hvilke programmer bruge i til at lave spil i og hvilket sprog

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Hej progammører

jeg vil gerne til at lave spil men ved ikke helt hvilket program, jeg skal programmere i og hvilket sprog nogen der kan hjælpe mig?

Mvh Mathias

15 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
C++
Microsoft Visual 2005 Express Edition

Det er jeg selv igang med.

Den måde de fleste spilproducenter (af store spil) laver deres spil på idag, foregår typisk ved at de laver en motor til at tage sig af det tunge, denne skrives, næsten uden undtagelse, i C/C++. Spil logikken (selve spillet) programmeres i sprog med lidt højere abstraktionsniveau, f.eks. java, lua etc. eller et dertil indrettet hjemmelavet sprog. Det er faktisk også det princip der ligger bag jme som Robert linker til (iøvrigt ganske fed demo)

Du skal træffe 2 valg, det første er naturligvis hvilken type spil du vil lave, udfra din profil at dømme, så synes jeg ikke du skal kaste dig ud i 3d med det samme, start med 2d da matematikken er ret lige til der, modsat 3d. dette ændrer dog ikke nødvendigvis på hvilket sprog du skal bruge.

Det andet valg er om du vil lave spil eller spilmotorer, al erfaring viser at begge dele er næsten umuligt for et enkelt menneske.

Jeg ville nok nogenlunde det samme da jeg havde din alder, dengang havde jeg et værktøj der hed The Games Factory, den version jeg brugte er lidt sucky efter dagens standarder men clickteam (producenten) forærer det vidst også væk nu om dage: http://www.clickteam.com/eng/downloadcenter.php?i=113
på gratis fronten med et lignende værktøj er der game maker som troldspejlet også har kigget på.
TGF er delt op i 3 dele, et storyboard hvor du har dine levels,
en level editor hvor du visuelt kan designe dine levels.
programmeringen i TGF foregik således:
http://content.answers.com/main/content/wp/en/1/11/The_Games_Factory_2_Event_Editor.png
altså rent visuelt.

Håber du kan bruge det til noget.

//Troels

hvis du aldrig har lavet spil før vil jeg forslå Flash! der kan du lære det frundlægende om 2D spil.
jeg kan på ingen mulig måde foreslå dig Game Maker da det ikke giver dig noget du kan arbejde videre på, da det (stort set) kun er click'n drag!
når du har laget lidt med 2D, og lært det grundlæggene inden for programmering, kan du prøve C++/C# til at lave 3D spil (eller starte med 2D for at lære sproget inden du går igang med noget alt for acanceret)
Microsoft har også for nyligt slået sig sammen med TheGameCreators og laver Dark SGK, som er arbejder over C (så vidt jeg husker ??)
Men start langsomt, selvom det lyder kedeligt! hvis du regner med at lave World of Warcraft efter et par timer, bliver du skuffet!

håber du kunne bruge det til noget!
held og lykke, uanset hvad du vælger

man kan lave kode i game maker... det heder GML...

har ikke sat mig så meget ind i det, men det minder vist lidt mere om script end programering, da man tilføjer et script til sin objekter i drag and drop editoren.

vis man køber pro versionen af game maker kan man også lave 3d spil.

Det vil være lidt svært at lave et nogenlunde godt spil uden at kunne programmere, for et par dage siden lavede jeg også et 2D spil i programmerings sproget Blitz, dog har jeg stadig ikke fattet alle de ting jeg inkludere og hvad de gør, så lær en ting fra bunden og udvikle dig derfra :)

kan man da lave spil i det?

Man kan lave spil i (stort set) alle programmeringssprog, selv i bat-filer, selv om grafikken her er lidt "primitiv".

Valg af sprog afhænger også meget af hvilken type spil. Hvis du "bare" vil lave et lille online spil flash eller java måske bedre end C++, der godt kan være lidt tungt. Men vil du lave et hardcore superspil er der nok ikke nogen vej uden om C++.

Der er en diskussion af emnet her:
http://www.udvikleren.dk/C/Thread.aspx/1/24036/

ok

Valg af sprog afhænger også meget af hvilken type spil. Hvis du "bare" vil lave et lille online spil flash eller java måske bedre end C++, der godt kan være lidt tungt. Men vil du lave et hardcore superspil er der nok ikke nogen vej uden om C++.

Ikke sandt.
Tjek denne demo:
http://jmonkeyengine.com/index.php?option=com_content&task=view&id=97&Itemid=1

Det er lavet i Java med JMonkeyEngine.

det kunne jeg det var lige det jeg søgte(skrev det ikke) men sådan noget jeg gerne vil vide.
Mange tak

Mvh Mathias

<< < 12 > >>
t