En mentor for mig? :)

Tags:    php

Hej udviklere. Jeg har nu været igang et stykke tid med mit login system, og syntes at der er nogle ting jeg mangler hjælp til, og føler lidt at jeg mangler en "mentor", en som jeg kan komme til og få noget hjælp når jeg mangler det.
dette skal ikke regnes som jeg intet ved om php, og vil spørge om alt. jeg ved en del til det og har den viden jeg skal bruge lige forløbig, men mangler at der er en mere erfaren gut der kan føre mig på rette kurs med mine kode, og give mig nogle fif hist og pist :)

det skal dog siges, at det er maks noget msn der skal bruges. at jeg lige kan skrive der :) og få den hjælp lidt hurtigere, og difineret :)


håber der er en venlig sjæl derude, og være min mentor. og jeg din lærling :p



-Schumacher




8 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Well, jeg har i hvert fald ikke andet at give mig til når jeg er hjemme, så jeg er frisk.
sebastianskejoe@gmail.com




Hej Niclas,

Jeg har haft tilføjet andre til min MSN, men det er ikke en god ide. Dels gør det hjælpen mere personlig, hvilket gør at mentoren føler en form for ansvar for projektet...

Samtidig er spørgsmål sjældent velformulerede, undersøgte og velbeskrevne, når man lige kan sende en besked for en hurtig løsning - og er man i tvivl om noget information er nødvendig, kan mentoren jo altid lige spørge.

Til potentielle mentorer:
Lad værre. I vil føle jer forpligtiget til at hjælpe, også når det ikke passer. Og MSN er ikke en ting som i lukker ned og op for, afhægigt om i lige har tid og mulighed. Dermed forventer "studenten" også at i er til rådighed hver gang i er online.

Til potentielle studenter:
Det er fedt at i kan få hjælp hurtigt. Men i får sjældent undersøgt tingene inden i kommer til MSN mentorer. Derudover forventer i øjeblikkeligt svar, fremfor at mentoren vil have tid til at undersøge og linke jer til informationer i kan lære fra.

Muligvis fik i noget at tænke over.

Med venlig hilsen
Ieet





... gode råd fra Per om at sætte grænser. Har du et forslag til grænser og virkemåde ?

Først og fremmest: Et nej er et nej. Hvis lærling spørger mester om noget, og mester ikke mener at have tid, lyst eller overskud til at tage problemet op, må lærling acceptere det. Dog skal mester udøve en hvis varsomhed og situationsfornemmelse, da visse ting kan være ret vigtige for lærling, og ikke vil kræve mere end et par minutters opmærksomhed (fx "det script du hjalp mig med at lave i sidste uge til at vise min php-kildekode for mine brugere viser også mit mysql-password, hvordan gør jeg noget ved det?").

Det jeg gjorde med min "lærling" i starten var faktisk at stille nogle opgaver. Først gennemgik jeg nogle teknikker, kodelinie for kodelinie, til fx at skabe mysql-tabeller, hente data fra dem, putte data i dem, og opdatere eksisterende data. En ting ad gangen. Derudover undlod jeg også for meget sikkerheds-bavl til at starte med - sikkerhedsforanstaltninger forklarede jeg bagefter, hvordan kunne tilføjes, og gennemgik én af operationerne (fx at hente data fra en tabel) med sikkerhed. Herefter lod jeg eleven regne ud hvordan og hvorledes med de andre operationer.

Da de basale teknikker og begreber var løbet igennem, lænede jeg mig lidt tilbage og lod eleven kontakte mig med spørgsmål når de kom. Efter at have vurderet at eleven begyndte at have en forståelse for begreberne, gjorde jeg mere og mere brug af links til dokumentationen på php.net -> og gennemgik i starten nogle tips og tricks til læseforståelse af siden (den slags manualer kan godt virke kryptiske for begynderen). Til sidst er det blevet sådan at han skriver til mig med et spørgsmål en gang hver tredje måned eller så, og for det meste er mit eneste svar et link til den relevante side på php.net -> hvilket viser sig at være rigeligt.

Dette er bare hvordan jeg valgte at køre det, og erfaringen var god. Føl dig fri til at eksperimentere og finde ud af hvordan du lærer bedst fra dig, og hvordan eleven lærer bedst. Men først og fremmest er det vigtigt at være enige om spillereglerne, og at begge parter er indforstået med at det her er noget der foregår i fritiden, og ikke er betalt arbejde. Lærling må ikke forvente at blive hjulpet døgnets 24 timer, men mester må heller ikke forvente at lærling lærer alt ligeså hurtigt og på samme måde som mester. Der skal trækkes en grænse, men den bør være fleksibel.



Jeg har været mentor for en gut på MSN i løbet af de sidste to år. Jeg tror ikke nogen af os har dårlig erfaring med det.

Det handler om at gøre det klart overfor studenten med det samme, præcist hvor langt man vil gå for at hjælpe, og hvornår man vil have "fred". Hvis studenten ikke kan acceptere disse kriterier, er der ingen deal.

Jeg har ikke selv overskud til at tage en "elev", men Skejø er skilled og anbefales.



Jeg forstår din mening Ieet.

Og giver dig ret i at det hurtigt kan blive sådan. og jeg vil også gerne sidde selv og finde mine fejl så vidt muligt jeg kan. og det er også det jeg vil få meget ud af.
det jeg vil bruge mentoren til at er få en feedback på det jeg har lavet. få at vide hvad der kan gøres bedre, af en mere erfaren php bruger.



Du har nogen gode pointer Ieet - alligevel er jeg super uenig. Specielt når jeg ser at Per har gode erfaringer med det.
Jeg kan forestille mig at man lærer en del af at være mentor - til gengæld skal du ikke regne med mig, for jeg hader at lære nogen noget over msn..



Jeg har faktisk selv blandede erfaringer - både gode og dårlige...

... gode råd fra Per om at sætte grænser. Har du et forslag til grænser og virkemåde ?

Selv er jeg gået over til at hjælpe folk hovedsageligt "in person" eller pr mail korrespondance (suppleret af lidt telefon på uge basis). De fleste af disse hjælper jeg mest på "projekt basis" hvor de starter fra en god ide, og får støtte hele vejen til afslutning.

Disse projekter gr ikke i stå, selvom der lige skal bruges hjælp til en del af projektet. Ved at opdele projektet i "dele" kan der altid arbejdes og laves fremgang. Jeg har også selv lært en del af dette.

Med venlig hilsen
Ieet

Ps. Niclas, lyder nice at du vil få dine projekter og overordnede skills vurderet.




Indlæg senest redigeret d. 10.03.2008 23:20 af Bruger #12836
kunne forstille mig at din lærling har været rigtig glad for dig, per :) for syntes det som du forklarer er en rigtig god måde.
Ikke at give svaret, men forklaringen.

har selv ikke fundet ud af helt hvordan man finder det man skal bruge, inde på php.net. og det må ha været en kæmpe hjælp for din lærling, at du har lært ham det.



t