Den måde de fleste spilproducenter (af store spil) laver deres spil på idag, foregår typisk ved at de laver en motor til at tage sig af det tunge, denne skrives, næsten uden undtagelse, i C/C++. Spil logikken (selve spillet) programmeres i sprog med lidt højere abstraktionsniveau, f.eks. java, lua etc. eller et dertil indrettet hjemmelavet sprog. Det er faktisk også det princip der ligger bag jme som Robert linker til (iøvrigt ganske fed demo)
Du skal træffe 2 valg, det første er naturligvis hvilken type spil du vil lave, udfra din profil at dømme, så synes jeg ikke du skal kaste dig ud i 3d med det samme, start med 2d da matematikken er ret lige til der, modsat 3d. dette ændrer dog ikke nødvendigvis på hvilket sprog du skal bruge.
Det andet valg er om du vil lave spil eller spilmotorer, al erfaring viser at begge dele er næsten umuligt for et enkelt menneske.
Jeg ville nok nogenlunde det samme da jeg havde din alder, dengang havde jeg et værktøj der hed The Games Factory, den version jeg brugte er lidt sucky efter dagens standarder men clickteam (producenten) forærer det vidst også væk nu om dage:
http://www.clickteam.com/eng/downloadcenter.php?i=113på gratis fronten med et lignende værktøj er der game maker som troldspejlet også har kigget på.
TGF er delt op i 3 dele, et storyboard hvor du har dine levels,
en level editor hvor du visuelt kan designe dine levels.
programmeringen i TGF foregik således:
http://content.answers.com/main/content/wp/en/1/11/The_Games_Factory_2_Event_Editor.pngaltså rent visuelt.
Håber du kan bruge det til noget.
//Troels