Brug for en ny PHP editor?

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hej gutter,

Jeg har i løbet af det sidste halve års tid arbejdet på en ny editor, med stærk fokus på PHP kodning. Den hedder TSW phpCoder 2008, og bliver i øjeblikket betatestet. Jeg har skrevet en masse om den på min blog (http://www.tsware.net/blog/), hvor I kan finde diverse video demoer, samt et download link til nyeste beta version, der er ved at være rimelig stabil. Programmet har følgende fordele:

- Ægte debugging af PHP kode
- Realtime syntaxcheck
- phpDoc support
- Code Tidy for både PHP, HTML og CSS
- MySQL database klient

Derudover er der alt det sædvanlige, fx projektstyring, indbygget FTP/SFTP/FTPS klient, udvidet søg & erstat, CodeFolding, CodeSnippets, indbygget scripting support, samt meget, meget mere. Jeg håber at I har lyst til at tage et kig på programmet, måske er det noget for jer. Kommentarer er meget velkomne her, men hvis I har forslag eller bug rapporter, må I meget gerne bruge beta foraet. Mange tak :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Indlæg senest redigeret d. 30.03.2008 18:21 af Bruger #1
Ked af at sige det, men kan ikke se den store forskel på alle dine editorer... De er jo næsten identiske allesammen..

Hej Jakob,

Mine editors har forskellig fokus, da stort set alle ønsker noget forskelligt fra deres favorit editor. Hvis du havde prøvet dem allesammen er jeg overbevist om at du ville kunne se forskellene - hvis du ikke har interesse nok til at prøve dem, jamen så er det også helt i orden ;). Pointen med denne tråd var dog at høre fra nogen af dem der kunne tænke sig at prøve en rigtig god PHP editor :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Ked af at sige det, men kan ikke se den store forskel på alle dine editorer... De er jo næsten identiske allesammen..

Siger du det ud fra screenshots, eller ud fra at have prøvet hver enkelt editor?

Personligt har jeg alle dage holdt af dine editors, Kasper, og denne nye ser bestemt ud til at være noget for mig. Men sålænge dine apps er så fast bundne til Windows-platformen, har jeg ikke rigtigt nogen mulighed for at bruge dem.. jeg ejer ikke en Windows-licens :P

Bortset fra det, ville jeg hvis jeg var dig, se på noget SVN/CVS integration også.

Indlæg senest redigeret d. 30.03.2008 21:35 af Bruger #8223
Jeg har prøvet både WebCoder og nu PHPCoder... Og jeg synes personligt at de er forholdsvis ens...

Det skal dog siges at jeg synes designet er utrolig flot, og at din syntax highligting er vidunderlig! Men hvorfor så mange versioner? Kunne det ikke bare være op til brugeren at optimerer WebCoder efter det han har brug for?

(Og det ville da være fedt hvis det var i et andet sprog end Delphi, som såvidt jeg har forstået kun går på Windows... :))

Jeg har prøvet både WebCoder og nu PHPCoder... Og jeg synes personligt at de er forholdsvis ens...

Det skal dog siges at jeg synes designet er utrolig flot, og at din syntax highligting er vidunderlig! Men hvorfor så mange versioner? Kunne det ikke bare være op til brugeren at optimerer WebCoder efter det han har brug for?

(Og det ville da være fedt hvis det var i et andet sprog end Delphi, som såvidt jeg har forstået kun går på Windows... :))

Der findes compilere til Linux, BSD(og dermed sikkert også Mac) etc. til Delphi. Bortset fra det er de nyere editors fra Kaspers hånd tilsyneladende .NET (C# vil jeg gætte på).

Nå ja... Det læste jeg faktisk inde på hans blog...

(BTW: kører linux .exe filer som programmer? og er der nogen stor forskel mellem C++ kode til Windows og Linux??)

Hej Per,

Tak for de pæne ord - jeg er naturligvis ked af ikke at kunne levere til andre platforme end Windows, men multiplatform support er ikke nogen lille opgave, og jeg er utroligt glad for .NET frameworket. Men hey, hvem ved hvad fremtiden bringer på det punkt - you never know :)

Mht. sourcecontrol support er det blevet foreslået, og der er faktisk en enkel person der har udviklet et script der tilføjer SVN support til phpCoder, via den indbyggede scripting support (baseret på IronPython). Ganske cool, synes jeg :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Jamen Jakob, de er da også _forholdsvist ens_ - det er jo ikke programmer der er designet til vidt forskellige formål :). Men som jeg allerede har sagt, så er de til forskellige målgrupper, hvilket der også er noget marketingsmæssigt i - noget vi ikke behøver at diskutere i den her sammenhæng. Kort fortalt er det dog svært at sælge nektariner til folk der vil købe ferskner og omvendt - godt nok har de næsten samme smag og ser ret ens ud, men folk foretrækker stadig den ene frem for den anden. Det er lidt samme princip her :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Nå ja... Det læste jeg faktisk inde på hans blog...

(BTW: kører linux .exe filer som programmer? og er der nogen stor forskel mellem C++ kode til Windows og Linux??)

Linux kører ikke .exe filer som programmer, nej. Der findes et program der hedder Wine til Linux, man kan køre .exe apps igennem. Wine oversætter så Windows API'et til Linux, og kører Windows-applikationen. Hvor godt det enkelte program bliver oversat, i praksis hvor godt det kører under Linux, er meget individuelt. I Webcoder's, PHPcoder's etc. tilfælde, kører det rigtigt dårligt under Linuz - man kommer ikke engang igennem installationen.

Men rent faktiske Linux-programmer laves i C++ eller et hvilket som helst andet programmeringssprog, der har en compiler til Linux. Det der er afgørende for, om det virker på Linux eller Windows er: er programmet compilet til Windows eller Linux? Hvis det er compilet til begge dele, kører det så med et toolkit* begge dele forstår? Hvis det gør det, kalder programmet så nogle Windows- eller Linux-specifikke filer/stier undervejs? Hvis ikke, jamen så kører programmet fint på begge dele.

* et toolkit er det sæt libraries du bruger til at skabe den grafiske grænseflade. Til Linux bruger man oftest GTK+ eller QT -- begge dele virker på både Windows, Linux og Mac.
--------------------------
Kasper: det lyder godt med ironPython og 3rd party script til versionsstyring. Men ja, man ved aldrig hvad morgendagen bringer af nye muligheder for crossplatform udvikling. Hvis du finder noget tid du ikke ved hvad du skal stille op med, kunne du måske tage et kig på Mono, og se om du kunne tilpasse dine programmer den smule der sikkert skal til for at de kan køre under det.

Hej Kasper

Bruger idag WebCoder 2005 og er egentligt rimelig lun på snart at få skiddet opdatert. Synes en af manglerne i 2005 er at der ikke er så meget hjælp til JavaScript.

er der noget nyt på denne front i den nye phpCoder?

Synes selvføgelig også der er flere ting der titaler mig i phpCoder frem for Webcoder 2005.

Hej gutter,

Jeg har i løbet af det sidste halve års tid arbejdet på en ny editor, med stærk fokus på PHP kodning. Den hedder TSW phpCoder 2008, og bliver i øjeblikket betatestet. Jeg har skrevet en masse om den på min blog (http://www.tsware.net/blog/), hvor I kan finde diverse video demoer, samt et download link til nyeste beta version, der er ved at være rimelig stabil. Programmet har følgende fordele:

- Ægte debugging af PHP kode
- Realtime syntaxcheck
- phpDoc support
- Code Tidy for både PHP, HTML og CSS
- MySQL database klient

Derudover er der alt det sædvanlige, fx projektstyring, indbygget FTP/SFTP/FTPS klient, udvidet søg & erstat, CodeFolding, CodeSnippets, indbygget scripting support, samt meget, meget mere. Jeg håber at I har lyst til at tage et kig på programmet, måske er det noget for jer. Kommentarer er meget velkomne her, men hvis I har forslag eller bug rapporter, må I meget gerne bruge beta foraet. Mange tak :)

<< < 12 > >>
t