CSS vs Tables

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Ville lige dele det her med alle CSS-elskere:P
http://www.decloak.com/Dev/CSSTables/CSS_Tables_01.aspx

Har ikke læst den hele igennem, da jeg simpelthen ikke fandte den interessant. Men det lader til at dem de vil nå ud til er dem der fx bruger divs til at lave tabeller.

Selv bruger jeg CSS til overordnet design. Så meget nemmere at holde styr på og så meget nemmere at undgå fejl synes jeg.

Men når det kommer til at jeg skal lave en tabel, så bruger jeg stadig tables. Jeg vil ikke undgå tables. Jeg vil bare ikke bruge dem til designs. Det er ikke det de er lavet til.

Hej Mathias,

Artiklerne er bare dumme og er skrevet af folk som bare vil spille smarte...

Der er ingen der anbefaler at tables fjernes og at css benyttes til at lave tables.

CSS *er* en fordel at benytte til at lave opsætning/layout for at holde dette adskilt fra indhold. Derved er det lettere at vedligeholde internetstedet med opdateringer og layout forandringer.

Bashingen af "inconsistent CSS" ryger direkte til browserprodukcenter. Ofte fordi at de ønsker at disse skal være bagudkompatible i en udstrækning hvor de går på kompromis med det nye.

Lorteartikkel...

Med venlig hilsen
Ieet

Hey guys!

Med den rette indstilling kan man alligevel lære noget fra artiklen... Den har nogle gode pointer.

Vær ærlig her. Tager det længere tid at lave en hjemmeside med tables en css-p, hvis man er lige god til begge ting?

Det tager altså heller ikke længere tid at sætte sig ind i nogle tables, end det gør at sætte sig ind i noget flot css.. Sorry..

Fordelene ved css-p er til at overse, hvis man skal have lavet noget hurtigt - og css-p er ikke nødvendigvis bedre end tables!

Det handler sgu mere om, hvad der går hurtigst at lave..

Peace!

hvordan ville man i det hele taget lave en table med css uden table tags?

hvor man både har col og row alignment, for slet ikke at tale om at nogen cell i en table så pludselig kan fylde mere end 1 cell med colsåan og rowspan.

CCS2 indeholder "display: table" mm. Det er bare ikke alle browsere der er kompatible med disse attributter.

Som artiklen postulere skal man holde det simpelt. Det kan man bare ikke med et hav af tables, trs og tds, scripts og styles i samme fil. Skal det være simpelt er man da nødt til som det mindste at dele det op i de tre lag: structure(HTML), design(CSS) og behavior(JS)

Men det ligner en artikel der er skrevet af en der synger sangen: "Det kan jeg ikke finde ud af, det er noget lort og så skal jeg lige klage over resten af verden også". Men nu gad jeg ikke læse det hele, så selvom jeg ikke kan tro det, så det kan være jeg tager fejl. ;)

Det kan godt være det er mig der er dårlig til css, men min effektivitet er steget drastigt efter jeg er begyndt at bruge tables i stedet for altid at lede efter en css løsning!

Så er det et spørgsmål om træning. Det kan godt være at tables er "nemmest" (for nogle) i starten, men når man skal til at redigere i designet, er det nemmere i CSS. Prøv at forestille dig følgende situation:
Du har en hjemmeside der er lavet i fast bredde. Kunden vil have det i procentvis størrelse i stedet for. Det kan betyde i tables at man skal ind og ændre mange tables for at få det til at passe. Men med CSS skal du bare ind og ændre nogle få values fra px til %.

Så er det et spørgsmål om træning. Det kan godt være at tables er "nemmest" (for nogle) i starten, men når man skal til at redigere i designet, er det nemmere i CSS. Prøv at forestille dig følgende situation:
Du har en hjemmeside der er lavet i fast bredde. Kunden vil have det i procentvis størrelse i stedet for. Det kan betyde i tables at man skal ind og ændre mange tables for at få det til at passe. Men med CSS skal du bare ind og ændre nogle få values fra px til %.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dig.. Hvordan skulle det være nemmere med CSS? Det er jo også bare at ændre fra px til % i tables.
Og forestil dig nu at du har brugt sammenlagt en time mere på css-delen. Nu tjener du 27 sekunder igen, og så har du kun brugt 59:33 mere!

En anden ting jeg oplevede på arbejdet et par dage siden: Jeg skal have noget der ligner dette:
Fold kodeboks ind/udKode 

Den til højre og den til venstre variere i højde. Jeg ved ikke lige hvordan jeg får dem til at være samme højde i css, så i stedet for at bruge 10-15 minutter på at søge, så spare jeg ham før en fjerdedel af min timeløn og giver ham samme resultat!
Og IMHO er der altså ikke stor forskel på:
Fold kodeboks ind/udKode 

og så denne her:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvordan er den øverste mere besværlig at læse?!? Hvilke fordele får man ved den nederste!?

Fx
Ved at dele dine din divs ind i class så kan du ændre flere kasser på en gang, ved at ændre 1 værdi.

Derudover så kan du flytte ting rundt med CSS ved at ændre et par values, hvor du i tables direkte skal "slæbe" kodestykket på plads i tables.

------------------
Tror ikke vi kan blive enige om dette. Det er en smagssag. Men tables er IKKE lavet til design.

Men du siger at i stedet for at lede efter en løsning i CSS, vil du hellere lave det i tables. Det siger mig at du slet ikke har sat dig ordentligt ind i CSS, for ellers kunne du gøre det lige så nemt der. Derfor mener jeg ikke helt du kan udtale dig om at CSS er mere besværligt.

Jeg kan udtale mig om begge ting, fordi jeg før i tiden arbejdede i tables, indtil jeg så de store fordele ved CSS.

Tror ikke vi kan blive enige om dette. Det er en smagssag. Men tables er IKKE lavet til design.

Men du siger at i stedet for at lede efter en løsning i CSS, vil du hellere lave det i tables. Det siger mig at du slet ikke har sat dig ordentligt ind i CSS, for ellers kunne du gøre det lige så nemt der. Derfor mener jeg ikke helt du kan udtale dig om at CSS er mere besværligt.

Jeg kan udtale mig om begge ting, fordi jeg før i tiden arbejdede i tables, indtil jeg så de store fordele ved CSS.

Du har nok ret i at jeg ikke er den skarpeste til hjemmeside designing. Det er jo derfor jeg spørger en som er skarp! Jeg søger ikke at vi skal være enige. Jeg vil langt hellere udvide min horisont og blive klogere.:) (Ren nysgerrighed: Hvordan ville du gøre det i mit eksempel?)

Fx
Ved at dele dine din divs ind i class så kan du ændre flere kasser på en gang, ved at ændre 1 værdi.

Derudover så kan du flytte ting rundt med CSS ved at ændre et par values, hvor du i tables direkte skal "slæbe" kodestykket på plads i tables.

Det med classes gør jeg også rig brug af. Jeg er heller ikke tilhænger af kun at bruge tables og skærer CSS væk! Jeg vil hellere bare indrømme overfor mig selv at det nogen gange er mest effektivt med tables..

Love:)

<< < 12 > >>
t