Hent autonummer efter Insert i Access db

Tags:    asp.net

Jeg har en database der automatisk gir hver record et id.

Er det muligt at hente det id der oprettes når den nye record indsættes?
Jeg anvender AccesDataSource til at skabe forbindelsen til DB

8 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Hej Jonas,

Nej, du fik sagt det glimrende inden. Intet behov for at jeg gentog.

Med venlig hilsen
Ieet

Der stod jeg af Brian :(

Sådan som jeg har skrevet det er sådan som jeg plejer at gøre det i SQL SERVER... Hvad er det du mener der er forkert med det jeg skrev til brug med SQL SERVER?

Der er ikke noget uniqueidentifier (GUID) felt i Access som jeg husker. Det er nogenlunde ligesom i MySql så vidt jeg husker, men du kan stadig hive det nye ID ud på samme måde som jeg sagde. Du skal bare ikke lave feltet som en uniqueidentifier, men et felt der kan bruges i Access.

Ellerst en anden måde, hvis du ved det kun er dig der indsætter i Access DB, så er der ikke så meget galt med at bruge denne måde. ikke pænt, men det virker

SELECT TOP 1 ID FROM "Tabel" DESC

Ved ikke om det er det samme i Access, men i SQL Server ser et script til det du efterspørger sådan her ud:
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 13.03.2008 15:22 af Bruger #12836
Ville du sige noget Ieet? :B

Hehe fair nok :) Shit det var også tæt løb mellem os nu jeg kigger på tiden for vores svar :)

På SQL Server bruger man naturligvis en identity kolonne, og hiver den ud efter insert med @@scope_identity(), og ikke som det står ovenover.

Ved ikke om der findes det samme til Access, en anden måde er at selecte max på din id kolonne efter insert, men det skal ske i samme transaktion for at det skal være sikkert... ellers ingen umiddelbare bud from min side

t