VB eller Delphi ?

Tags:    programmering

Jeg har længe tænkt på at begynde at programmere igen (lave lidt små programmer tilbage i starten af 90'erne i Pascal), og nu skal det være. Jeg skal starte på bar bund, så det er mig lige meget om det bliver i VB eller Delphi. På sigt håber jeg blandt andet at få et database lignende system op at køre, men ellers er det bare lidt "for sjov" programmering jeg vil lege med. Da jeg under alle omstændigheder skal have købt noget litteratur og noget SW til dette, vil jeg lige høre herinde om hvad jeg bør vælge.
Jeg ved godt at dette kan skabe en stor diskussion om VB frem for Delphi, men lad mig høre jeres input

UPDATE:

Tak for jeres svar. Fornemmer at Delphi er den forkerte vej at gå, så jeg ender nok med VB, dog kan jeg jo se at flere af jer nævner C#, et sprog jeg ikke kender, det vil jeg lige kigge nærmere på også.

Endnu engang tak for jeres input.

John

Indlæg senest redigeret d. 27.03.2008 22:39 af Bruger #13484
Af de to vil jeg klart anbefale C#
Basic er kun et legetøjssprog for amatører.
Delphi har imho ikke nogen fremtid.

C# er, om man kan lide det eller ej, en god kandidat.
Du kan finde et værktøj her:
http://www.microsoft.com/express/vcsharp/

Du kunne også overveje java.

Jeg synes du skulle prøve at kigge på C#. Det er meget nemt at lave applikationer, fordi det er meget nemt og behagelidt at arbejde med og der er mange ting man ikke skal bekymre sig om i forhold til andre sprog.

Men skal det være en af de 2 så vil jeg nok sige VB, for så kan du konverterer til VB.NET uden de helt store problemer.

Jeg selv bruger Delphi, men på en eller anden måde kan jeg bedst acceptere VB. ..måske fordi det er MS selv der har udviklet det (:

Kasper, det er normalt en grund til at jeg ville holde mig væk fra det :P

John:
Om end jeg hader at sige dette, vil det nok være nemmest at starte på C#. Det skulle eftersigende være et "nemt" sprog at komme igang med da man stort set har alle libraries fra starten af, og så kan du drag'n'droppe dine elementer på plads.

Ud fra min relativ korte erfaring med Java og min manglende erfaring generalt med C#, mener jeg at disse to sprog ligner hinanden en smule. Så java kunne også være en mulighed.

Personligt kan jeg bedst lide C++, men det er så også væsentligt sværre.

Egentlig er jeg også mest til C++, nye programmører kan starte her:
http://www.udvikleren.dk/C/Article.aspx/286/

Man kunne også vælge python eller ruby...

Jeg vil i hvert fald ikke vælge Delphi. Ikke fordi at der er noget i vejen med Delphi, det er sådan set et ganske udmærket sprog, og ganske fremragende til nativ Windows udvikling. Men Delphi er faldet markant i brug over de seneste år, og må betragtes som lidt af en nicheprodukt, og for en nybegynder betyder det i bedste fald meget lidt og i værste fald slet ingen litteratur, tutorials, muligheder for hjælp på fora osv.

Mellem Delphi og VB vil jeg klart anbefale VB.NET. Du kan også bruge C#, men hvis du bedre kan lide VB syntaksen så bare bruge det for både C# og VB bruger samme teknologi (.NET).

Der er også Java hvilket minder meget om C#. Og som andre nævner er både Ruby og Python også to gode bud.

t