Rettigheder til nyheder??

Tags:    diverse

Hej
Jeg ville bare høre hvordan det er med regler når man skrive nyheder på sin hjemmeside.

Jeg skal have nogle nyheder ind på min side, men hvordan må man skrive dem, når man har læst nyheden fra en anden site?

Skal man opgive kilde, eller kan man bare omformulere teksten og derefter kalde det for sit eget?

Hverken eller.

Du kan ikke uden tilladelse afskrive nyheder fra andre sider og skrive dem på din egen side.

Så du bliver nødt til at have en aftale med en side hvorfra du kan få nyheder.

På den måde kan du måske også tjene penge, som udvikleren.dk vist gør med nyhederne på forsiden.

Du kan ikke afskrive dem, nej, men du kan sagtens skrive en nyhed om samme ting, med afsæt i originalartiklen.

Typisk så selv på de store nyhedsmedier, skriver de f.eks ifølge DR.dk så sådan og sådan

Det er et spørgsmål om grænser, hvor tæt på originalen må man gå?

Men hvorfor skulle nogen ønske at læse en kopi af en nyhed, i stedet for den originale?

Det er et spørgsmål om grænser, hvor tæt på originalen må man gå?

Men hvorfor skulle nogen ønske at læse en kopi af en nyhed, i stedet for den originale?

Tja, personligt læser jeg da "kopierne" af Version2 nyhederne der forefindes på Udv, men jeg hænger ikke ud på Version2 til daglig. Jeg har et formål med at være på denne side, og så kan jeg så som en bonus læse nyheder mens jeg gør hvad jeg gør på Udv. På LinuxIN.dk hænger jeg også ud til daglig, og der bliver postet nyhedsnotiters med afsæt i artikler fra mange forskellige sites, og det er da meget rart at få med - men det er ikke nyhederne der er min primære grund til at være på siden.

Sådan tror jeg, der er rigtigt mange der tænker. Derfor er det en ganske udmærket service at tilbyde sine brugere, at poste nyheder med afsæt i dedikerede nyhedssiders artikler. Man skal naturligvis overholde etik og udøve en hvis mængde moral når man gør det. Det er god stil at linke til originalartiklen mv.

Oki tak,
Bertel, Der er mange der ikke gider læse engelske artikler, derfor oversætter jeg nyhederne til de "dovne dansker"
Så det bare lige for at høre hvor meget man skal linke og det.

t