c++

Tags:    c++

Hejsa.
Jeg er HELT ny her, det jeg vil sige er bare hvad er det aller leteste programmeringsprog. Og hvor kan jeg finde bøger til det jeg kan læse i?
jeg prøvet med c++ først så fandt jeg bog der hed "programmering i C++ af Henrik Tange" problemet er at der ikke står i bogen hvordan jeg starter? Eller hvad skal jeg have?
Mange tak skal i ha' :bounce:

Det lyder som om at du har bestemt dig for at det skal være C++, hvilket er udemærket.
For at komme igang skal du først af alt have en kompiler og jeg vil anbefale (til windows) bloodshed dev-c++: http://www.bloodshed.net/

Så har du naturligvis brug for nogle gode begynder tutorials og dem er der mange af, men de fleste er på engelsk. Der er sikkert noget materiale her på sitet, men ellers kan jeg anbefale http://www.cprogramming.com/

Held og lykke.

C++ er ikke det letteste sprog at lære, til gengæld kan man utroligt meget når først man kan det.
Jeg anbefaler normalt code :: blocks:
http://www.codeblocks.org/

Som begyndersprog er C++ tungt og kan godt være meget svært at komme ind i. Jeg vil kraftigt anbefale dig at sætte dig ind i et mere begyndervenligt sprog, inden du kaster dig ud i C++ (for C++ er et hammergodt sprog, du kan lave stortset alt i. Ikke et ondt ord om C++ - og det kan da godt være du har bedre held til at starte i det, end jeg i sin tid havde. Men min erfaring er at det gør det svært at komme igang). Jeg vil anbefale Python som dit første programmeringssprog.

Hej Jonathan.

Jeg vil klart anbefale dig at starte med C# eller et andet .NET sprog. Det er super nemt komme i gang, og man kan relativt hurtigt lave nogle ok avanceret applikationer

dev-c++ er ikke en kompiler (læs, oversætter), men et IDE. Som kommer med mingw oversætteren.
C++ er et svært sprog at starte med. Jeg startede med Java i sin tid, og sprang derefter på C++.
Jeg vil ikke stå i vejen for at C++ skal være det første programmeringssprog. Alle programmeringssprog er svært i starten. C++'s indlæringskurve er måske lidt mere stejl end de fleste.
Det sværeste at forstå, når man begynder i C++, er manglen på biblioteker. Her snakker jeg om socket biblioteker, krypteringsbiblioteker, GUI biblioteker. Dette finders ikke i C++'s base, hvor man derimod i Javas base finder alt. Du har fx. et komprimeringsbibliotek, Swing biblioteker (GUI ting) osv osv. Med C++ skal du selv ud og finde disse biblioteker. Her kan man se QT som GUI, og boost (som har mange forskellige ting, bla et trådbibliotek).
I C++ skal man arbejde lidt mere for at finde noget man godt kan lide, hvor man derimod i Java (eller C#), får en pakke som indholder lidt af hvert.
Hæng mig nu ikke op på C#, for jeg har aldrig selv prøvet det.
Jeg klarer mig fint med C++, men det tog mig nogle år at nå frem til der hvor jeg er nu.
Med C++ har jeg lært meget omkring oversætning, oversættere og eksterne biblioteker og OOP, som jeg ellers ikke ville have lært med Java.
Men vil du igang med et sprog som giver dig fuld OOP understøttelse, så skal du vælge C++.
For at komme igang med C++ skal du have en teksteditor, så som emacs eller vi/vim, nano, textpad etc. Du skal også have C++ biblioteket (som indholder string, STL, algorithms, IOstream og en wrapper til C biblioteket). TIl sidst skal du have en oversætter. Her er der g++ og mingw. Ja der er faktisk mange andre, men det er de eneste to jeg lige kan ryste ud af ærmet.
Sidder du på en linux maskine, har du nok allerede oversætteren, og en teksteditor. Måske endda C++ bibliotekerne.
Sidder du på en windows maskine, skal du nok ud og skaffe dig værktøjerne, men det er her IDE'et kommer ind i billedet. dev-c++ kan hentes, og med den følger faktisk det meste basale, som du skal bruge, for at komme igang.
Anbefaler Bertel code :: blocks, som jeg aldrig selv har prøvet, så kan du være sikker på at du ikke træder ved siden af ved at hente den og prøve den af.

Ok.
tak skal i have :P. Per sikker Hansen, kan du fortælle mig hvor man kan få Python hende? - og har også brug for tutorial's til Python - hvor for jeg fat i dem? takker :pirat:

Alt hvad du du skal bruge for at komme i gang med Python finder du her:
http://python.org/

Ok.
Tak så må jeg prøve.

t