Chat via sosckets right? C++

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Hej allesammen!

Jeg har sat mig for at lave en lille chat (P2P), men jeg ved ikke helt hvordan?

Jeg har læst artiklerne herinde om det i C++ sektionen, men det giver ikke HELT nok overblik til at jeg selv kan finde ud af at lave det...
Men har lige et par spørgsmål:

1) Hvilken protokol? IRC?
2) Jeg skal bruge sockets (TCP) ikke?

Damn... Forkert forum... :(

Indlæg senest redigeret d. 02.04.2008 01:29 af Bruger #11328
Jeg vil sige, hvis det ikke skal være en officiel udgivelse, altså bare noget du selv får og roder med så behøves du ikke følge en RFC.
Men ja. Brug nogle tcp sockets.

RFC???
Og jeg tror helst jeg vil lave en IRC... :)

Du kan downloade et P2P chat program, skrevet i C++ her:
http://damb.dk/inet.php

Jeg er ked af det, men den kode er simpelthen for overvældene for mig... (og hvorfor laver du en dialog i en .rc fil...?!)

Jeg tror hellere at jeg så selv må prøve mig stille og roligt fremad... :| men tak for tippet! :)

Det er ikke helt simpelt at lave en P-P chat, jeg tror koden jeg linkede til er ca. så simpel som den kan blive.

Det er ret almindeligt at oprette dialogboxe i .rc-filer, i nogle tilfælde er det enklere, hvorfor skulle det være et problem?

Det er ikke noget problem, jeg prøver bare at holde mig fra .rc filer... :)

Bertel: Har du et forslag til hvordan jeg kunne tage det der lidt hen af vejen?

Jeg må indrømme at jeg er lidt ligeglad med OO og mere er til noget funktionsrelateret.. :) Men anyways: jeg er indtil videre i gang med noget IP programmering (den tutorial her på siden..) Og kan nu slå op i DNS... men hvordan kommer jeg videre?

Start med at lave noget rent konsol programmering.
Lav to programmer og send en fast besked fra det ene til det andet og intet andet. Lad begge programmer køre på samme maskine.
Der bør kunne gøres med 2*25 linier kode.
Jeg har brugt UDP, det er det enkleste.

UDP... Er det ikke også det men bruger til TCP/IP kommunikation..?

Og mener du at det skal være to kopier af det samme program eller 2 tråde?

En socket kan enten være at typen SOCK_STREAM, dvs. TCP, eller af type SOCK_DGRAM dvs UDP.

Med den første opretter du først en connection og din forbindelse er pålidelig.

Med den anden (UDP) er der ikke nogen connection og forbindelsen er upålidelig, dvs. du ved ikke umiddelbart om der er nogen der har hørt dig.

At arbejde med UDP er langt det letteste.

Okay... Jeg arbejder med TCP... :) Hvorfor er det så svært? og hvor kan jeg lærer om det??

<< < 12 > >>
t