Bag om Microsofts eksperimental-styresystem

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Singularity er navnet på Microsofts eksperimentelle styresystem. Det kan give forskerne en ide om hvordan fremtidens styresystemer skal indrettes.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2022

Microkernel er når servicesne i kernen(I/O, netværk, sådanne ting) er lagt i seperate processor fra kernen. Monolithic er når disse er integreret i kernen. At en kerne kan loade moduler gør den ikke til en microkernel, Linux er for eksempel en monolithic, da alle dens services er integreret i kernen, men den kan stadig loade moduler, men modulerne bliver "en del af kernen", når de bliver loadet.

Indlæg senest redigeret d. 13.03.2008 10:00 af Bruger #2330
Jeg havde egentlig skrevet en masse, men mit ordforåd slår ikke helt til, tilgengæld har jeg fundet et link til en kort artikel som siger alt det jeg gerne ville have sagt: http://www.osdev.org/wiki/Monolithic_kernel

Felix, Linux er og bliver en Monolithic kerne. Det står også som eksempel på den side du linker til.

GNU HURD derimod er en microkernel.

Det der står er at forfatteren mener at man bør skelne imellem (pure) monolithic og modular monolithic, for der er faktisk en forskel.

Det er allerede blevet fastslået at linux/windows/osx ikke er microkernels, det var mig der forvirede begreberne, det er ikke det discusionen går ud på. Faktisk er der ikke nogen diskusion, jeg prøver blot at lade the-freak forstå min pointe.

Det handler om at at den oprindelige definition på en monolithic kernel ikke involverer moduler. Linket jeg gav er blot en bedre definition end jeg kan give, fra en som er af samme holdning som jeg.

Og så lad dog være med at trolle, det er du sgu for gammel til. Nå ja, jeg har læst den side flere gange end du kan tælle, så kom ikke og fortæl mig at jeg ikke ved hvad der står.

"But then again, jeg bryder mig heller ikke om microkerne designet som alle (tror jeg) kommercielle operativ systemer bruger i en form eller en anden." - Felix Nielsen.

Såvidt jeg kan se står der "microkerne" og ikke "modular monolithic"?

Jeg er udemærket klar over forskellen på en pure og en modular monolithic kernel, men jeg kommenterede baseret på det udsagn som jeg har citeret.

Dette er da et interessant emne. Forstår ikke dem der siger "bla bla bla, alt burde/skal gøres sådan". Dette underminere idéskabning, genialitet og fremfor alt, programmering, da programmeringer er førnævnte, så "Et OS, i hver fald den grundlæggende del, bør skrive i assmebly og C. Fuld kontrol er ganske enkelt en nødvendighed hvis man vil producere noget der fungerer ordenligt." bør streges fra referatet :)
Desuden. Er dette ikke en gammel nyhed? Mener at have hørt om Singularity for et stykke tid siden.

Indlæg senest redigeret d. 16.03.2008 12:25 af Bruger #1151
<< < 12 > >>
t