Skrifttyper!

Tags:    grafik webdesign

I den anden tråd jeg oprettede tidligere, spurgte Jonas (Decko) til hvilken skrifttype jeg havde brugt, og så endte jeg inde på AbstractFonts.com da jeg mente det var derinde jeg havde den fra.
Men til sagen - er jeg den eneste der kan sidde og blive helt dårlig over hvor smukke skrifftyper der findes? :D
Hvis ikke det var komplet åndssvagt og jeg egentligt ikke havde noget som helst at bruge dem til (sådan, overordnet set + selvfølgt dét at de er så pokkers dyre, mange af dem) tror jeg godt at jeg kunne finde på at købe et par stykker eller 10 :D

Personligt kan jeg rigtig godt lide sans-serif typerne, sådan en som Extension RR synes jeg er meget smuk.

Er det et spørgsmål, eller er det bare lidt information og en personlig mening, eller hvordan skal dit indlæg forståes? :)

Jeg synes også fonte kan ændre stilen fuldstændig på et budskab/et design. Selvom det "bare er tekst" kan det ændre utroligt meget.

Selv finder jeg normalt fonte på www.dafont.com, da de er gratis, og der er nogle fede nogen inde i mellem.

Jeg taler ikke om fonte pt, fordi jeg fandt min Neville Brody bog knust under en reol, efter ombygningen herhjemme, er stadig præget af det... :(

men sefølig hvis vi SKAL snakke fonte så kan jeg altid fortælle om jeg er en sucker for de klassiske adobefonte: garamond, avenir, meta, rotis, sans..

og så har jeg fået stor ros for mit valg til 2900, nemlig den der SF automation, som er lavet af ShyFonts.

http://www.dafont.com/font.php?file=sf_automaton&page=1&nb_ppp_old=10&text=2900&nb_ppp=10&psize=m&classt=alpha

grineren tråd du har startet her Christina, men Extension er faktisk en smuk font, du har ret.

Mange tak for svarene allesammen ;)

Edit: jeg er vist kommet til at skrive i en forkert tråd xD

Indlæg senest redigeret d. 29.03.2008 17:21 af Bruger #8773
Simon > Det var vist mest en "Jeg kan blive helt dårlig over en smuk font og vil bare høre om andre har det sådan eller om der er nogen som en bare én eller anden mening om skrifttyper"-tråd :D

Og det er jo netop dét at den rigtige font ændrer et budskab totalt - Forestil jer "Stauning eller kaos" skrevet i en script font og pludseligt ville man tro at vi havde at gøre med en franskmand tilbage fra 1700-tallets oplysningstid!

Garamond er også en smuk font (især taget i betagtetning at den har seriffer!) og avenir er lige den slags jeg er forfalden til.

Den der SF automation synes jeg slet ikke om (undskyld :P ) men jeg kan sagtens se at den er karakteristisk og letgenkendelig. Nu ser jeg ikke serien, men kunne forestille mig at den stilmæssigt passede meget godt til ?

tja de skulle bruge en font der var sådan lidt "Dollars/Dallas" agtig, sådan meget rå men stadig lidt stilet, jeg tror ikke at en font med krummelure og ting på ville have holdt så længe, fordi den slags fonte "kan" være lidt modebaseret, og hurtigt uddø.

Men nogengange synes jeg at en font er flot, ikke fordi den nødvendigvis er smuk, men SF automaton er flot fordi den er ultraenkel og unik, garamond er flot fordi den er æstetisk flot. Det er to forskellige ting..

fx Neville Brody's "Blur-font" er også fed, men den er gået af mode, men det var helt vildt oppe i tiden.

Men hvis man isoleret ser på det som "smukke fonte", så er det jo fonte med seriffer og forskellige caligrafiske detaljer og ornamenter, det er klart de er smukkest, de appelerer til det smukke æstetisk.

Der var lige denneher artikel i smashing apropos:
http://www.smashingmagazine.com/2008/03/20/60-brilliant-typefaces-for-corporate-design/

mange af de fonte er flotte til deres enkelte formål.

Til nettet synes jeg at Georgia er en utroligt flot font, og den er rigtig lækker at læse. Men det kræver at indholdet er til det. Det jeg vil frem til er at hvis man skal stemme om smukke fonte er man nok nødt til at inddele dem i de familier de hører til, sans, sans-serif, caligraf/ brush og ikonografiske fonte (altså dem hvor der er sne på bogstaverne osv) :-)

t