at børnene har haft mulighed for at vælge hvad de vil spille. Lyder mest logisk hvis det blev valgt for dem, netop for at undgå det der i snakker om nu.

Hvilke børn er med i forsøget? Er det børn der i forvejen spiller meget computer, eller er det børn som spiller fodbold hele dagen, og er det også barnet der spiller klassisk klarinet 14 timer om ugen, er der lige dele piger og drenge?

Kort sagt, måske er målgruppen prædisponeret til at gøre denne undersøgelse sand. Man finder mange gange det man gerne vil finde.

(ironi)Det virker da godtnok helt vildt at børn (specielt drenge) slås og "pøler" (godt ord der, man er vel nordjyde) hele dagen og får græs på knæene, det er nu engang det drenge gør...

Men lad os nu antage at det er korrekt det deres undersøgelse har opdaget, hvad vil man så herfra? Man har vel ikke planer om at stoppe med at udgive voldelige computerspil, det ville da være tåbeligt. Man kan måske skrue på nogle af de aldersbegrænsnings mekanismer der findes, såsom anbefalet mindste alder. Men hvad gør det, hvis forældrene bare køber det til ungerne!!! Måske skal der laves en undersøgelse omkring hvordan det påvirker børn og unge at have for eftergivende forældre, og om der er en klar sammenhæng mellem det og manglende respekt for autoriteter (skolelærer, politi, osv) og vold mod de svage i "klassen" - tror sådan en undersøgelse ville vise nogle tilsvarende overraskende svar. Men kommer det bag på os... nææh vel, hvorfor så gå så meget op i det?

Men hvor pædagogiske er vi egentlig? Vi vil måske forbyde voldelige computerspil, men for hvad? Bamse og Kylling - en børne serie der helt klart viser undertrykkelse, udnyttelse af de svage og mobning. Peter Plys - En neurotisk, honning narkoman der igen bidrager til udstødelse og tilsidesættelse af regler for at få stoffet (honning). Men forskellen på dem og det andet er at der ikke åbenlyst er blood/gore i Peter Plys og han er da også blød og nuttet. Måske skulle man lave en undersøgelse på hvordan sammenhængen mellem mobning i skolen og dem der ser Peter Plys og Bamse og kylling.

Bare mine 5 cents :-)

Undskyld Jeppe men du siger "nogle børn". Der har været 2500 børn med i forsøget. Det er mange, så det lyder underligt hvis det ikke er realistisk.

Det jeg mener er at NOGLE børn bliver voldelige og andre gør ikke og jeg tror altså ikke at alle 2500 børn blev voldelige for så synes jeg det er en psykopat-test

Hej Alle,

Ja, så er vi ovre faldgruppen at børn med større tendenser til vold er mere tilbøjelige til at vælge voldelige computerspil ...

... og faldgruppen hvor representative børnene faktisk er ...

Artiklen indeholdt rent faktisk noget nyttigt; en kort opsummering af et pædagogisk indlæringsredskab, som kan benyttes til indlæring af praktiske handlemønstre.

Teorien som ligger bag ved artiklen er god og sund, og viser at computerspil kan benyttes til indlæring af positive sociale færdigheder. Forudsat at spillet konstrueres med henblik på at fremme disse.

Moraler ses ofte i børneprogrammer, hvor Kylling eksempelvis altid fremstilles ekstra sympatisk når Bamse går i "undertrykkelses mode". Og "Honning narkomanien" fremstilles i Peter Plyds oftest også som noget hvor Plyds foretager sig uhensigtsmæssige valg.

Budskabet i artiklen er, at der kan være positive fordele i børns udvikling, specilt hvisse målgrupper, hvis positive handlemønstre og rollemodeller som helte (moraler) indarbejdes diskret i computerspillene - forudsat at disse stadig kan fastholde underholdningsværdien som er nødvendig for den frivillige massegentagelse.

Med venlig hilsen
Ieet

Respekt for den kommentar.
Jeg er modstander afpædagogik, mest fordi jeg har mødt for mange nudklæggede pædagoger med den overbevisning at de havde alle svarende og vidste præcis hvordan børn og alle andre havde det og skulle behandles, men dette er jo blot en personlig overbevisning.
Naturligvis kan div. spil konstrueres på en måde så der er større eller mindre chance for a børn bliver påvirket i god eller dårlig grad, men vi må også huske på hvilke børn vi har med at gøre for mens lille peter på 6 år måske bliver positivt påvirket af peter plys (ærlig talt så mener jeg at bamses billed bog gør det modsatte) så mener jeg at det er usandsynligt at dette også vil ske i 12 års alderen. Men hvad så med de voldelige spil? Ja, jeg har gudskelov ikke set mange 6 årige sidde og spille den slags spil for en 6 årig er let påvirkelig, men hvad angår de 12 årige, ja, hvis vi eller taler om "normale børn" så tror jeg næppe at der er noget at komme efter.

<< < 12 > >>
t