Ideer til programmer

Tags:    delphi

<< < 123 > >>
Er gået lidt i stå på hvad jeg skal lave.

Kan du give et par ideer?
Vis du giver en ide, vil jeg sikkert komme med et par spr. om hvordan jeg laver programmet så i skal også vide hvordan jeg skal lave det.

Programmet skal være nøtigt og mellem svært:
Jeg har læst 3 bøger store(300 - 600 sider) og har små læst 3 enorme bøger (1000 sider). Så det giver en ide over hvad jeg kan.


Programmet skal selvføægelig ikke være en mediaplayer, billed viser eller tækst læser/skriver. Og heller ikke en lommeregner som både er alt for lætte at lave og også fører med windows.

Et eks. på hvad det kan være (dog har jeg lavet dette eks. og vil derfor ikke have dette som svar), men det er et eks. på hvad det kunne være:

Et program hvor vælger en tid og så lukker pc'en når tiden kommer. (Har brugt det når den downloader)


Det er både nyttigt og (lidt for læt) gerne lidt sværre.

Tak



29 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

* et program der kan bruges til grafisk at designe en relationel database og efterfølgende oprette denne i en relationel database ud fra det skema man har defineret rent grafisk.
------------------
og tja... gæt hvem der så inspirerede mig ;) hehe... fed ide... masser af GUF! :D merci ;)

Casper
------------------
Det ved jeg. Og jeg siger det også til dig. Din artikel er meget svær at læse for mellem ny begyndere.
------------------

Casper

Huh? min artikel? hvad mener du? jeg har ikke tilføjet noget, endnu :) - jeg skrev bare, at det var hvad jeg ville gå i gang med... :)



Unskyld.
Jeg troede du var en anden



øhhh jeg vil lige indskyde at folkene bag Quake var ikke nær 50 programmøre... Den nuværende stab hos ID Software er altså kun omkring 3 programmøre... Jim Dosé, Robert A. Duffy og selvfølig John Carmack (se selv på http://www.idsoftware.com/business/team/ )... men selvfølig mente jeg ikke en MOHAA eller Quake klon (Det vil sige at QuakeII koden er ved pt. at blive oversat fra C++ til Delphi - Hvorfor ja, det ved jeg faktisk ikke, men der er nok nogen der har for meget FRITID)... Men et mindre spil kunne også gøre det!
En Tetris ting eller Pacman 3D eller hvad ved jeg - Det behøver jo ikke være en AAA-klasse spil for at det er sjovt at spille ;)
Desuden behøver det heller ikke være et 3D spil, der er blevet opfundet et hav af underholdende 2D spil i gennem tiden!

Men hvis det ikke ligefrem er spil (Dermed tilhørende Matematik) der tiltrækker dig, hvorfor ikke lave en fancy Media Player der kan skifte Skins, en LydMixer eller en LydEditor (WaveEditor) eller en MIDI Composer! Et program der man kan snakke til som så gøre forskellige ting. Der er nok af muligheder!

PS: Dumme svar fåes kun ved dumme spørgsmål! he he ;)



øhhh jeg vil lige indskyde at folkene bag Quake var ikke nær 50 programmøre... Den nuværende stab hos ID Software er altså kun omkring 3 programmøre... Jim Dosé, Robert A. Duffy og selvfølig John Carmack (se selv på http://www.idsoftware.com/business/team/ )... men selvfølig mente jeg ikke en MOHAA eller Quake klon (Det vil sige at QuakeII koden er ved pt. at blive oversat fra C++ til Delphi - Hvorfor ja, det ved jeg faktisk ikke, men der er nok nogen der har for meget FRITID)... Men et mindre spil kunne også gøre det!
En Tetris ting eller Pacman 3D eller hvad ved jeg - Det behøver jo ikke være en AAA-klasse spil for at det er sjovt at spille ;)
Desuden behøver det heller ikke være et 3D spil, der er blevet opfundet et hav af underholdende 2D spil i gennem tiden!

Men hvis det ikke ligefrem er spil (Dermed tilhørende Matematik) der tiltrækker dig, hvorfor ikke lave en fancy Media Player der kan skifte Skins, en LydMixer eller en LydEditor (WaveEditor) eller en MIDI Composer! Et program der man kan snakke til som så gøre forskellige ting. Der er nok af muligheder!

PS: Dumme svar fåes kun ved dumme spørgsmål! he he ;)





Åhhhhh. Jeg er lige glad, med hvormange der har lavet quake. Men jeg har læst artikelen her på udvikleren og har problemmer til at forstå det helt.
Og 2-d spil, eller hvad man kan kalde det, har jeg prøvet (eks. et spil der hedder makro vor det handler om af fange en knap. (Det er smader svært at klare. (Og et ternigne spil))).


Men et fedt musik program er vis jeg kan udvikle det ikke så dårligt. Jeg skrev det jo godt nok som et program jeg absolut ikke gad lave, men vis du kan hjælpe med at udvikle det en smugle. Så tror jeg det vil blive fedt.

Skins og andet er ikke det jeg vil. Jeg har også en bog vor der står 40 sider om at lave musik programmer og vidio pro...

Men vis du kan udvikle det så jeg kan lave et editbox vor jeg kan ændre på musikkens bass.
Og få vis vor mange % der er tilbage af sangen. Få en editbox til at loade hvor lang tid sangen har afspillet og hvor lang den er.




Du kan selvfølgelig ikke svare på alle. Men nogle må du kunne svare på da du har forslået det til mig. Og vis du ikke læste alt det der stod øverst:
Så stod der at jeg gerne ville have koder til det vis jeg har problemmer, til at lave det. Altså får man ingen up, vis du ikke bare kan svare på nogle af spr...


Tak.

(dette gælder selfølgelig for alle...)




PS.
Dit motto/ordsprog nederst på dit svar, passer ikke helt. Jeg kan sakten svar åndsvagt på et spr. Eks.: Vis en spør hvad 2 + 2 er. Kan jeg svar 5. Det er et dumt spr. da jeg godt ved at det er 4 (eller gør jeg?). Det samme syns jeg dog om dit første svar på min forum:

Jeg kom med et par eks. som var meget lettere end det du svarede jeg kunne lave.
Da du ha svaretmed dette, tænker jeg på om du selv ved hvor svært det er. Og ting der ligner quake 2/3 er altså ikke egnet til nybegynder.

Du må da indrømme at der er meget forskæld på mit eks. og på dit svar?


Nå nu må jeg stoppe dette store svar...
Jeg kunne svare på det i uger/måneder/år/skudår o.s.v
Precist: 1 år, 1 1/2 måned, 2 uger og 4 dage... :-)


Nå nu stopper jeg altså.

Håber du tar ved lærer og giver et svar på mine spr...


Hej hej.

Fryd...

Theis



Brian og dig der med media playern. Den der svar hurtigtst og først får den sølle up.



Det er en fryd at se at folk gør så meget for en up...



Det er en fryd at se at folk gør så meget for en up...


hmm... tror nu ikke folk gider kæmpe om én up :)

Casper



Jeg er her heller ikke for upsene...

Men du har ret i at til en nybeynder har mine svar nok at været at sigte lidt for højt! Men så igen, så skal der vel ambitioner til for at noget lykkedes! Men nu er jeg ikke helt 100% sikker på, hvor meget/lidt du ved om programmering, men det kan også gøre lige meget!

Angående MediaPlayeren behøver jeg fakisk ikke engang at vise dig noget kode! Du kan bruge TMediaPlayer komponenten i Delphi. Den kan en masse ting, som ville tage lang tid at programmere selv. Jeg startede med at udvikle på min egen MediaPlayer, da jeg gerne ville lære Delphi ordentligt at kende. Så jeg kan da kun anbefale at gå i krig med den komponent. Den kan vise dig, hvor meget tid der er tilbage af den fil du er ved at afspille, højde og bredde af en filmklip, Minutter, Sekunder, (Frames) osv. Prøv engang selv at kigge på den. Desuden er Delphi's hjælpefil ubeskrivelig god for nybegyndere (også for habile programmøre). Jeg slår stadig tit Delphi's hjælpefil op for at finde et eller andet specifikt emne.

Jeg vil desuden anbefale at lave det hele selv (altså med hjælp fra TMadiaPlayer komponenten selvfølig) der er og bliver den allerbedste måde at lære på! Men skulle du støde ind i et eller andet, så kontakt mig ;)

Held og Lykke
Søren Klit Lambæk



Jeg er her heller ikke for upsene...

Men du har ret i at til en nybeynder har mine svar nok at været at sigte lidt for højt! Men så igen, så skal der vel ambitioner til for at noget lykkedes! Men nu er jeg ikke helt 100% sikker på, hvor meget/lidt du ved om programmering, men det kan også gøre lige meget!

Angående MediaPlayeren behøver jeg fakisk ikke engang at vise dig noget kode! Du kan bruge TMediaPlayer komponenten i Delphi. Den kan en masse ting, som ville tage lang tid at programmere selv. Jeg startede med at udvikle på min egen MediaPlayer, da jeg gerne ville lære Delphi ordentligt at kende. Så jeg kan da kun anbefale at gå i krig med den komponent. Den kan vise dig, hvor meget tid der er tilbage af den fil du er ved at afspille, højde og bredde af en filmklip, Minutter, Sekunder, (Frames) osv. Prøv engang selv at kigge på den. Desuden er Delphi's hjælpefil ubeskrivelig god for nybegyndere (også for habile programmøre). Jeg slår stadig tit Delphi's hjælpefil op for at finde et eller andet specifikt emne.

Jeg vil desuden anbefale at lave det hele selv (altså med hjælp fra TMadiaPlayer komponenten selvfølig) der er og bliver den allerbedste måde at lære på! Men skulle du støde ind i et eller andet, så kontakt mig ;)

Held og Lykke
Søren Klit Lambæk




Tak...
Jeg ved udmærket hvordan jeg laver en media afspiller med kompomentet media player. Har også en bog hvor de gennemgår det. Og har også brugt kompomentet i andre programmer.
Det er ikke det der er svært.
Men som du ogdå svarede på var hvordan man fik at hvide hvor stor filen er. en tidslinie vise (gauge) o.s.v.
Dette har de ikke fortalt så meget om i min bog.
Men dit enlige svar: at bruge delphi's hjælpe servis søger tingeling.
Det er jeg ikke helt eks. til at bruge. Syns både det er svært at læse og det står jo på engelsk (Det gør der i min).
Jeg kan se at du er 26 år. Og du kan måske engelsk bedre end englændere (okay, lidt overdrævet). Men det kan man godt sige. Og jeg er 13 år, går i syvne klasse har interreseret sig for delphi programmering i 3 måneder vor jeg har fået lært en masse om det.
Men at kunne forstå det der står der er ikke lige det jeg kan.

Vis du kan dette kan du da lige skrive et par koder ned. Som alle her på udvikleren kan få brug for. Det tar kun måske 4 - 5 min, og vil gavne måske over 13 nybegyndere.


Jeg ved godt at du ikke gør det for up'ne. For det er kun en slatten up.

Men vis du har lyst så skriv. Ellers må jeg få koderne et andet sted fra.
Men jeg håber du har sat dig ind i at give et par koder fra dig.
Det var en af de dele denne forum gik ud på....

Ihhhhh. Nu blev det igen et giga svar.

Nu stopper jeg.

Theis...



Aflæse Position...

Sæt en følgende 5 komponenter på din form: TMediaPlayer, TTimer, TProgressBar, TOpenDialog og en TButton.

Skriv følgende i din TButtons OnClick property.

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
if OpenDialog1.Execute then
begin
MediaPlayer1.Filename := OpenDialog1.FileName;
MediaPlayer1.Open;
ProgressBar1.Max := MediaPlayer1.Length;
ProgressBar1.Position := 0;
end;
end;

og dette i din TTimers OnTimer property:

procedure TForm1.Timer1Timer(Sender: TObject);
begin
if MediaPlayer1.Mode = mpPlaying then
ProgressBar1.Position := MediaPlayer1.Position;
end;

Sæt din TTimers "Interval" på omkrng 30.
Og sæt eventuelt din TProgressBars "Smooth" til True.
Kompile og test!
Tryk på din Button, find en lydfil fra din harddisk!
Tryk derefter på MediaPlayerens "Play" knap og du vil nu afspille lydfilen. Hvad du også vil se at du kan følge positionen (altså hvor langt du er henne i sangen) på din ProgressBar!

Indstil Position.

Du kan også gøre det modsat. I stedet for at aflæse en fils position, kan du indsætte en position og derved spole frem og til bage i lydfilen. I følgende eksempel bruger jeg en TScrollBar til at spole med. Jeg har derfor udskiftet TPrograssBar'en med en TScrollBar. Koden til det ser således ud:

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
if OpenDialog1.Execute then
begin
MediaPlayer1.Filename := OpenDialog1.FileName;
MediaPlayer1.Open;
ScrollBar1.Max := MediaPlayer1.Length;
ScrollBar1.Position := 0;
end;
end;

procedure TForm1.Timer1Timer(Sender: TObject);
begin
if MediaPlayer1.Mode = mpPlaying then
ScrollBar1.Position := MediaPlayer1.Position;
end;

Det samme som før, men TProgessBaren er blevet skiftet ud med TScrollBaren.
For at spole så skriv følgende i din ScrollBar's OnScroll property:

procedure TForm1.ScrollBar1Scroll(Sender: TObject; ScrollCode: TScrollCode;
var ScrollPos: Integer);
begin
if Length(MediaPlayer1.Filename) > 0 then
begin
MediaPlayer1.Position := ScrollBar1.Position;
MediaPlayer1.Play;
end;
end;

Prøv nu at kompile igen og test. Mens lydfilen afspilles kan du spole frem og tilbage i lydfilen med din ScrollBar!

Smart ik!
Ikke ret meget kode, kan gøre en masse!
Så let er det... bare gi dig selv tid til at studere komponenten for dig selv! Det lære man nu engang allerbedst af!

Held og Lykke
Søren Klit Lambæk






-------------------------------------------------------------------------


Tak for det fantastiske, gode, interresandte, brugbare, detaljeret, overskuelige, tilfredsgivende, lange, fine, dejlige og flotte svar som du gav der.
Se det er det man vil se, som svar... Du har skrevet lige som jeg ville og du skal selfølgelig få den ene up (som du dog ikke er så intereseret i).
Jeg vælger som jeg altid gør at prøve svarende inden jeg uddeler up'ne for at se om de virker. De er gode og fine. (jeg får kigget lidt på koderne i morgen)

Dog har jeg 2/3 svar som du må svare på vis du har lyst, tid, overskud, fritid, energi til at svare på:

1) du skriver to gange at der skal være en timer. Dog kan jeg ikke se hvad den skal gøre godt for. Kan du forklare dens rolle?
Du skriver ikke at dens enabled funktion er sat på false. Skal den det. Nej, den skal være på true, ik?

2) Kan jeg ikke samle alle tingene samme i en ting der vises ( tidslinien, spoling tilbage og frem) i eksempel i en scrool kompoment (Kan ikke lige huske navnet)

Men det kan jeg væl forsøge mig frem til.











Tudsen tak for dit svar. Du har brugt utrolig meget tid på at svare på mit spr. Nu vil jeg da begynde på programmet (i morgen) og blande det i min egen viden)
For at du ved det. Kan jeg nu godt finde ud af at lave en enkelt mp3 afspiller. Men det fik jeg også repekteret (eller havd der hedder).
Tudsen tak for svaret. Og det er dejligt at se at folk har overskud til at hjælpe andre. Detter ville gøre verden til et meget bedre sted at leve. Men nu skal jeg lade vær med at prædke om en masse lige gyldigt. Det minder mig om et ordsprog John Lennon (fra The Beatles) havde. Han sagde: vis alle ikke tænkte på sig selv, men på andre, da vil der blive fred i verden (altså lyn hurtig oversat)
Nejjjjjjjjjjj. Nu må jeg stoppe. Black aut igen...

Nå endu en gang bliver det et enormt svar. Tak for svaret endu en gang.


Jeg har opdaget at alle her på udvikleren har et ordsprog som står efter deres svar. Eks. er nogle ordsprogne et eller andet med at vis verden bliver styret af de kloge så må jeg være utrolig klog, og mit lykketal er 1994.

Men mit skal være noget virkelig godt.

Det kunne være: Min diller er 5, 1 cm lang.
eller: Try to tast my løgpenis.
Eller bare: I fight for the feiuter.

Hvad syns du er bedst?
Jeg må vist stoppe med at skrive noget små frækt. Ellers sletter de min bruger her på udvikleren.




Nejjjj.
nu stopper jeg.

Nå men tak for dit svar.


Theis Frederiksen Hinz (Shafh)
E-mail: theisf@stofanet.



<< < 123 > >>
t