Ideer til programmer

Tags:    delphi

<< < 123 > >>
Er gået lidt i stå på hvad jeg skal lave.

Kan du give et par ideer?
Vis du giver en ide, vil jeg sikkert komme med et par spr. om hvordan jeg laver programmet så i skal også vide hvordan jeg skal lave det.

Programmet skal være nøtigt og mellem svært:
Jeg har læst 3 bøger store(300 - 600 sider) og har små læst 3 enorme bøger (1000 sider). Så det giver en ide over hvad jeg kan.


Programmet skal selvføægelig ikke være en mediaplayer, billed viser eller tækst læser/skriver. Og heller ikke en lommeregner som både er alt for lætte at lave og også fører med windows.

Et eks. på hvad det kan være (dog har jeg lavet dette eks. og vil derfor ikke have dette som svar), men det er et eks. på hvad det kunne være:

Et program hvor vælger en tid og så lukker pc'en når tiden kommer. (Har brugt det når den downloader)


Det er både nyttigt og (lidt for læt) gerne lidt sværre.

Tak



29 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Her er et par ideer til programmer:

* en Screensaver der laver et billede af baggrunden og får en bold eller lignende til at hoppe rundt derop.

* et program i hvilket man kan gemme sine små kodestumper i, det vil sige at man skal have mulighed for at gemme dem i en database, loade dem igen og søge blandt dem.

* et program der 'sniffer' pakker på et netværk og ud fra headeren i disse pakker logger i en database hvilken type trafik der bevæger sig over netværket.

* et program der kan bruges til grafisk at designe en relationel database og efterfølgende oprette denne i en relationel database ud fra det skema man har defineret rent grafisk.

* et Content Management System (CMS) der skal bruges til at holde styr på de hjemmesider man har på sin server, dvs. oprette nye, slette gamle, arkivere og så videre.

Det var bare lige et par hurtige skud fra min side på små opgaver man kunne beskæftige sig med

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)



"Messenger-klon"
Program ala Dreamweaver/Frontpage

og sidst men ikke allermindst: spil i OpenGL eller DirectX
hvorfor dog ikke, jeg synes i hvert fald det er kompliceret...
og al den matematiske hovedregning, argh!
_______________________________________
-----------------------{ nife}------------------------_______________________________________



Aflæse Position...

Sæt en følgende 5 komponenter på din form: TMediaPlayer, TTimer, TProgressBar, TOpenDialog og en TButton.

Skriv følgende i din TButtons OnClick property.

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
if OpenDialog1.Execute then
begin
MediaPlayer1.Filename := OpenDialog1.FileName;
MediaPlayer1.Open;
ProgressBar1.Max := MediaPlayer1.Length;
ProgressBar1.Position := 0;
end;
end;

og dette i din TTimers OnTimer property:

procedure TForm1.Timer1Timer(Sender: TObject);
begin
if MediaPlayer1.Mode = mpPlaying then
ProgressBar1.Position := MediaPlayer1.Position;
end;

Sæt din TTimers "Interval" på omkrng 30.
Og sæt eventuelt din TProgressBars "Smooth" til True.
Kompile og test!
Tryk på din Button, find en lydfil fra din harddisk!
Tryk derefter på MediaPlayerens "Play" knap og du vil nu afspille lydfilen. Hvad du også vil se at du kan følge positionen (altså hvor langt du er henne i sangen) på din ProgressBar!

Indstil Position.

Du kan også gøre det modsat. I stedet for at aflæse en fils position, kan du indsætte en position og derved spole frem og til bage i lydfilen. I følgende eksempel bruger jeg en TScrollBar til at spole med. Jeg har derfor udskiftet TPrograssBar'en med en TScrollBar. Koden til det ser således ud:

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
if OpenDialog1.Execute then
begin
MediaPlayer1.Filename := OpenDialog1.FileName;
MediaPlayer1.Open;
ScrollBar1.Max := MediaPlayer1.Length;
ScrollBar1.Position := 0;
end;
end;

procedure TForm1.Timer1Timer(Sender: TObject);
begin
if MediaPlayer1.Mode = mpPlaying then
ScrollBar1.Position := MediaPlayer1.Position;
end;

Det samme som før, men TProgessBaren er blevet skiftet ud med TScrollBaren.
For at spole så skriv følgende i din ScrollBar's OnScroll property:

procedure TForm1.ScrollBar1Scroll(Sender: TObject; ScrollCode: TScrollCode;
var ScrollPos: Integer);
begin
if Length(MediaPlayer1.Filename) > 0 then
begin
MediaPlayer1.Position := ScrollBar1.Position;
MediaPlayer1.Play;
end;
end;

Prøv nu at kompile igen og test. Mens lydfilen afspilles kan du spole frem og tilbage i lydfilen med din ScrollBar!

Smart ik!
Ikke ret meget kode, kan gøre en masse!
Så let er det... bare gi dig selv tid til at studere komponenten for dig selv! Det lære man nu engang allerbedst af!

Held og Lykke
Søren Klit Lambæk




* et program der kan bruges til grafisk at designe en relationel database og efterfølgende oprette denne i en relationel database ud fra det skema man har defineret rent grafisk.


og tja... gæt hvem der så inspirerede mig ;) hehe... fed ide... masser af GUF! :D merci ;)

Casper



Ja, hvorfor ikke lave en Quake eller MOHAA klon!
Det ville jeg i hver fald maget gerne se, i Delphi!
Ja, jeg ville sågar gerne købe et eksemplar :D



Her er et par ideer til programmer:

* en Screensaver der laver et billede af baggrunden og får en bold eller lignende til at hoppe rundt derop.

* et program i hvilket man kan gemme sine små kodestumper i, det vil sige at man skal have mulighed for at gemme dem i en database, loade dem igen og søge blandt dem.

* et program der 'sniffer' pakker på et netværk og ud fra headeren i disse pakker logger i en database hvilken type trafik der bevæger sig over netværket.

* et program der kan bruges til grafisk at designe en relationel database og efterfølgende oprette denne i en relationel database ud fra det skema man har defineret rent grafisk.

* et Content Management System (CMS) der skal bruges til at holde styr på de hjemmesider man har på sin server, dvs. oprette nye, slette gamle, arkivere og så videre.

Det var bare lige et par hurtige skud fra min side på små opgaver man kunne beskæftige sig med

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)


-----------------------------------------------------------------------


Tak for dit svar Brian.
Men der er desværre ikke nogle af dem der tænder på lystavlen over hammer god ide.

Men jeg syns det var et fantastisk svar. Det skal du have ros for. Dog er jeg bange for at det nok ikke er dig der får den sølle ene up.

Men vis du har lyst har jeg stadig et par spr. til vordan du ville lave programmerne:

pro 1) vil du lave en animeret figur(bolden) der skal hoppe rundt på skærmen. Lyder svært. Og ting skal da være på en form?
Ja kort sagt hvordan vil du lave den? Det går ikke helt ind over hvad jeg ønskede. Det lyder meget svært.

pro 2) Kommentar: Det er jo bare en database. Det er der tilsværre ikke noget nyt i.

pro 3) Jeg har aldrig fundet ud af hvordan du får dine programmer til at sammen arbejde med nettet.
Lyder godt (vis det altså er let nok). Hvilkene kompo vil du bruge. Og ved du hvor på nettet der er en artikel om delpi og nettet? Ideen er god nok. Vis du kan få mig til at lave denne er den ene up din.

pro 4) Vis jeg forstår hvad du skriver er det et grafisk program, hvor du kan tegne, inætte tækst og billeder. Ideen er endu en gang fin. Men jeg ved ikke helt hvordan. Og det er også svært ved jeg. Alt Alt for svært. Så god er jeg heller ikke. man skal vel bruge en paint kompo?

pro 5) Jeg laver intet med hjemmesider, og ved ikke hvad det er.
Jeg vil derfor ikke rodemig ind i noget som ikke vil være noget jeg selv kan små bruge. Eller syns er smart.
Denne idee er total dårlig efter min smag...



"Messenger-klon"
Program ala Dreamweaver/Frontpage

og sidst men ikke allermindst: spil i OpenGL eller DirectX
hvorfor dog ikke, jeg synes i hvert fald det er kompliceret...
og al den matematiske hovedregning, argh!
_______________________________________
-----------------------{ nife}------------------------_______________________________________


Som jeg sagde til Brian. Jeg ved intet om at få delphi til at arbejde med nettet. Ideen her er også den samme.

Og spil:
Vær lidt særigøs. Jeg er slæt ikke så god. Og har prøvet at læse artiklerne her på udd. Forstår intet af dem





* et program der kan bruges til grafisk at designe en relationel database og efterfølgende oprette denne i en relationel database ud fra det skema man har defineret rent grafisk.


og tja... gæt hvem der så inspirerede mig ;) hehe... fed ide... masser af GUF! :D merci ;)

Casper


Det ved jeg. Og jeg siger det også til dig. Din artikel er meget svær at læse for mellem ny begyndere.




Ja, hvorfor ikke lave en Quake eller MOHAA klon!
Det ville jeg i hver fald maget gerne se, i Delphi!
Ja, jeg ville sågar gerne købe et eksemplar :D



Er du sindsyg. Sådan noget kan jeg da ikke. Jeg er en 13 årig deng som sedder og hygger mig med det i fritiden.

Dem der har lavet Quake er ca. 50 professonelle programmøre som arbejder døgndreft i 1 år.

Det kan jeg ikke.

Udenlukke et dumt svar...




Ud af alle svar her. Er brians bæst. Men håber der er en der kommer med et lættere men stadig udfordrende og fornåftigt...



<< < 123 > >>
t