Hvad skal jeg vælge? :S

Tags:    php

Jeg har været i gang med at prøve at få master pages i asp.net til at virke indtil jeg fandt ud af at mit webhotel ikke understøtter det :$ Mit webhotel understøtter derimod php. Så hvis jeg skal vælge noget tilsvarende i PHP hvad er det så? ;)

Med mindre dit webhotel kun understøtter ASP.NET fra før version 2.0, så skulle de fint understøtte MasterPages. Hvis de stadig kun har 1.0 eller 1.1, så bør de jo klart opgradere - 2.0 har været stable i lang tid, og der er kommet både 3.0 og 3.5 sidenhen :)

Der er ikke direkte MasterPages i PHP, men du kan sagtens opnå en lignende effekt ved brug af include files og/eller templates, fx Smarty :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Problemet er at mit webhotel, så vidt jeg ved, slet ikke understøtter ASP.NET. Men tak for svaret ;)

Hvis jeg skal have ASP skal jeg opgradere og det bliver for dyrt :S

Øh ja, så er MasterPages jo i hvert fald ikke helt problemet ;)

Du kan som sagt fint opnå stort set samme effekt med PHP. Hvis jeg var dig ville jeg bare bruge nogle simple include pages, fx hvor du inkluderer samme bund og top på hver af dine sider.

Mvh.

Kasper (TSW)

Er lidt nysgerrig. Hvad gør den funktion?

MasterPages gør at du kan definere en side der fungerer som skabelon for andre sider. Du kan altså putte hele dit layout ind i én fil, og så vælge at lade dine sider basere sig på denne side. De vil så kun indeholde det der er unikt for dem. Du kan naturligvis have flere MasterPages pr. projekt, og de kan i øvrigt også nedarve fra hinanden, hvilket giver nogle ganske fede muligheder. Fx kan du have én MasterPage for sider alle har adgang til, og én til sider hvor brugeren skal være logget ind for at kunne se indholdet, der blot nedarver fra den førstnævnte og tilføjer noget kode til at tjekke for login :)

Mvh.

Kasper (TSW)

MasterPages gør at du kan definere en side der fungerer som skabelon for andre sider. Du kan altså putte hele dit layout ind i én fil, og så vælge at lade dine sider basere sig på denne side. De vil så kun indeholde det der er unikt for dem. Du kan naturligvis have flere MasterPages pr. projekt, og de kan i øvrigt også nedarve fra hinanden, hvilket giver nogle ganske fede muligheder. Fx kan du have én MasterPage for sider alle har adgang til, og én til sider hvor brugeren skal være logget ind for at kunne se indholdet, der blot nedarver fra den førstnævnte og tilføjer noget kode til at tjekke for login :)

Bruger et system der måske ligner her

Indlæg senest redigeret d. 24.03.2008 02:21 af Bruger #10878
Det er vel bare et ganske almindeligt template system?

index.php:
Fold kodeboks ind/udKode 

og template.php:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det er det basale princip. Ovenstående er meget lidt brugbart, specielt fordi der ingen dynamik er i det, og der ikke er nogen doctype. Men princippet burde være tydeligt.

Indlæg senest redigeret d. 24.03.2008 12:11 af Bruger #8223
t