Et spørgsmål af nysgerrighed...

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Hej allesammen!

Jeg har et lille spørgsmål af nysgerrighed:

Jeg laver en del 3D modeller i Maya 8.5
Hvis jeg nu ville bruge dem i et spil, hvilket format skulle mine modeller så være? Og skal jeg gøre noget i Maya for at lave kontrolpunkter C++ kan styrer?

Det jeg først kunne tænke mig at lave var at få min model ind i mit spil.
Derefter gerne noget med at kunne få den til at måske løbe på en flade...

Ang. Engine: Er det normalt at lave sin egen engine?! Og hvordan skulle jeg i så fald lærer det?

Hej Jakob,

Det er normalt at folk begynder på at lave deres egen engine. Det er ikke normalt at denne engine har features der gør den værd at benytte fremfor allerede udviklede engines (min inklussive).

Du vil være godt igang med at lære at lave din egen "engine" til "tech demoer" og som vil hjælpe dig med at forstå de tekniske principper, hvis du arbejder med at lære at lave spil i DirectX eller OpenGL.

Hvordan du mere præcis griber det an med at komme igang, vil jeg anbefale at du starter med at finde ud ad hvordan du åber et vindue og starter med at vise geometriske modeller med trekanter du taster ind i programmet (helt grundlæggende). Derefter opdeles og vidrebygges. (1. skridt på vejen imod din egen engine! VICTORY!) Når du viser mig et program hvori du viser trekanter sammensat til et lillehus, og med kameraet automatisk cirkulerende rundt om huset, vil jeg med glæde fortælle dig næste skridt ;)

Hvis du ikke er meget teknisk orienteret og interesseret vil jeg stadig anbefale dig at benytte en 3. parts engine, eller i det mindste en "render engine", så du ikke SKAL sætte dig ind i alt det tekniske for at vise din graffik.

Med venlig hilsen
Ieet

Er igang med en tutorial hvor jeg har fået til opgave at ændre baggrundsfarven når man klikker op og ned, min kode virker dog ikke, den laver mærkelige "blink" og skrifter til en farve den ikke burde...

Kode:
Fold kodeboks ind/udKode 

Kan virkelig ikke se fejlen, syntes egentlig selv det var så smart udtænkt.. :P

Hej Jakob,

Problemet ligger i at i skifter værdi meget, meget hurtigt. Det er de færreste som kun holder tasten nede i een frame, og den checker hvorvidt tasten er nede hver eneste frame.

Find et eksempel hvor tastetryk bliver registreret når tasten er sluppet ;)

Med venlig hilsen
Ieet

Self!

Mange tak!

BTW: Da jeg læste din topic om spilprogrammering fra noget tid siden tjekkede jeg lige Unity3D enginen!

Hvad er det helt præcist?
Kan jeg bruge det som min render engine?
Har jeg overhovedet brug for en engine, Direct3D virker fint uden...

Indlæg senest redigeret d. 14.03.2008 14:02 af Bruger #11328
Jeg prøvede det du sagde, og det virkede desværre ikke...
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg indsatte nogen MessageBoxe for lidt debugging og den udskriver:
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg forstår virkelig ikke hvad jeg gør galt, for det virker stadig ikke...

Hej Jakob,

Dit program får simpelthen mit system til at gå i stå. Efter at jeg har fixed typefejl (som sikker kin er .NET der har).

Derudover ligger check på tastetryk nu STADIG i lykken der køres hver frame! Selvom checket nu er på om tasten er oppe, bliver checket stadig lavet hver eneste frame.

Det skal ikke være i while løkken, men når windows systemet poster en besked om at du har modtaget et tastetryk.

Med venlig hilsen
Ieet

Super! Fik det til at virke uden for løkken! Mange tak!

Nu har jeg så læst videre, men finder det jeg læser overflødigt: "Hvordan man bruger Vertex Pointers". Eftersom jeg vil loade en mesh direkte ind.... (Via en .x fil..)

Et andet sted har jeg læst at man som nybegynder bør lave "Tetris", det virker egentlig meget klogt, at starte med lidt 2D. Men betyder det så at jeg skal lave en firkant ud af vertexes eller lave en sprite?

Egentlig kan jeg godt "fremvise" et hus nu, med et cirkulerende kamera, men det er ikke det jeg går efter..
kan du ikke fortælle mig det næste skridt alligevel? :)

Hvis du stadig følger med Ieet ville jeg være meget glad for at du svarede på indlægget to indlæg over dette, altså:
[qoute]
Et andet sted har jeg læst at man som nybegynder bør lave "Tetris", det virker egentlig meget klogt, at starte med lidt 2D. Men betyder det så at jeg skal lave en firkant ud af vertexes eller lave en sprite?
[qoute]

Ville også være nice, hvis du gad at fortælle "det næste skridt" og er det vigtigt at jeg læser om vertex pointere??

<< < 12 > >>
t