... gode råd fra Per om at sætte grænser. Har du et forslag til grænser og virkemåde ?
Først og fremmest: Et nej er et nej. Hvis lærling spørger mester om noget, og mester ikke mener at have tid, lyst eller overskud til at tage problemet op, må lærling acceptere det. Dog skal mester udøve en hvis varsomhed og situationsfornemmelse, da visse ting kan være ret vigtige for lærling, og ikke vil kræve mere end et par minutters opmærksomhed (fx "det script du hjalp mig med at lave i sidste uge til at vise min php-kildekode for mine brugere viser også mit mysql-password, hvordan gør jeg noget ved det?").
Det jeg gjorde med min "lærling" i starten var faktisk at stille nogle opgaver. Først gennemgik jeg nogle teknikker, kodelinie for kodelinie, til fx at skabe mysql-tabeller, hente data fra dem, putte data i dem, og opdatere eksisterende data. En ting ad gangen. Derudover undlod jeg også for meget sikkerheds-bavl til at starte med - sikkerhedsforanstaltninger forklarede jeg bagefter, hvordan kunne tilføjes, og gennemgik én af operationerne (fx at hente data fra en tabel) med sikkerhed. Herefter lod jeg eleven regne ud hvordan og hvorledes med de andre operationer.
Da de basale teknikker og begreber var løbet igennem, lænede jeg mig lidt tilbage og lod eleven kontakte mig med spørgsmål når de kom. Efter at have vurderet at eleven begyndte at have en forståelse for begreberne, gjorde jeg mere og mere brug af links til dokumentationen på php.net -> og gennemgik i starten nogle tips og tricks til læseforståelse af siden (den slags manualer kan godt virke kryptiske for begynderen). Til sidst er det blevet sådan at han skriver til mig med et spørgsmål en gang hver tredje måned eller så, og for det meste er mit eneste svar et link til den relevante side på php.net -> hvilket viser sig at være rigeligt.
Dette er bare hvordan jeg valgte at køre det, og erfaringen var god. Føl dig fri til at eksperimentere og finde ud af hvordan du lærer bedst fra dig, og hvordan eleven lærer bedst. Men først og fremmest er det vigtigt at være enige om spillereglerne, og at begge parter er indforstået med at det her er noget der foregår i fritiden, og ikke er betalt arbejde. Lærling må ikke forvente at blive hjulpet døgnets 24 timer, men mester må heller ikke forvente at lærling lærer alt ligeså hurtigt og på samme måde som mester. Der skal trækkes en grænse, men den bør være fleksibel.