Tekst indført fra anden fil

Tags:    html css

Hej.

Kan det lade sig gøre at lave et ord i sin tekst som er indført fra en anden fil.

Altså at jeg har en række ord stående i en fil, og disse ord kan jeg så sæte ind i mit dokument via en kode.

Eksempel:

I min fil står der: 'hunden'

I mit html-dokument skriver jeg:
'Han går en tur med [KODE]'

I stedet for [Kode] skriver den det som står i den anden fil. Hvis jeg så retter 'hunden' til 'katten' i min fil så bliver det ændret i alle de dokumenter hvor jeg har koden stående.

Jeg ved at man kan bruge <!--#include virtual="#"-->
men det her skal kun bruges til enkelte ord, så det kan vel gøres simpelt med noget javascript eller sådan noget.

Claus

10 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg tror at du er nødt til at lave en tekstfil for hvert ord du skal have sat ind, men dermed også sagt at det i mine øjne virker lidt underligt at ville lave sådan noget.
ASP eller PHP kunne jo også lave det med en database.

Men hvad er den dybere mening med det du vil lave

Kan du bruge ASP eller PHP for så kan du bruge include file

Jeg kan se hvad i mener, men her skal jeg bruge en fil med flere ord i.

Jeg prøver at lave et eksempel som jeg kunne forestille mig at det burde kunne gøres. Jeg har ikke forstand på javascript, så det er kun et eksempel:

Ekstern .js fil, hvor ordene skal hentes:
Fold kodeboks ind/udKode 

HTML-kode, hvor ordene skal indsættes:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det ville se sådan ud i browseren:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis jeg så ændrer ordene i .js'filen så bliver de også ændret i alle dokumenter med koden.

Som sagt er det kun et eksempel, jeg har ikke forstand på det og ved godt at præcis dette vil ikke virke...

Indlæg senest redigeret d. 04.04.2008 07:51 af Bruger #11845
I det link som jeg gav dig, er der lige netop vist det du mener, men der er det bare en txt fil i stedet for en js fil

<SCRIPT language=javascript src=yourfile.txt></SCRIPT>

Ja, men så indkluderer den hele filen?
Den skal kun inkludere nogle af ordene. Andre sider skal inkludere nogle ord fra samme fil.
Det er svært at forklare..

Jeg kan godt bruge javascriptet som du linker til, men jeg håbede det kunne gøres sådan så flere sider kunne hente forskellige informationer fra den samme fil..

Indlæg senest redigeret d. 04.04.2008 16:17 af Bruger #11845
ja jeg ved at et serversprog vil kunne gøre det, men det er jeg ikke synderligt skrap til..

Jeg har fået det gjort nu.. ved at bruge forskellige tekstfiler. Det vil fungere fint..

Tak for hjælpen ;)

Godt nok er det svært at forstå hvad det er han vil som per linker til, men tror at han vil have at du laver et script tag der linker til include en fil for hver kode.

f.eks. skulle

<b>[kode]</b>Cool[kode] det her er en anden kode [kode2]

skulle være
<b><script type="text/javascript" src="kode.txt"></script></b>Cool<script type="text/javascript" src="kode.txt"></script> det her er en anden kode <script type="text/javascript" src="kode1.txt"></script>

så skulle du have 2 txt filer kaldet kode.txt og kode1.txt der hver havde document.write("BLAH"); eller noget mere avanceret.

Ja, han kunne godt forklare det lidt bedre ;)

Jeg prøvede lige for sjov om jeg selv kunne gøre det med javascript, og det lykkedes faktisk.

Jeg har en js fil der ser sådan ud:
Fold kodeboks ind/udKode 

Min html fil ser sådan ud:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det ser sådan ud i browseren:
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 05.04.2008 12:00 af Bruger #11845
t