Tags:
php
jeg har fået den opgave af min lærer at jeg skal finde nogle bøger til skolen, som er hjemmeside bassert. html, css, php. og måske noget javascript / ajax.
så det jeg vil spørge jer om er om der er nogle gode danske bøger i kan anbefale?
jeg har selv haft set på nogle, men da en del af dem har været php 4, har jeg ikke vidst helt. Kan man godt bruge de bøger til noget, eller vil man komme til at lærer noget forkert i forholden til php5? for har ikke kunnet finde nogle mere udbredte danske php 5 bøger, hvor de går i dybten med det, som der er i php 4.. ( kender godt bogen php 5. men vil gerne have en der går lidt mere i dybten. og forklarer noget mere. noget for videregående.)
håber i vil hjælpe.
-schumacher .
4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
I store træk er PHP4 og PHP5 det samme - så hvad du lærer i PHP4 vil du med næsten garanti også kunne bruge i PHP5. Hvis du gør det omvendt, kan det godt risikere at blive en smule problematisk.
Det punkt hvor PHP5 har taget nogle store skridt i forhold til PHP4 er på OOP (objektorienteret programmering) området - men det er ikke et område jeg vil anbefale nogen at rode sig ud i, før de har et basalt greb om programmering i det hele taget. Derudover er OOP i PHP4 skam også muligt - det er bare blevet gjort lidt mere attraktivt i PHP5.
0
hvis man endelig skal læse en bog kan man ligeså godt vælge at læse om den nyeste udgave af sproget. Især eftersom at php4 ikke vil blive udviklet efter en eller anden dato som jeg ikke kan huske.
Kan kun betale sig at lære om gamle ting hvis du forventer at få et arbejde hvor du skal side og rode med gamle ting.
0
hmm, der er nemlig ikke helt vildtt med nye bøger i php5. kun 1 som er en af de 80 siders. og vil egentlig gerne have noget der forklarer ting lidt dybere.
så spørgsmålet lyder, kan man godt læse de php 4? og hvilke ting skal soteres fra? har hørt noget med global. nogen der kan forklarer det lidt dybere?
0
register_globals er noget du skal holde dig fra, uanset hvilken PHP-version du bruger. Det virker også i PHP5, men bliver fjernet i PHP6 når det udkommer (sammen med safemode).
Der er ikke noget der som sådan skal sorteres fra. Du vil kunne bruge alt det du lærer i PHP4, i PHP5, så hvis du har et problem med at opstøve bøger til PHP5, så er PHP4 *godt nok*.