hejsa, Jeg er igang med at lave et lille simpelt gallari med php og mysql. (et link til gallariet er
http://hergerd.com/gallary/gallary.php (bare for at se opbygningen))
Det gallari har nogle kategorier, og inde i dem kan man klikke på de forskellige billeder for at se store versioner af dem.
Gallariet er opbygget så at hver kategori har fået sin egen cid (category id), og hvert billede har fået sit eget pid (picture id).
Nu skal jeg så få lavet en forige/næste knap. til når man er i fuldskærms billede (altså når både cid og pid er defineret).
Det de knapper skal lave er at lave et link til siden med det næste billede i den kategori.
min database er bygget således op at jeg har tabel der hedder gallery_photos.
i den tabel er der følgende felter:
photo_id (min pid)
photo_category (hvilket er cid, altså hvor billedet er undergruppe. fx kategorien babba har cid nr 3, derfor har alle billeder der ligge i kategorien babba cid = 3)
link
navn
osv (andre irrelevante ting)
dog kan jeg ikke bare sætte $higher_pid til $pid+1, idet at billedet med pid = pid+1 ikke nødvendigvis ligger i samme kategori.
Jeg har derfor regnet med at scriptet skal starte med noget i denne stil:
$max_value = mysql_query( "SELECT MAX(photo_id) where photo_category= $cid");
$min_value =
$higher_pid = mysql_query( "SELECT photo_id FROM gallery_photos WHERE photo_category="$cid" AND photo_id > $pid );
$lower_pid mysql_query( "SELECT photo_id FROM gallery_photos WHERE photo_category="$cid" AND photo_id < $pid );
if($pid >= $max_value)
{
$next_button = "<a href=\\"viewgallery.php?cid=$cid&&pid=$higher_pid\\">Næsta Mynd</a>";
}else{
$next_button = "";
};
if($pid >= $min_value)
{
$previous_button = "<a href=\\"viewgallery.php?cid=$cid&&pid=$lower_pid\\">Næsta Mynd</a>";
}else{
$previous_button = "";
};
så er der nogle gode/kloge hoveder her der kan hjælpe?
håber i forstod min rodede forklaring...
på forhånd tak.